کد خبر 206445
۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۹

معدنی پور در مجمع کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی استان تهران:

ازدواج جوانان مسئله نیست، راه حل است

ازدواج جوانان مسئله نیست، راه حل است

نرگس معدنی پور در مجمع کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی استان تهران با بیان اینکه ازدواج جوانان مسئله نیست، خود یک راه حل است، گفت: نهادهای دولتی و غیر دولتی اهتمام جدی در امر ازدواج داشته باشند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، سومین جلسه مجمع کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی استان تهران با حضور نرگس معدنی پور رئیس مجمع، علی اکبر ایمانی امام جمعه شهر لواسان، حمزه صفا رئیس شورای اسلامی شهرستان شمیرانات، محمد رضا علی اکبری بخشدار لواسانات، تعدادی از اعضای کمیسیون های فرهنگی اجتماعی شهر ها و بخش های استان تهران و تعدادی از خانواده معزز شهدا در حوزه علمیه امام حسن مجتبی(ع) واقع در شهر لواسان برگزار شد.

معدنی پور در ابتدای این جلسه با تبریک سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه(س) گفت: ازدواج، یکی از مهم ترین و دیرینه ترین سنتها و کارکردهای اجتماعی است که با خود ، مجموعه گسترده ای از پیامدها را به همراه دارد که طیفی را از تشکیل خانواده تا حفظ و ترویج آداب و رسوم و سبک زندگی و ارتقاء سرمایه اجتماعی و بهبود کیفیت زندگی به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه عوامل و دلایل مختلف فرهنگی و اجتماعی در تغییر شاخص های کلان ازدواج در بین جوانان ، موثر هستند، افزود: سبک زندگی در بین آنها نقش ویژه ای دارد به طوری که هر چند که فشارهای مالی و اقتصادی ، بر وضع موجود شاخص های کلان ازدواج، موثر هستند و نمی توان آنها را نادیده گرفت، اما به نظر می رسد وضعیت متغیرهای مربوط به سبک زندگی و تاثیر آن ها بر ازدواج جوانان ، قابل تامل می باشد.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی استان تهران مطرح کرد: در پیشینه تاریخی و فرهنگی جامعه ایران ، همواره کوشش شده است تا ازدواج با آداب و رسوم مختلف به یک فرایند جامع ، آسان و مبتنی بر همیاری تبدیل شود که از آشنایی جوانان تا مقدمات و آداب ازدواج و تشکیل خانواده را شامل می شده است، اکنون این فرایند زنجیر وار ، تحت تاثیر تغییرات سبک زندگی ، دچار آسیب شده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: در این سنت دیرینه ازدواج و تشکیل خانواده ، همواره امر خیر و مقدسی بوده است که هم خانواده ها و هم جوانان ، با مشارکت جمعی و آسان گیری کوشش میکردند تا زمینه آن را فراهم آورند و از این طریق ، ضمن تشکیل و گسترش خانواده و توسعه پیوند جویی های اجتماعی، از جوانان در برابر آسیب های اجتماعی صیانت نمایند.

وی ادامه داد: در این رویکرد ، ازدواج برای خانواده ها ، همچون یک پیشران بوده است که کمک به تسریع در تشکیل آن ، می تواند موجب رشد و تعالی آن در ابعاد مختلف شود. در نتیجه ، خانواده ها با وجود چالش های مختلف ، کوشش میکردند تا موانع پیش روی جوانان برای ازدواج را بر طرف نمایند. نگاهی به پیشینه این رویکرد نشان می دهد که چندان مترقی بوده است که در متن خود ، نوعی نظام غیر رسمی حمایت اجتماعی برای زوج های جوان محسوب می شده است که در تمامی مراحل تشکیل تا استمرار خانواده نوبنیان ، همراه آنان بوده است.

معدنی پور گفت: این در حالی است که اکنون در حالی که چالشهای مختلفی پیش روی ازدواج جوانان قرار دارد ، نوع نگاه به ازدواج و کارکرد آن ، همچنین سبک زندگی مربوط به آداب و تشریفات ازدواج و تشکیل خانواده ، موجب پیچیده شدن امر ازدواج جوانان و در نتیجه تاخیر و کاهش در گرایش به آن شده است.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی استان تهران ادامه داد: در چنین شرایطی، نهادها و سازمانها گروههای مردمی و خیریه ها، رسانه ها و نیز خانواده ها ، نقش مهمی را برای بهبود وضعیت شاخصهای ازدواج ، به عهده دارند، بطوری که اگر مقدمات و استلزامات ازدواج جوانان را همچون یک فرایند زنجیروار بدانیم، در آن صورت، هر یک از ذی نفعان امر ازدواج جوانان می توانند با استفاده از ظرفیت ها و توانایی های خود، بخشی از این فرایند را به عهده گرفته و یا در قالب یک برنامه تقسیم کار، در تحقق آن مشارکت داشته باشند.

معدنی پور خاطر نشان کرد: نکته مهم این است که هر چند سازمانها و نهادهای دولتی و غیر دولتی، از جمله شهرداری ها می توانند با استفاده از ظرفیت ها و توانایی های خود در کاهش هزینههای ازدواج جوانان و در نتیجه تحقق مقدمات ازدواج جوانان، نقش سازنده ای داشته باشند ، اما آنچه بیشتر اهمیت دارد ، بازگشت به رویکرد و فرهنگ دیرینه خانواده ها در مورد ازدواج است.

وی افزود: در واقع، در این رویکرد ، ازدواج جوانان، بیشتر از آن که مساله و چالش برای خانواده و خویشاوندان باشد، خود یک راه حل است که میتواند ضمن محافظت از جوانان در برابر آسیبهای اجتماعی، موجب رشد و تعالی آنان شود و به همین دلیل، همانطور که اشاره شد ، در قالب یک نظام غیر رسمی حمایت اجتماعی ، اهتمام همه جانبه ای برای کمک به ازدواج جوانان ، از سوی خانواده ها و خویشاوندان صورت می گرفته است.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: بنابراین به نظر میرسد سازمانها و نهادهای دولتی و غیر دولتی میتوانند با کمک به احیاء رویکردهای آیینی مربوط به ازدواج در سطح خانواده های ایرانی و تقویت نظام غیر رسمی حمایت اجتماعی خانواده ها و خویشاوندان در مورد ازدواج زوج های جوان ، اثربخشی و کارایی بیشتری در زمینه سیاست های کلان ازدواج جوانان داشته باشند.

معدنی پور خاطرنشان کرد: در کنار این رویکرد، جلب مشارکت خانواده ها برای بهبود سبک زندگی جوانان و تشویق آنان به ازدواج می تواند در یک بازه زمانی ، نتایج آشکاری در زمینه بهبود شاخصهای کلان ازدواج جوانان داشته باشد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: فراموش نکنیم که هر گونه تلاش برای بهبود وضعیت ازدواج جوانان ، بدون در نظر گرفتن شواهد در مورد عوامل سبب ساز و نیز بدون همکاری نهاد خانواده ، اثر بخش نخواهد بود.

وی اظهار کرد: همه ما ، زمانی می توانیم در این زمینه موفق شویم که بپذیریم ، ازدواج جوانان ، مساله نیست ، راه حل است.

معدنی پور افزود: در بیانات اخیر مقام معظم رهبری در مراسم سی و چهارمین سالگرد ارتحال امام (ره) به تقویت ایمان و امید توصیه فرمودند و در این زمینه ها تأکید فرمودند که تلاش دشمنان متوجه این است که ایمان و امید را در مردم از بین ببرد، ایمان مردم را تضعیف کند و شعله امید را در دلهای مردم بخصوص جوانان" خاموش نماید. ایشان حفظ استقلال ملی حفظ عزت ملی حفظ منافع ملی را در ایمان و امید دانستند. ایشان ضمن اشاره به جوان فداکار و نورانی یکی از روستاهای اطراف شهریار به نام مصطفی صدرزاده فرمودند که ما از این مصطفی های صدرزاده در سرتاسر کشور بسیار داریم اینها همه امیدبخش است.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: همچنین ایشان وظیفه نخبگان هسته های انقلابی فعالان دانشگاهی و حوزوی صاحبان جایگاه های اجتماعی و همه و همه را تقویت ایمان و امیدها و برطرف کردن شبهه ها دانستند و شیوه های دشمن را در شبهه آفرینی و یأس آفرینی دانستند و خواهان مقابله با شیوه های بدبین کردن جوانان به کشور شدند.

وی مطرح کرد: لذا امید آفرینی و تقویت ایمان و امید و مقابله با شیوه های دشمنان در بدبین کردن جوانان به کشور از مهمترین اهداف ما در حوزه فرهنگی و اجتماعی باید باشد همچنین در حوزه ترویج ازدواج و فرزند آوری هم باید تلاش های بسیاری صورت گیرد.

معدنی پور همچنین در پایان به برخی از محورهای بیانات رهبرانقلاب در سخنرانی اخیرشان که به مناسبت سی و چهارمین سالگرد رحلت امام(ره) برگزار شد، اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب در این مراسم به برجسته سازی نقش مردم در شکست نقشه دشمن در اغتشاشات اخیر، توصیه به تقویت ایمان و امید و هشدار نسبت به تلاش دشمن برای هدف قرار دادن آنها،ابراز امیدواری از رفع شدن مشکلات پیش روی انقلاب، اشاره به حفظ استقلال و عزت منافع ملی در سایه ایمان و امید، هشتدار از تلاش دشمن برای ممانعت از دیده شدن رویدادهای امیدآفرین، اشاره به تلاش دشمن برای بزرگ نمایی مشکلات موجود برای نا امید سازی،تبیین امید به عنوان حرکت رو به جلو و دوری از تنبلی و برجسته سازی عظمت جوانان ایرانی و حضور هزاران هسته مقاومت در مساجد تأکید کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha