کد خبر 204303
۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳

بزرگی در نشست کارگره حقوقی تشکل های شاهد و ایثارگر:

در لایحه برنامه ششم توسعه حکمی در مورد ایثارگران وجود نداشت/ ضرورت کارآمدی قوانین ایثارگری در برنامه هفتم

در لایحه برنامه ششم توسعه حکمی در مورد ایثارگران وجود نداشت/ ضرورت کارآمدی قوانین ایثارگری در برنامه هفتم

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران با تاکید بر ضرورت کارآمدی قوانین ایثارگری در برنامه هفتم گفت: در دولت سابق زمانی که لایحه برنامه ششم توسعه تدوین می‌شد، میزان پیش بینی احکام در خصوص ایثارگران، صفر بود.

به گزارش گروه اجتماعی حیات؛ محسن بزرگی در نشست بررسی کارشناسی قوانین ایثارگری در برنامه هفتم توسعه در کارگروه حقوقی تشکل های شاهد و ایثارگر گفت: در دولت سابق زمانی که لایحه برنامه ششم توسعه تدوین می‌شد، میزان احکامی که در خصوص ایثارگران در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده بود، صفر بود و این احکامی که امروز موجود است در مجلس شورای اسلامی به برنامه اضافه شد.

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به قوانین ایثارگری در برنامه هفتم توسعه ادامه داد: همانطور که مدیرکل برنامه و بودجه گفتند از اواخر نیمه دوم سال گذشته، نظرات معاونت‌های تخصصی بنیاد شهید اخذ و کمیته‌ای به منظور تجمیع احکام در معاونت توسعه بنیاد تشکیل و پس از جلسات متعدد کارشناسی، جمع‌بندی به دولت ارسال شد و پس از بررسی های گسترده، خروجی آن چهارده بند از ماده ۶۷ لایحه برنامه هفتم شد.

در لایحه برنامه ششم توسعه حکمی در مورد ایثارگران وجود نداشت/ ضرورت کارآمدی قوانین ایثارگری در برنامه هفتم

وی اضافه کرد: از لحظه ارسال لایحه به مجلس ماموریت معاونت حقوقی و امور مجلس در حوزه‌ی لایحه آغاز می‌شود و البته ممکن است مواردی از لایحه در مجلس حذف یا احکامی به آن افزوده شود که این حق طبیعی مجلس است. ایثارگران توقع دارند مجلس در حوزه‌ی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و اختصاص احکام و منابع لازم برای اشتغال، مسکن و خودرو آنان پیش‌بینی های موثری را داشته باشد. تشکل‌های ایثارگری به عنوان بازوی فکری و اجرایی بنیاد در این موضوع در حال تلاش و نقش‌آفرینی هستند.

بزرگی گفت: باید ماهیت برنامه‌ای بودن احکامی که به دنبال آن هستیم روشن باشد و در حقیقت به دنبال چیزی باشیم که برنامه ای و رویکردی باشد.

معاون بنیاد شهید با بیان اینکه چند مورد از احکام برنامه ششم توسعه مانند ماده ۵۹ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، اصلاح قوانین دائمی است، اظهار کرد: این ماده در بحث سهمیه ایثارگران دائمی است لیکن با تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، تغییراتی در آن بوجود آمده است.

بزرگی تصریح کرد: در قوانین ایثارگری برنامه هفتم، مهم کارآمدی قوانین است تا بهترین خروجی را داشته باشیم.

همچنین در ادامه این جلسه علی گودرزی مدیرکل برنامه و بودجه بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: ۱۵ نشست ستادی در بنیاد شهید و امور ایثارگران برای برنامه هفتم توسعه برگزار شد.

در لایحه برنامه ششم توسعه حکمی در مورد ایثارگران وجود نداشت/ ضرورت کارآمدی قوانین ایثارگری در برنامه هفتم

وی با بیان اینکه مواد ۸۶ تا ۹۱ قانون برنامه ششم توسعه به موضوع ایثارگران اختصاص دارد، ادامه داد: نگاهی که برای رعایت عدالت در ارائه خدمات و بهره‌مندی ایثارگران و افزایش کیفی خدمات ایجاد کردیم این است که قوانین و مقررات حوزه ایثارگران، قوانین جاری و ساری است.

براساس این گزارش، اعضای تشکل‌های شاهد و ایثارگری در نشست بررسی کارشناسی قوانین ایثارگری در برنامه هفتم توسعه، به طرح نظرات و پیشنهادات خود پرداخته‌ و خواستار همفکری مجلس و بنیاد با تشکلهای ایثارگری در تدوین قوانین ایثارگری برنامه هفتم توسعه شدند. سخنرانان در این نشست معتقد بودند به جای اضافه کردن مواد جدید، احکام قانون برنامه ششم توسعه، ابقا شود چون بیشتر موارد قانون برنامه ششم توسعه در حوزه ایثارگران بطور کامل اجرایی نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha