کد خبر 203460
۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳

«حیات» بررسی کرد:

جدال اردوغان و قلیچداراوغلو/ کدامیک فردا رئیس جمهور می شود؟

جدال اردوغان و قلیچداراوغلو/ کدامیک فردا رئیس جمهور می شود؟

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از مهمترین رخدادهای منطقه است که قرار است دور دوم آن فردا، ۷ خرداد ماه برگزار شود، باید منتظر ماند و دید که رجب طیب اردوغان و کمال قلیچداراوغلو چه کسی کرسی ریاست جمهوری را تصاحب خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در ۱۵۶ نمایندگی‌ خارجی در ۷۳ کشور که از ساعت هشت صبح شنبه هفته گذشته آغاز  و پس از پنج روز در ساعت ۱۷ امروز چهارشنبه پایان یافت. بر اساس اعلام شبکه تلویزیونی تی. آر. تی خبر، میزان مشارکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه با کمی افزایش نسبت به دور نخست، به حدود یک میلیون و ۸۴۰ نفر رسید و اتباع ترکیه در ۷۳ کشور پای صندوق‌های رای رفته و برای انتخاب رئیس جمهور دوره سیزدهم دادند.

خبرگزاری آناتولی نیزگزارش داد که در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، در مجموع حدود ۶۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نفر واجد شرایط رای دادن هستند که ۵۰ هزار نفر از آنها در این دو هفته بین دور اول و دور دوم به سن قانونی رسیده و می توانند رای دهند.

سیامک کاکایی، کارشناس مسایل ترکیه در گفتگو با خبرنگار حیات؛ در این رابطه گفت: صحبت هایی در فضای مجازی مبنی بر اینکه اجباری برای شرکت در انتخابات و در صورت رای ندادن جریمه میشوند دست به دست میشود که بایستی اعلام کنم چنین موضوعی صحت ندارد و  با انتشار این اخبار سعی دارند ارزش مشارکت در انتخابات را کم کنند.

مشارکت بالا در انتخابات ترکیه حایز اهمیت است

وی  با بیان اینکه در تمامی دوره ها میزان مشارکت در انتخابات بالا بوده است افزود: انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه در این دوره بسیار متفاوت بود به دور دوم افتادن انتخابات گواه آن است. موضوع حایز اهمیت اینکه،  مشارکت مردمی نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۸ ، بالا بوده و درصد بیشتری  در آن شرکت داشتند.

کاکایی به رشد آرای ملی گرایان اشاره کرد و گفت: انتظار میرفت که آرای کمال قلیچداراوغلو نزدیک به اردوغان باشد زیرا یک جبهه قدرتمند از مخالفان در مقابل حزب اردوغان ایجاد شد ولی با این حال در انتخابات پارلمان بیش از نیمی از کرسی های مجلس از آن ائتلاف «جمهور» به ریاست رجب طیب اردوغان شد.

ترکیه در مسیر تغییر قرار گرفته است

وی عنوان کرد: ترکیه در مسیر تغییر قرار گرفته و درخواست ها برای این تغییر وجود دارد. اگر بخواهیم احتمالات دور دوم انتخابات را مطرح کنیم پایگاه اجتماعی هر دو جناح قابل تامل است ولی پایگاه اجتماعی حزب «عدالت و توسعه» منجسم‌تر به نظر میرسد.

کارشناس مسائل ترکیه اظهار کرد: پیشینه قدرت اردوغان طی دو دهه گذشته بر نتایج انتخابات تاثیر بالایی خواهد داشت ولی از سوی دیگر نیز جبهه مخالفان نیز حرف زیادی برای گفتن داشتند و با حضور قدرتمندشان به نوعی به اردوغان تنه زدند.

چالش بزرگ اردوغان طی ۲۰ سال گذشته

وی با بیان اینکه اردوغان در ۲۰ سال گذشته با چنین چالشی مواجه نشده بود افزود: شرایط موجود به صحبت ها و وعده های این دو رقیب بستگی دارد که چه میزان از آرای مردمی را بتوانند در دور دوم از آن خود کنند.

قلیچدار اوغلو هم رییس جمهور شود روابط شان با آذربایجان تغییر نمیکند

کاکایی در پاسخ به این سوال که برنامه های قلیچداراوغلو بیشتر به این سمت میرود که جمهوری آذربایجان در سیاست های این کشور تاثیر کمتری خواهد داشت بیان کرد: روابط  خارجی ترکیه از یک پایه و اساسی برخوردار است و اینگونه نیست که با تغییر قدرت، یک دگرگونی سیاسی در روابط بین المللی شان ایجاد شود پس اگر قلیچداراوغلو رای بیاورد ترکیه به طور کلی منطقه قفقاز و جنوب آذربایجان را نادیده نمیگیرد بلکه شاید نوع نگاه ها تغییر کند ولی پیوندهایشان پایدار خواهد بود.

کارشناس مسائل ترکیه خاطرنشان کرد: بعد از دور اول انتخابات ترکیه، نگاه ها به سمت سینان اوغان؛ دیگر نامزد انتخاباتی رفت و انتظار میرفت که به سمت کمال قلیچدار اوغلو گرایش پیدا کند زیرا هدف اصلی اوغان از شرکت در این دور انتخابات، مخالفت با اردوغان بود.

بهروز محبی نجم آبادی؛ نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در این رابطه به خبرنگار سیاسی حیات گفت: بعید به نظر میرسد که در دور دوم انتخابات کمال قلیچدار اوغلو رای بیاورد.

وی افزود: مردم ترکیه و ایران علایق مشترکی با هم دارند ولی متاسفانه سیاست های ناپایدار اردوغان طی سال های گذشته در مورد آذربایجان، سوریه در حوزه بین الملل سبب چالش هایی شده بود.

رویکرد اردوغان آتاترکی است نه اسلامی

محبی نجم آبادی اظهار کرد: رویکرد اردوغان بیشتر به سمت آتاترکی است درست است حزب اسلامی هستند ولی رویکرد وی اصلا اسلامی نبود.

وی با اشاره به تورم بالای ۸۰درصد در ترکیه خاطرنشان کرد: دولت اردوغان بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار بدهی دارد ولی موفقیت های خوبی در حوزه صادرات کسب کرده است، افزایش حقوق کارگران نیز از موضوعات مهمی است که شاید بتواند نقطه در دور دوم انتخابات باشد.

بر اساس این گزارش؛ در دور اول انتخابات که روز یکشنبه دایر شد، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور فعلی ترکیه ۴۹.۵ درصد و کمال قلیچدار اوغلو رقیب اصلی او حدود ۴۵ درصد آرا را به دست آوردند. دور دوم انتخابات نیز قرار است روز یکشنبه، ۲۸ می( ۷ خرداد ماه) برگزار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha