کد خبر 208465
۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷

یادداشت/ معصومه غفاری

نقش انرژی‌های تجدیدپذیر در توسعه اقتصاد سبز و پایدار کشور

نقش انرژی‌های تجدیدپذیر در توسعه اقتصاد سبز و پایدار کشور

دلیل اصلی تاکید بر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، علاوه بر کمک به حل معضلات زیست محیطی و جلوگیری از هدر رفت انرژی، حفاظت از منابع طبیعی برای نسل‌های آینده است، که بدون شک با توجه به سادگی فناوری و تولید آنها، می‌توانند نقش مهمی در  توسعه اقتصاد سبز و پایدار کشور داشته باشند.

با توجه به سپری ‌کردن روزهای گرم سال، شاهد پررنگ‌تر شدن بحران انرژی در کشور و چالش‌ها، مشکلات ناشی از کمبود انرژی برق و استفاده نادرست در حوزه‌های مختلف خانگی و صنعتی از آن هستیم.

نبود فرهنگ و سواد کافی استفاده صحیح انرژی در کشور، بخصوص در روزهای گرم سال، گاها به حدی چشم‌گیر می‌شود که مانند امروز، وزیر نیرو در خبری با اشاره به افزایش دمای هوای کشور در هفته جاری و ثبت رکورد تاریخی نیاز مصرف برق با بیش از ۷۱ هزار مگاوات، از مردم درخواست می‌کند تا برای تأمین نیاز برق کشور در مصرف صرفه‌جویی کنند؛ که این هشدار نشان دهنده این است که ایران به عنوان دارنده دومین ذخایر شناخته شدن انرژی جهان، برای تأمین نیاز داخلی انرژی خود نیز با چالش‌ها و مشکلات عدیده‌ای روبروست که این نشان از عدم مدیریت لازم در این حوزه دارد.

اما در نظر گرفتن این مهم که جغرافیای کشورمان برای انواع مختلف فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار مناسب است و استان‌های جنوبی ایران مکانی ایده‌آل برای  بهره‌مندی از پروژه‌های خورشیدی و تولید انرژی تجدیدپذیر هستند و با توجه به اینکه در چند سال اخیر بخش خصوصی توانمندی خود را در ارتباط با انرژی‌های تجدیدپذیر و استفاده از آن به اثبات رسانده است؛ می‌توان گفت که این بخش، در صورت دریافت حمایت لازم از سوی وزارت نیرو،  قابلیت و توانمندی فعالیت چشم‌گیر در بهره‌برداری از منابع  تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و جبران کمبود انرژی برق کشور برای مصارف، صنعتی و خانگی در اقتصاد کشور را داشته و می‌تواند زمینه‌ساز رونق و شکوفایی این صنعت و رفع کم و کاستی‌های کشور در این حوزه باشد.

لازم به ذکر است که شهرهای جنوبی کشورمان بر روی کمربند خورشیدی جهان قرار داشته و از تابش خورشیدی بالا (تابش اسمی مستقیم تا ۵٫۵ کیلووات ساعت بر متر مربع در روز) و میانگین ۳۰۰ روز آفتابی در سال برخوردار هستند که بسیار مستعد توجه و سرمایه گذاری در حوزه انرژی تجدیدپذیر هستند.

انرژی مورد استفاده ایران از سوخت‌های فسیلی مانند نفت، گاز و زغال سنگ به دست می‌آیند که به تدریج در حال از بین رفتن هستند. علاوه بر این، این سوخت‌ها موجب آلودگی هوا و تولید دی‌اکسید کربن شده و مهم‌ترین عامل در گرمایش جهانی یا همان گرم شدن زمین به شمار می روند.

براین اساس اگر بخواهیم حیات خود را شیوه سال‌متر ادامه دهیم، نیاز است که نیروگاهها برای تولید و تامین انرژی مورد نیاز کشور، به منابع سوخت ماندگارتر و سبزتر یا همان انرژی پاک روی بیاورند که در این خصوص نیازمند حمایت از سوی دولت و وزارت نیرو هستند.

دلیل اصلی تاکید بر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، علاوه بر کمک به حل معضلات زیست محیطی و جلوگیری از هدر رفتن سوخت‌های فسیلی، حفاظت از منابع طبیعی برای نسل‌های آینده است، که بدون شک انرژی‌های تجدیدپذیر با توجه به سادگی فناوری و تولید آنها، می‌توانند نقش مهمی در  توسعه اقتصاد سبز و پایدار کشور داشته باشند.

  از عمده‌ترین مزایای انرژی های تجدیدپذیر، پایدار بودن آنهاست. از این رو هیچ گاه تمام نمی شوند. نیروگاه های تجدیدپذیر به دلیل نداشتن قطعات متحرک زیاد، عموما به تعمیر و نگهداری کمتری نسبت به ژنراتورهای معمول نیازمندند. سوخت آن ها از طبیعت گرفته می‌شود و منابع موجود برای تولید این انرژی در ایران، هزینه های عملیاتی آن را به شدت کاهش می‌دهند.

 به عنوان مهمترین مزیت، انرژی‌های تجدیدپذیر یا بدون آلایندگی هستند و یا آلودگی بسیار کمی تولید می‌کنند ؛ بنابراین حداقل تاثیرات زیست محیطی را دارا می‌باشند.

در پایان گفتنی است که پروژه‌های تجدیدپذیر می‌توانند منافع اقتصادی بسیاری را برای کشور به همراه داشته باشند. از آنجایی که این پروژه‌ها عموما در بیرون از مناطق شهری ساخته می‌شوند، می‌توانند جنبه توریستی داشته و سبب جذب سرمایه و ایجاد شغل در آن ناحیه گردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha