کد خبر 210414
۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲

یادداشت/ معصومه غفاری

اقتصاد سبز کلید نجات محیط زیست

اقتصاد سبز کلید نجات محیط زیست

ویژگی اصلی اقتصاد سبز، شناخت ارزش اقتصادی سرمایه و منابع طبیعی و همچنین درک نیاز به حفاظت از این منابع ارزمند و حیاتی در طولانی مدت است که بشر را به سمت پایداری سوق داده و زمینه‌ساز بهزیستی انسانی و برابری اجتماعی خواهد شد.

حیات: با توجه به شرایط اقلیمی به وجود آمده در جهان، ضروری است که تمامی کشورها، حرکت به سمت اقتصادی بدون کربن که به محیط زیست احترام گذاشته و سلامت زیستی تمام موجودات را مد نظر دارد، پیش‌رو گرفته و سرعت ببخشند.

خوشبختانه در سالهای اخیر شاهد هستیم که این تغییر در شیوه جهان‌بینی و عملکرد نسبت به سلامت زمین، از سوی تمامی انسانهای آگاه، در کشورهای ثروتمند و در حال ظهور اتفاق افتاده و نه تنها پتانسیل متوقف کردن تغییرات آب و هوایی را در پی دارد، بلکه می‌تواند با ایجاد مشاغل سبز متعدد، در تعداد زیادی از بخش‌ها، به محرک واقعی رشد تبدیل شود.

گفتنی است که، مشاغل سبز در برنامه محیط زیست سازمان‌ملل، به عنوان موقعیت‌های کشاورزی، تولید، تحقیق و توسعه، فعالیت‌های اداری و خدماتی، با هدف حفظ قابل توجه یا حفظ کیفیت محیط زیست، تعریف شده است.

به عبارت دیگر مشاغل زیست محیطی مشاغلی هستند که با هدف حفاظت و ارتقا محیط زیست انجام می‌شوند. براین اساس، مشاغل سبز یکی از کلیدهای نجات محیط زیست است که با توجه ویژه به آن از سوی سیاست‌گذاران این حوزه در سراسر جهان، می‌تواند ضمن محدود کردن، انتشار گازهای گلخانه‌ای، از اکوسیستم‌ها محافظت و بازیابی کرده و ضایعات و آلودگی را به حداقل رساند.

مشاغل سبز یکی از کلیدهای مهم نجات محیط زیست است که این روزها بدون حضور این مشاغل در جهان، انسانها روز به روز گرفتار در چرخه فرسایشی مشاغل و صنایع، در وضعیتی ناپایدری به‌سر خواهند برد، که توجه ویژه به این مهم از سوی کارشناسان این حوزه را یادآور می‌شود.

در ادامه با نگاهی گذرا به این حوزه شاهد هستیم که با توجه ویژه دوستداران محیط زیست به گسترش مشاغل سبز، هم‌اکنون مشاغل جدید سبز مانند تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، بازیافت، مدیریت پسماند و غیره در حال ایجاد اشتغال بسیار زیاد در سراسر کشورهای جهان می باشد. همچنین، بخش‌هایی همچون انرژی، کشاورزی، طراحی، جهانگردی و حمل و نقل بیشترین پتانسیل را برای ایجاد مشاغل سبز در جهان دارند.

هدف نهایی مشاغل سبز توسعه بهره‌وری از همه انواع انرژی‌های تجدیدپذیر و خود انرژی‌های تجدیدپذیر است که این کار را می‌توان با اجرای برنامه‌های آموزشی، آموزش به افراد جویای کار سبز انجام داد و مقررات، آموزه‌ها و نفوذ عمومی را بر روی منافع مردم و محیط زیست، با هدف نجات و احیا سیاره زمین، اعمال کرد.

اقتصاد سبز کلید نجات محیط زیست

در چند دهه گذشته به دلیل آلودگی محیط زیست، حرکت قابل توجهی به سمت آینده‌ای سبزتر از سوی دوستداران محیط زیست و زمین، صورت گرفته و تعداد بسیاری از کشورها با افزایش مشاغل سبز برای کاهش تاثیرات زیست محیطی؛ بنگاه‌های اقتصادی، بهبود کارایی مواد اولیه، کربن زدایی اقتصاد و کاهش ضایعات، به دنبال ایجاد اقتصادی سبزتر در آینده این سیاره خاکی و باز کردن راه تنفسی زمین هستند.

در پایان از جمله منابع ایجاد مشاغل سبز، می‌توان به مواردی همچون، انرژی زمین گرمایی، حفاظت از آب،نیروی خورشیدی،انرژی باد،جنگلداری پایدار، سوخت‌های زیستی، اصلاح محیط زیست، بازیافت و وسایل نقلیه الکتریکی توجه داشت و برشمرد. ویژگی اصلی اقتصاد سبز، شناخت ارزش اقتصادی سرمایه و منابع طبیعی و همچنین درک نیاز به حفاظت از این منابع ارزمند و حیاتی در طولانی مدت است که بشر را به سمت پایداری سوق داده و  زمینه‌ساز بهزیستی انسانی و برابری اجتماعی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha