کد خبر 203648
۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۶

ریاست جمهوری ترکیه به اردوغان رسید

ریاست جمهوری ترکیه به اردوغان رسید

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری کنونی ترکیه امروز (یکشنبه) با شکست رقیبش کمال قلیچداراوغلو در انتخابات، بار دیگر توانست کرسی ریاست جمهوری را برای یک دوره پنج ساله تصاحب کند.

به گزارش خبرنگار بین الملل حیات؛ در حالی که رأی‌گیری در مرحله دوم و نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه در روز یک‌شنبه، هفتم خرداد، از ساعت هشت صبح به وقت محلی در جریان است  و تا ساعت   ۱۷ ادامه دارد رجب طیب اردوغان با تشویق هوادارانش برای رفتن به پای صندوق‌های آرا گفت فکر نکنید که پیروزی حتمی است.

 شورای عالی انتخابات ترکیه شمار واجد شرایط رای دادن در انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور را در مجموع حدود ۶۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرده و گزارش داد که سه میلیون و ۴۱۶ هزار و ۹۸ نفر از آنها در خارج از کشور ترکیه به سر می برند و تا این لحظه  بیش از ۶۰میلیون نفر  رای خود را به صندوق ها انداختند.

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه، نیز گفت روند رأی‌گیری در امنیت جریان دارد. او انتخابات را «جشن دموکراسی» نامید.

رأی‌گیری دور دوم در شرایطی آغاز شد که ارزش لیر ترکیه در روزهای جمعه و شنبه کماکان پایین بود و اظهارات آقای اردوغان در خصوص «انتقال مبالغ کلان ارز از امیرنشین‌های خلیج فارس» به بانک‌های ترکیه، ارزش لیر را بهبود نداد.

رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه تصریح کرده است که نتایج انتخابات با توجه به استقبال گسترده مردم و منحصر شدن رقابت بین دو طرف، احتمالا همین امروز اعلام می شود لذا عملیات شمارش آرا سریعتر و راحت تر از دور اول خواهد بود. وی به نقل از وزیر کشور ترکیه گفت که بیش از ۶۰۰ مأمور، تأمین امنیت انتخابات را بر عهده داشتند و حتی شورای عالی انتخابات، برای کسانی که قادر به خروج از خانه خود نیستند، اقدام به ارسال صندوق رأی به منازل مردم کرده است تا همه ملت ترکیه در این انتخابات شرکت کرده باشند. وی آمار مشارکت را بسیار بالا ارزیابی کرده است.

سینان اوغان، نامزد سوم ریاست‌جمهوری که ۵.۷۱ درصد آرا در دور اول را کسب کرده بود، از هفته گذشته از حامیانش خواسته آرای دور دوم را به سود آقای اردوغان به صندوق بریزند زیرا او «مدافع واقعی ملی‌گرایی» و مخالف «تروریست‌ها» است.

لحظه به لحظه با انتخابات ترکیه/ رای‌گیری تا ساعت ۱۷ وقت محلی ادامه دارد

ظهر امروز کلیچدار اوغلو نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه رای خود را در مدرسه آزژانتینی‌های آنکارا به صندوق انداخت و رجب طبیب اردوغان پس از انداختن رای خود به صندوق در استانبول ابراز امیدواری کرد که رای گیری به سرعت پایان بیابد.

لحظه به لحظه با انتخابات ترکیه/ رای‌گیری تا ساعت ۱۷ وقت محلی ادامه دارد


بر اساس سه نظرسنجی که در وبگاه bianet منتشر شده و نظر سنجی در وبگاه POLITICO و نظرسنجی OCR، نتایج انتخابات به این شرح پیش‌بینی شده است:

موسسه نظرسنجی Conda:
اردوغان ۵۲.۷ درصد
قلیچدار اوغلو: ۴۷.۳ درصد

موسسه AREAL:
قلیچدار اوغلو: ۵۰.۶
اردوغان: ۴۹.۴ درصد

موسسه ASAL:
اردوغان ۵۳.۴ درصد
قلیچدار اوغلو ۴۶.۶ درصد.

بر اساس این گزارش دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه روز ۲۴ اردیبهشت درحالی به پایان رسید که هیچکدام از نامزدهای حاضر در این عرصه موفق به کسب آراء ۵۰ درصدی نشدند و انتخابات با حضور دو نامزد اول یعنی رجب طیب اردوغان رهبر «ائتلاف جمهور» و کمال قلیچدار اوغلو رهبر «ائتلاف ملت» به دور دوم کشیده شد.

در پایان

شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه پایان یافت و اردوغان مجددا بر کرسی ریاست جمهوری این کشور نشست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha