کد خبر 203874
۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵

مصرف روزانه مولتی ویتامین موجب بهبود حافظه می شود

مصرف روزانه مولتی ویتامین موجب بهبود حافظه می شود

یک مطالعه جدید نشان می دهد که مصرف روزانه مولتی ویتامین می تواند ساعت شناختی پیری را بیش از سه سال به عقب بازگرداند.

به گزارش گروه وبگردی حیات؛ یک مطالعه جدید گزارش می‌دهد که از دست دادن حافظه مرتبط با افزایش سن ممکن است حداقل در کوتاه مدت با مصرف روزانه مولتی ویتامین بهبود یابد.

محققان دریافتند که یک سال مصرف مولتی ویتامین‌ها اثری مشابه با برگرداندن ساعت شناختی پیری به بیش از سه سال قبل دارد.

محققان مشاهده کردند افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی که مولتی ویتامین مصرف می‌کردند بیشترین بهبود را در حافظه داشتند.


هنوز مشخص نیست که کدام ویتامین‌های موجود در مولتی ویتامین‌ها به تقویت حافظه کمک کرده اند، که نیاز به تحقیقات بیشتر را نشان می‌دهد.

برای این مطالعه، ۳۵۶۲ سالمند به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول یک مولتی ویتامین روزانه به مدت سه سال مصرف کردند. گروه دوم دارونما مصرف کردند.

هر سال، خاطرات شرکت‌کنندگان از طریق آزمون‌های عصبی روان‌شناختی آنلاین ارزیابی می‌شد. محققان در درجه اول به اندازه گیری قدرت حافظه دوره‌ای یا یادآوری فوری افراد علاقه مند بودند.

پس از ۱ سال مصرف مولتی ویتامین‌ها، شرکت کنندگان در مطالعه بهبود کمی را در حافظه تجربه کردند که در مقایسه با گروه کنترل معادل ۳.۱ سال به عقب برگشتن بود.

نویسندگان این مطالعه دریافتند که مهم‌ترین بهبود حافظه در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی رخ داد. دلیل این امر مشخص نیست.

دکتر «جوآن منسون»، عضو تیم تحقیق از دانشگاه هاروارد، می‌گوید: «مولتی ویتامین روزانه ممکن است ایده خوبی باشد. یافته‌های ما نشان می‌دهد که مکمل‌های مولتی ویتامین به‌عنوان یک رویکرد ایمن، در دسترس و مقرون‌به‌صرفه برای محافظت از سلامت شناختی در سالمندان نویدبخش است.»

وی خاطرنشان می‌کند: «مولتی ویتامین‌ها و سایر مکمل‌های غذایی نباید به عنوان جایگزینی برای یک رژیم غذایی سالم یا سبک زندگی سالم تلقی شوند، حتی اگر به عنوان یک رویکرد مکمل استفاده شوند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha