کد خبر 205588
۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در گفتگو با «حیات»:

سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران هنوز با نقطه مطلوب فاصله دارد

سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران هنوز با نقطه مطلوب فاصله دارد

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه امروز جامعه نیازمند توجه بیشتر به موضوعات فرهنگی است، گفت: سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران هنوز با نقطه مطلوب فاصله دارد.

نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات، درخصوص عملکرد سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: سند بالادستی شهرداری تهران در سه سال آینده برنامه چهارم تحول و پیشرفت است که از سال ۱۴۰۱ آغاز و تا سال ۱۴۰۴ ادامه دارد.

‎وی با بیان اینکه در برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهرداری تهران حدود ۲۲ حکم مرتبط با حوزه های تخصصی فرهنگی، هنری و اجتماعی است، افزود: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران باید براساس احکام برنامه چهارم، برنامه های خود را برای سال ۱۴۰۲ طراحی و اجرا نماید.
 
‎عضو شورای اسلامی شهر تهران مطرح کرد: سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در راستای فرمایشات و منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص حوزه فرهنگی تاسیس شد بنابراین وظیفه این سازمان بسیار سنگین است.

معدنی پور با بیان اینکه حضرت آقا همواره فرهنگ را روح حاکم بر جامعه می دانند، تاکید کرد: از این رو می‌بایست با دقت فراوان به نکات فرهنگی و هنری توجه شود.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: انتظار ما از سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران این است که شبانه روز تلاش کند و سازمان را به نقطه مطلوب برساند.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در جلسه اخیر نیز مجددا به نقش مهم سازمان در حوزه فرهنگی و هنری اشاره فرمودند و مسئولین سازمان باید حساسیت موضوع و اهمیت آنرا درک کرده و درجهت تقویت سازمان و ارتقای کیفیت برنامه های آن تمام تلاش خود را مصروف دارند.

معدنی پور تصریح کرد: متاسفانه با وجود تمام حساسیت ها، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران هنوز با نقطه مطلوب فاصله دارد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خطاب به روسای این سازمان که به مشکلات موروثی سازمان اشاره کرده بودند، تاکید کرد: شما مدیران سازمان با علم به کاستی ها و مشکلات موجود در سازمان، مسئولیت آن را پذیرفته اید پس باید پاسخگوی مشکلات گذشته نیز باشید.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه مهمترین دغدغه این سازمان در ادوار گذشته بحث حقوق و دستمزد بود، افزود: خوشبختانه این موضوع با تلاش کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و همکاری همه اعضای شورای ششم شهر تهران بویژه اعضای کمیسیون بودجه برطرف شد، هرچند که تجربه نشان داده ارائه بودجه به سازمان سبب می‌شود تا از ظرفیت ها و پتانسیل های خوب این سازمان استفاده نشود.  این سازمان زمانی موفق بود که حتی ریالی از شهرداری تهران دریافت نمی کرد و با همین رویکرد نیز از ابتدا ایجاد شد.

وی‎ با بیان اینکه سازمان فرهنگی و هنری بهترین پرسنل را دارد گفت: همکاران ما در این سازمان افراد بسیار پرتوان و پرکاری هستند.در واقع جوهره تخصصی و کارشناسی سازمان در حوزه پرسنل بی‌نظیر است. حقیقتا حوزه فرهنگی، هنری و اجتماعی در شهرداری تهران است جزو حوزه هایی است که بیشترین مجموعه ها و زیرساخت ها را دراختیار دارد که می تواند از آن ها بهره برداری کرده و کسب درآمد نماید.

‎عضو شورای اسلامی شهر تهران خطاب به رییس سازمان فرهنگی و هنری افزود: شما موسسات و شرکت های زیادی را در اختیار دارید که به علت پیشینه سازمان از همان ابتدا با هدف کسب درآمد ایجاد شده اند تا سازمان بتواند از طریق آن به ماموریت های اصلی خود بپردازد.

‎رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: طبق اساسنامه سازمان فرهنگی و هنری که در زمان تاسیس تدوین شده بود و در دهه ۹۰ هم بازنگری شده است، شرکت های این سازمان با هدف درآمدزایی ایجاد شدند تا ماموریت های این سازمان به درستی صورت گیرد، اما اکنون این پرسش مطرح است که واقعاً چند درصد از موسسات شما سود ده هستند؟.

معدنی پور ادامه داد: بر اساس گزارش های اخذ شده، متاسفانه اکثر این شرکت ها زیان ده شده اند. سازمان شرکت‌ها و مؤسساتی همچون واحد تهران گشت، هاتف شهر، آموزش شهر، تصویر شهر(با در اختیار داشتن پردیس های سینمایی)، باغ کتاب و پردیس تئاتری را در اختیار دارد که می بایست منبع عظیم درآمد باشند. اما آیا این مجموعه ها درحال حاضر در راستای اهداف اقتصاد فرهنگ فعالیت میکنند یا خیر؟.

وی بیان داشت: ما در شورای اسلامی شهر تهران تمام تلاشمان را کردیم تا حقوق و دستمزد پرسنل را با هدف رفع دغدغه سازمان و ایجاد انگیزه در بین پرسنل بر عهده بگیریم.

معدنی پور افزود: از سازمان فرهنگی و هنری انتظار داریم از پتانسیل و تجارب نیروهای متخصص خود استفاده کند و شرکت ها را از حالت زیان ده خارج نموده و بهددرآمدزایی برساند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: با بررسی گزارش عملکرد بودجه ای سازمان در سال ۱۴۰۱ متوجه شدیم که سال گذشته این سازمان مبالغی را به شرکت های هاتف شهر و تصویر شهر پرداخت کرده و این در حالیست که این شرکت ها باید برای سازمان آورده مالی داشته باشند.

وی با اشاره به زیان ده شدن شرکت ها تصریح کرد:شاید این موضوع میراث ادوار گذشته به شما بوده اما موظفید برای برون رفت از این وضع تدبیر نمایید.

معدنی پور بیان کرد: تشکیل شورای ساماندهی آثار هنری و بازآفرینی گالری ها در فروش آثار هنری اقدام بسیار ارزنده این سازمان بود که جای تشکر و قدردانی دارد. قطعا با تشکیل این شورا می توانید در بحث اقتصاد فرهنگ گام های موثری بردارید.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: در حال حاضر چند درصد آثار فاخر فرهنگی و هنری در سازمان فرهنگی تولید می شود؟ درحالی که در سالیان گذشته سازمان فرهنگی هنری در آن موفق ظاهر شده است.

‎وی ادامه داد: ضروریست سازمان فرهنگی و هنری به تولید آثار فاخر همت ورزد و همانند سالیان گذشته به ویژه در حوزه های موسیقی، نمایش و هنرهای تجسمی فعالیت کند. بسیاری از تندیس های فاخر موجود در سطح شهر توسط سازمان فرهنگی و هنری ساخته شده است. باید همت کرد تا سازمان فرهنگی و هنری به جایگاه اصلی خود بازگردد.

‎معدنی پور گفت: در گذشته اقدامات بسیار موثر و مثبتی در حوزه های مختلف فرهنگی ازجمله حوزه ازدواج و خانواده توسط سازمان صورت می گرفت و آثار خوبی تولید می شد، کتابچه هایی چون کتاب مترو، یک شاخه نبات و یک قاچ هندوانه از آن جمله اند و این درحالی است که‌ در حال حاضر به آن بی توجهی شده است.


‎عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: سازمان فرهنگی و هنری اگر می خواهد در حوزه جریان سازی و فرهنگ سازی موفق عمل کند باید در کنار برنامه های قله ای خود از ظرفیت خانه های فرهنگ و فرهنگسراها به نحو احسنت استفاده نماید.

‎معدنی پور با ابراز گلایه نسبت به اینکه آیا درآمد مناطق به خود مناطق باز می گردد یا خیر؟ افزود: یکی از انتقادات وارده به سازمان فرهنگی هنری این است که به علت عدم بازگشت درآمدها به مناطق، دیگر انگیزه‌ای برای درآمدزایی در مناطق وجود ندارد. در صورتی که این امر سبب ایجاد راه های برقراری تعامل و افزایش انگیزه میان پرسنل می شود. 

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد به اینکه فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ با وجود نیروهای متخصص دچار رخوت و روزمرگی شده‌اند، گفت: طبیعتا در حوزه فرهنگی، هنری و اجتماعی، برقراری ارتباط،تعامل، همکاری و مشورت با همکاران  ذینفعان و نخبگان برای رسیدن به اهداف بسیار موثر است.

‎وی ادامه داد: سازمان فرهنگی و هنری چقدر توانسته این ارتباط را با پرسنل خود در فرهنگسراها برقرار نماید؟  یکی از گلایه های مشترک پرسنل فرهنگسراها عدم واریز معوقات و اضافه کاری ها بود.در صورتی که پرسنل حوزه های فرهنگی، هنری و اجتماعی تعطیلات نداشته و در حوزه های اجرایی به صورت شبانه روزی مشغول به فعالیت هستند.

‎معدنی پور با بیان اینکه باید دغدغه پرسنل رفع گردد، اظهار کرد: باید سازمان فرهنگی هنری نسبت به ایجاد تعامل با پرسنل خود همت ورزد، چرا که اصل کار و ماموریت این حوزه برقراری ارتباط و تعامل است، تعاملی که می‌تواند برکات خوبی را به همراه داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha