کد خبر 216132
۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶

«حیات» گزارش می‌دهد؛

گام بلند بانک مرکزی برای حذف دلار در منطقه

گام بلند بانک مرکزی برای حذف دلار در منطقه

دلار در حالی از مبادلات غیرتجاری و سیاحتی در ایام اربعین حذف و دینار جایگزین آن شد که طبق اعلام بانک مرکزی، قرار است این سیاست در مبادلات مالی با سایر کشورهای منطقه نیز اعمال شود؛ سیاستی که با اما و اگرهای زیادی همراه است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ نقش مخرب دلار در اقتصاد ایران و نوسان هایی که گاه و بیگاه به دلیل تحریم ها در بازار ارز کشور شدت می گیرد به یکی از دردهای مزمن اقتصاد ایران تبدیل شده؛ تا جایی که سیاستمداران و تیم اقتصادی دولت برای شروع فصل جدیدی از تحولات و ثبات در اقتصاد، همه یک شعار را برگزیده اند و آن، دلارزدایی از مناسبات تجاری و غیرتجاری کشور است.

«قطع کردن ناف اقتصاد کشور از دلار» این روزها کلیدواژه تیم اقتصادی دولت و در راس آن رئیس کل بانک مرکزی است. طبق اعلام محمدرضا فرزین، برای دستیابی به این آرمان ابتدا دلار از مبادلات غیرتجاری و سیاحتی در ایام اربعین حذف شده تا در ادامه، این سیاست در مبادلات مالی سایر کشورهای منطقه اعمال شود؛ اما این کار در عمل شدنی است و می توان روی این سیاست، حساب ویژه ای باز کرد؟

ثبات قیمت دلار همزمان با افزایش سفرها

«امسال برای نخستین بار در اربعین به‌ جای ارزهای دلار و یورو، از ارز کشور مقصد استفاده شد که نتیجه آن، کاهش قیمت دلار در بازار غیررسمی بود.» این سخنی است که رئیس کل بانک مرکزی گفته و ادامه داده که این الگو را برای سایر کشورهای منطقه نیز به کار خواهند برد زیرا تجربه رضایت‌بخش استفاده از ارز محلی در اربعین امسال نشان داده که می توان این سیاست را به مبادلات مالی با سایر کشورها تعمیم داد.  

رصد قیمت دلار و ارز در بازار غیررسمی از ابتدای شهریور تاکنون که اوج سفرهای اربعین بود، نشان می دهد بازار ارز تلاطمی را به خود ندیده و همچنان قیمت دلار سینوسی است؛ آن هم با طول موج های کوتاه! به اعتقاد کارشناسان، این اقدام توانسته تقاضای دلار در بازار غیررسمی را کاهشی کند و به تبع قیمت آن را تحت تاثیر افزایش تقاضا قرار ندهد؛ اما آیا شاهراه دلارزدایی از این مسیر می گذرد؟

دلارزدایی از حرف تا عمل

ما دلار را طی دهه ها به پادشاهی رسانده ایم و اقتصاد خود را در بندِ غل و زنجیر آن کرده ایم و حالا از تورمی نالانیم که پیامد دلاریزه‌ کردن اقتصاد است؛ اما هژمونی دلار تنها راهبرد ایران در دهه های اخیر نبوده و می توان گفت الفبای تجارت بین المللی با دلار پیوند خورده است.

هرچند موضوع حذف دلار از مبادلات جهانی و منطقه‌ای با ظهور چین به‌ عنوان قدرت اقتصادی نشانه‌ای از کاهش تسلط دلار البته در بلندمدت است؛ اما هژمونی دلار بر مبادلات تجاری نشان می دهد هدف آرمانی «دلارزدایی از تعاملات بین‌المللی» تنها در چشم انداز بلندمدت مطرح است؛ بنابراین در چنین شرایطی، راهبرد اصلی می تواند برمبنای مقتضیات کنونی باشد و اقتضای کنونی اقتصاد کشور تنها معطوف به یک چیز است: «کنترل قیمت دلار و ارز و کم کردن اثرگذاری آن در حوزه‌هایی که ارتباطی به بیرون از مرزها ندارد.»

قدم اول دلارزدایی برداشته شد

تاکید مکرر رهبر انقلاب بر دلارزدایی، صحبت های رئیس‌جمهور بر ضرورت قطع کردن ناف اقتصاد کشور از دلار، حرکت کردن بانک مرکزی در این مسیر و جایگزینی دینار با دلار در بزرگ ترین سفر شیعیان یعنی اربعین حسینی، شاید پیش‌زمینه رسیدن به آرمانشهری باشد که قیمت اسکناس آمریکایی زندگی میلیون‌ها ایرانی را تحت تاثیر قرار ندهد و بر اقتصاد کشور آقایی نکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha