کد خبر 207018
۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۸

قرارداد طراحی شبکه بهینه ریلی منعقد شد

قرارداد طراحی شبکه بهینه ریلی منعقد شد

معاون حمل‌ و نقل وزیر راه گفت: قرارداد طراحی شبکه بهینه ریلی، منعقد و مطالعات ذیل پنج سرفصل کلی انجام شده و در مرحله بررسی نهایی کارگروه تخصصی قرار دارد.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ شهریار افندی زاده، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: با استفاده از توان متخصصان و به منظور توسعه شبکه راه آهن کشور، قرارداد طراحی شبکه بهینه آتی حمل‌‏ونقل ریلی در افق سال ۱۴۱۴ در قالب فاز دوم طرح جامع حمل‏‌ونقل کشور ذیل پنج سرفصل کلی و با همکاری شرکت راه‌‏آهن جمهوری اسلامی ایران در مرحله بررسی نهایی و تصویب در کارگروه تخصصی قرار دارد.

معاون حمل‏‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جایگاه حمل‏‌ونقل ریلی در اسناد بالادستی کشور از جمله سیاست‏‌های کلی بخش حمل‏‌ونقل ابلاغی مقام معظم رهبری و قوانین برنامه‌‏های پنج ‏ساله توسعه کشور به تشریح وضعیت طراحی شبکه بهینه ریلی در طرح جامع حمل‏‌ونقل کشور پرداخت.

او با اشاره به بند اول سیاست‏‌های کلی بخش حمل‏‌ونقل که در سال ۱۳۷۹ توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است، افزود: ایجاد نظام جامع حمل‏‌ونقل و تنظیم سهم هریک از زیربخش‏‌های آن با اولویت دادن به حمل‏‌ونقل ریلی با توجه به ملاحظات اقتصادی، دفاعی و امنیتی، کاهش مصرف انرژی و آلودگی‏‌های زیست محیطی، افزایش ایمنی و برقراری تعادل و تناسب میان زیرساخت‏‌ها، ناوگان، تجهیزات ناوبری و تقاضا" در صدر کلیه موارد ابلاغی درج شده که نشان‏‌دهنده اهمیت این موضوع در سطح کلان و ملی است.

افندی‌زاده ادامه داد: در قوانین برنامه‌‏های پنج‏‌ساله توسعه کشور نیز به فراخور، احکام و تبصره‏‌هایی در خصوص حمل‏‌ونقل ریلی و سهم آن از جابه‌جایی بار و مسافر در سطح کشور تعیین شده است.

معاون حمل‌‏ونقل وزیر راه و شهرسازی افزود: تحقق تمامی این موارد علی‌‏الخصوص افزایش سهم شیوه ریلی از تقاضا، در گرو وجود زیرساخت‌های مرتبط و مناسب این امر از شبکه بهینه و تأمین ناوگان مورد نیاز متناسب با تقاضاست.

او با برشمردن برخی چالش‏‌های گسترش شبکه ریلی، به محدودیت تخصیص منابع مالی و حجم قابل توجه طرح‌‏های مندرج در جدول پیوست یک قانون بودجه سنواتی کشور، اشاره کرد و گفت: وجود طرحی مدون به منظور اولویت‏‌بندی توسعه آتی شبکه ریلی در رقابت با شبکه جاده‌ای یکی از نیازهای اساسی و انکارناپذیر بخش حمل‏‌ونقل بود که این موضوع در دستور کار طرح جامع حمل و نقل کشور قرار گرفته است.

افندی‌زاده ادامه داد: به منظور نیل به اهداف ذکر شده، طراحی شبکه بهینه آتی حمل‏‌ونقل ریلی در افق سال ۱۴۱۴ در قالب فاز دوم طرح جامع حمل‌‏ونقل کشور با همکاری شرکت راه‏‌آهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان متولی نگهداری این شیوه در دستور کار قرار گرفت لذا، با استفاده از توان متخصصان و اساتید جوان کشور در این عرصه، قرارداد طراحی شبکه بهینه ریلی، منعقد و مطالعات ذیل پنج سرفصل کلی انجام شده و در مرحله بررسی نهایی و تصویب در کارگروه تخصصی قرار دارد.

معاون حمل‌‏ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: علاوه بر این، معاونت حمل و نقل در فاز سوم طرح جامع حمل‏‌ونقل کشور، شبکه یکپارچه حمل‏‌ونقل کشور را در اثر رقابت و هم‌‏افزایی شیوه‏‌های مختلف در دست طراحی دارد که این مسأله یکی از مهمترین موضوعات در سطح برنامه‏‌ریزی راهبردی حمل‌‏ونقل کشور است.

وی در انتها با اشاره به جایگاه حمل‌‏ونقل ریلی در توسعه و شکوفایی اقتصاد از طریق ایجاد درآمدهای پایدار، خاطر نشان کرد: با عنایت به دیپلماسی فعال دولت سیزدهم در خصوص تعامل و احیای روابط با کشورهای منطقه و تفاهم‌‏های دو و چندجانبه صورت گرفته در خصوص افزایش سطح مبادلات و روابط اقتصادی، ایجاد کریدورهای سراسری بین‏‌المللی ریلی در سطح کشور از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و این مساله در مطالعات طرح جامع حمل‌‏ونقل کشور مدنظر قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha