کد خبر 203055
۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱

معاون وزیر راه و شهرسازی:

توافقات با چین و آسیای میانه به زودی اعلام و اجرا می‌شود

توافقات با چین و آسیای میانه به زودی اعلام و اجرا می‌شود

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به گسترش برنامه حمل و نقل چند وجهی در کریدور شمال- جنوب و شرق غرب، گفت: به زودی توافقات سازنده‌ای با چین و کشورهای آسیای میانه اعلام و اجرا خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ حمل‌ونقل بین‌المللی چندوجهی به معنای حمل کالا توسط حداقل دو شیوه مختلف حمل و نقل بر اساس یک قرارداد واحد حمل ‌و نقل چندوجهی از مکانی در یک کشور و توسط یک متصدی حمل و نقل به مکانی تعیین شده برای تحویل در کشور دیگر است.

در همین راستا «شهریار افندی زاده» معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی امروز اعلام کرد: رشد روزافزون تقاضای جهانی و منطقه‌ای برای حمل‌ونقل امن، ایمن، مؤثر، آسان و با صرفه اقتصادی، ظرفیت‌های توسعه حمل و نقل چندوجهی فناورانه کشور را افزایش داده است.

به گفته وی، توسعه حمل و نقل چند وجهی که به عنوان راهبردی اساسی با کشورهای هدف و تجار، صاحبان بار، شرکت‌های حمل و نقلی و لجستیکی در دستور کار قرار دارد و در قیاس با هزینه‌های کلان پروژه‌های عمرانی، جهش در عملکرد و جایگاه ترانزیتی کشور را به همراه خواهد داشت.

افندی زاده اظهار کرد: ظرفیت سازی برای توسعه کریدورهای ترانزیتی چندوجهی فناورانه از طریق برنامه‌ها و اقدامات اولویت‌دار در دستور کار است که «محوریت قراردادن موضوع حمل و نقل چند وجهی در مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی وزارت راه و شهرسازی با کشورهای هدف و تعریف برنامه‌ها و اقدامات مشترک دو و چندجانبه در این زمینه» بخشی از آن است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در مسیرهای واقع در کریدورهای ترانزیتی عبوری از کشور در جهات شمالی- جنوبی و شرقی - غربی، شیوه‌های ترکیبی با تأکید بر ارتقای ظرفیت ترانزیتی کشور در دست شناسایی و عملیاتی شدن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: از جمله در کریدور ترانزیتی شمال- جنوب در خصوص تأمین مالی احداث و تجهیز و تدارکات قطعه ریلی رشت- آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر در شاخه غربی آن، شاهد توافقی با دولت روسیه بودیم، برآوردها حاکی از امکان حمل و نقل ترانزیتی ترکیبی در کوتاه‌مدت به میزان سالانه ۱۰ میلیون تن تا قبل از موعد بهره‌برداری قطعه رشت- آستارا و فراهم شدن شرایط حمل تمام ریلی از بندر شهید رجایی تا شمال روسیه و اروپا، در شاخه‌های غربی، مرکزی و شرقی این کریدور است.

افندی زاده بیان کرد: بدین ترتیب که کالاها از بنادر شمالی و پایانه‌های مرزی ریلی و جاده‌ای در شمال غرب و شمال شرق کشور به شیوه ترکیبی دریایی- ریلی- جاده‌ای تا بنادر جنوبی کشور در خلیج فارس و بندر چابهار در کرانه دریای عمان حمل و از آنجا به مقاصد نهایی حوزه خلیج فارس، جنوب شرق و شرق آسیا و بالعکس حمل بشوند.

وی افزود: همچنین در ترانزیت شرقی- غربی در حال حاضر علاوه بر امکان حمل تمام ریلی از مرزهای سرخس و اینچه‌برون از مبادی واقع در چین و کشورهای آسیای میانه، حمل و نقل ترکیبی دریایی- ریلی- جاده‌ای از طریق بنادر امیرآباد و در آینده نزدیک و پس از بهره‌برداری از قطعه ریلی کاسپین به رشت از طریق بندر کاسپین تا همسایگان شمال غربی و غرب کشور و فراتر از آن‌ها فراهم است؛ به نحوی که با برنامه‌ریزی هماهنگ و منسجم، این مسیرها می‌توانند سهم قابل توجهی از مبادلات شرقی- غربی از چین تا اروپا را به خود اختصاص دهند.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در این راستا، به زودی توافقات سازنده‌ای با چین و کشورهای آسیای میانه اعلام و اجرا خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha