کد خبر 208942
۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰

در گفتگو رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران با «حیات» مطرح شد؛

چرا رهبری از تولیدکنندگان لوازم خانگی گلایه کردند؟/ مهار تولید و رشد تورم در صنعت لوازم خانگی

چرا رهبری از تولیدکنندگان لوازم خانگی گلایه کردند؟/ مهار تولید و رشد تورم در صنعت لوازم خانگی

پازوکی گفت: در جایی شاهد حمایت و بعد گلایه مقام معظم رهبری از تولیدکنندگان صنعت لوازم خانگی کشور بودیم. حضرت آقا خطاب به تولیدکنندگان این صنعت فرمودند که من به شما اعتماد کردم! چرا این حمایت باعث شد که منه پازوکی راهم را اشتباه بروم‌؟ نیاز است که فعالان این صنعت به خود بیایند و بیاندیشند که گلایه مقام معظم رهبری بابت چه بود؟

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات؛ گفت: من سرباز این کشور هستم و دغدغه رفع مشکلات و مسائل سرزمین و مردمم را دارم. بنابراین اگر از فرد، شخص یا ارگانی صحبت می‌کنیم ، به دنبال پررنگ کردن نقاط ضعف آنها نیستیم، بلکه هدف ما صرفا دادن مشاوره به آنهاست.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران، در ادامه افزود: اگر منی که کف بازار هستم اطلاعات درست از عملکرد صنف خود به مسئولین ندهم و مسئولین ندانند چه اخبار و اطلاعاتی و چه اتفاقاتی در سطح جامعه برای حوزه فعالیت من می‌افتد، تقصیر آن مستقیما متوجه شخص من خواهد بود.

وی  بیان کرد: مقام معظم رهبری همیشه مردم و امنیت اقتصادی می‌زنند. این در حالی است که یک‌سوم جمعیت هشتاد و چهار میلیونی ایران را کسبه‎‌ای از دل همان مردم به خود اختصاص داده و به شکل یک خانواده بزرگ در این کشور زندگی می‌کنند. من نیز عضوی از همان قشر یک‌سومی هستم. در کل کشور بالغ بر بیست هزار واحد صنفی جوازدار از همین قشر مشغول فعالیت بوده و به طریقی رابط میان مسئولین و مردم هستند.

وی در ادامه با اشاره به نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری، تصریح کرد: شعار سال مشخص است، رشد تولید و مهار تورم. اما متاسفانه این روزها در کشور ما کاملا برعکس به این شعار عمل می‌شود؛ چرا که در عمل شاهد مهار تولید و رشد تورم هستیم.

به گفته وی شاید در آمار و اطلاعاتی که برخی مسئولین می‌دهند اعلام شود که تورم متوقف شده است اما در عمل و حداقل در صنف من اینگونه نبوده و برعکس این آمار و ارقام اتفاق افتاده و شاهد افزایش تورم و کاهش تولید در این صنعت هستیم.

پازوکی گفت: مقام معظم رهبری هر سال با آغاز سال نو، با هدف گشایش و رونق اقتصاد کشور، نام اقتصادی بر آن می گذارند. که با توجه به نامگذاری امسال انتظار می رود که سال جاری در صنعت خانگی، سالی توام با شکوفایی باشد. از سویی در نظام جمهوری اسلامی و در جایی که مقام معظم رهبری حرف از دلارزدایی و افزایش قدرت پول ملی می‌زنند و تمام کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که دلار را از مبادلات ارزی خود حذف کنند؛ ما شاهدیم که ورق فولاد، مس، فم و...در بورس به قیمت دلار روز قیمت‌گذاری شده و فقط 30 تا 40درصد آن به تولید کننده فروخته می‌شود. حالا با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری این سوال مطرح می شود که آیا این رشد تولید است؟

رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران با بیان اینکه امروز تولید کننده دغدغه دارد، اظهار کرد: از آنجایی که ایران نهمین تولید کننده فولاد در جهان است، ما در این حوزه واردات نداریم. صنعت پتروشیمی، مس و سایر صنایع ما نیز در همین وضعیت به سر برده و یخچال‌های کوچک و بزرگ و سایر لوازم خانگی ما داخل کشور تولید می‌شود، پس چرا باید هفتاد تا هفتاد و پنج درصد مواد مورد نیاز ما در بورس خریداری شده و مابقی از بازار آزاد خریداری شود؟

وی با اشاره به برخی از موانع و مشکلات صنعت لوازم خانگی کشور، بیان کرد: در سال 92 و 96 اولویت واردات صنف لوازم خانگی تغییر کرد و اولویت این صنف در رده دهم قرار گرفت و ارزی به آن اختصاص داده نشد. از زمانیکه انقلاب شد می‌دانستیم که دنیا با ما سر جنگ دارد و از سویی درگیر هشت سال جنگ تحمیلی شدیم و بعد از آن شاهد شروع جنگ اقتصادی، سیاسی و سایبری بودیم تا آنجایی که تا به امروز لحظه ای ما را راحت نگذاشته‌اند .

سوال من از برخی مسئولین این است که چرا از ابتدای انقلاب تا کنون برای صنعت لوازم خانگی کشور هیچ برنامه ای نوشته نشده است؟

وی عنوان کرد: آلمان و کره که زمانی حسرت شرکت‌های لوازم خانگی ایرانی، چون ارج و آزمایش را می‌خوردند، امروزه می‌بینیم که به شکل چشم‌گیری در این حوزه از ایران پیشی گرفته‌اند.

پازوکی تاکید کرد: زمانی که حرف از حمایت دولت از صنایع، از جمله لوازم خانگی می‌شود صرفا کمک مالی و پول در ذهن افراد متبادر می شود، در حالی که تولید کننده به حمایتی فراتر از موضوعات مالی از سوی دولت نیاز دارد.

به گفته رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران، در کشوری مانند ترکیه دولت به تولیدکننده می‌گوید، شما صادرات دارید 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت نکن و 9 درصد نیز تشویقی دریافت کن. اما در ایران، وقتی که قیمت تمام شده تولید هر روز بالا می رود و هیچ تشویق یا حمایتی از سوی دولت متوجه او نمی‌شود، تولیدکننده خواه ناخواه نمی‌تواند برای ثبات قیمت بجنگد و یا صادرات لوازم خانگی داشته باشی.

پازوکی گفت: در جایی شاهد حمایت و بعد  گلگی مقام معظم رهبری از صنعت لوازم خانگی و تولیدکنندگان این صنعت در کشور بودیم؛ حضرت آقا خطاب به تولیدکنندگان صنعت لوازم خانگی فرمودند که من به شما اعتماد کردم . چرا این حمایت باعث شد که منه پازوکی راهم را اشتباه بروم ؟ نیاز است که فعالان این صنعت به خود بیایند و بیاندیشند که گله مقام معظم رهبری بابت چه بود ؟

وی بیان کرد: زمانی که در کشور ما هر روز دلار به یک قیمت به فروش می‌رود و یا هر روز مواد اولیه در آن به یک قیمت به فروش می‌رسد، اتفاقی که حتی در عراق یا افغانستان جنگ‌زده شاهد آن نیستیم؛ چه توقعی می‌توان از وضعیت صنعت لوازم خانگی یا سایر صنعت‌ها در کشور داشت؟ متاسفانه این روزها در ایران نه دولت به تولید کننده می‌کند و نه تولیدکننده از دولت حمایت! چرا که دست تولید کننده بسته است.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران، در ادامه افزود: همین حالا که با شما صحبت می‌کنم، تولیدکننده نیاز به دلار دارد، اما زمانی که دلار خود را به بانک مرکزی می‌سپارد ، دلار وی در آنجا بلوکه می‌شود. تولیدکننده ریال می‌دهد که ارز بگیرد و 5 درصد آن را نیز در بانک نگه می‌دارند. حساب کنید که هر شرکت حداقل 500 میلیارد تومان در بانک مرکزی سپرده‌گذاری کند و 5 درصد آن بلوکه شود، دو ماه دیگر هم به آنها ارز داده شود، در این میان چه اتفاقی برای او خواهد افتاد؟

وی تصریح کرد: یک چیزی در ذهن عموم مردم است که چرا وقتی دلار بالا می‌رود، قیمت کالا نیز بالا می‌رود، اما وقتی نرخ دلار فروکش می‌کند، همچنان شاهد بالا بودن قیمت‌ تمامی کالاها هستیم. قبل از سال 97 تولیدکننده همیشه برای 6 ماه تا یک سال تولید خود ثبت سفارش کرده بود و مواداولیه مورد نیاز خود را نیز در انبارها ذخیره داشت. کالای وی در گمرک به صورت روتین ترخیص شده و تولید هم به وقت خود انجام می‌شد. اما با تغییر قیمت‌ها سرمایه در گردش همان تولیدکننده از بین رفت و در ادامه با تغییر قیمت‌ها، سرمایه در گردش تمام تولیدکنندگان این صنعت نیز از بین رفت.

پازوکی در ادامه  توضیح این مبحث، افزود: زمانی مواد اولیه‌ای که در کشور خودمان تولید می‌شد به موقع و با قیمت مناسب در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گرفت و مانعی در مسیر تولید نبود. اما در حال حاضر نه تنها چنین شرایطی برای تولیدکننده مهیا نیست، بلکه تولید کننده با مشکلات عدیده‌ای از جمله گرانی و متغییر بودن روزانه قیمت ارز و نبود مواد اولیه روبرو است.

به بیان رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران، وقتی تا قبل از سال 96 تعداد محصولات تولید شده کشور، با بعد از سال 97 قابل مقایسه نبوده و زمانی کی که تولیدکننده در کشور مدام افزایش تولید دارد، اما در مقایسه صادرات آن صفر یا حداکثر یک درصد است، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

وی اظهار کرد: ما امروز نگاه می‌کنیم و می‌بینیم که خود تولیدکننده برای خود برنامه ریخته است و متاسفانه هی‌چگونه حماتی از سوی دولت متوجه تولید کنندگان نشده است. این در حالی است که کشور ما هنوز هم برخی قطعات را وارد می کند و هیچ برنامه‌ریزی برای این صنعت وجود ندارد.

پازوکی با اشاره به برخی ایرادات موجود در صنعت خانگی کشور، تاکید کرد: می‌گوییم که در کشور با مشکل بی آبی و کمبود برق روبرو هستیم، بنابراین نیاز به تولید ضرفشویی رومیزی کوچکتر با هدف استفاده از آب کمتر احساس می شود و این در حالی است که هنوز هم از ضرفشویی هایی با حجم بزرگ و مصرف بالا در کشور استفاده می شود.  این روزها شاهد ساخت خانه‌هایی با متراژ بسیار پایین هستیم، اما وسایل خانگی متناسب با آن در کشور تولید نمی‌شود.

 وی در پایان تصریح کرد: خوشبختانه از سال 97 به بعد شاهد اتفاق خوبی در صنعت لوازم خانگی کشور بودیم. شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاهها با صنعت لوازم خانگی آشتی کردند و باعث شدند تا شرکت‌های تولید لوازم خانگی در ایران دانشگاه داشته باشند. امروزه خبره‌ها، نفرات برتر و اساتید برتر سایر نقاط کشور جذب  این دانشگاهها شدند و با شناسایی نیازها و سلایق مردم شروع به تولید می‌کنند.  اما متاسفانه از این پتانسیل صرفا برای تامین نیاز های داخلی استفاده شده و صادراتی در این خصوص صورت نمی‌گیرد.

خبرنگار: معصومه غفاری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha