کد خبر 203134
۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰

«حیات» بررسی کرد؛

بلاتکلیفی هزاران ایرانی مقیم ترکیه در این روزها/ قلیچدار اوغلو در دور دوم انتخابات رای بیاورد ایرانیان از ترکیه دیپورت می شوند؟

بلاتکلیفی هزاران ایرانی مقیم ترکیه در این روزها/ قلیچدار اوغلو در دور دوم انتخابات رای بیاورد ایرانیان از ترکیه دیپورت می شوند؟

نتیجه انتخابات ترکیه تاثیر بسزایی در روابط با کشورهای همسایه خواهد داشت به ویژه زمانی که یکی از شعارهای انتخاباتی کاندیداها بر سر موضوع مهاجران خارجی است. دغدغه ای که این روزها، مهاجران خارجی به ویژه ایرانیان مقیم ترکیه با آن روبرو هستند.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ انتخابات ریاست جمهوری ترکیه بدون شک از مهمترین رخدادهای منطقه خاورمیانه و البته اروپا طی سال جاری میلادی محسوب می شود. موقعیت ژئوپولیتیکی ترکیه این کشور را به پل واسط میان خاورمیانه و اروپا تبدیل کرده که این به معنای اتصال منابع انرژی بزرگی همچون روسیه و ایران به قاره سبز است.

 انتخابات سراسری ترکیه (پارلمانی و ریاست جمهوری) در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ (۱۴ می ۲۰۲۳) برگزار شد که به دلیل عدم کسب بیش از ۵۰ درصد آراء توسط هیچکدام از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، دور دوم آن قرار است در تاریخ ۷ خرداد (۲۸ می) برگزار شود. قلیچ‌دار اوغلو، در رأی گیری روز یکشنبه ۴۵ درصد از حمایت را به دست آورد، اردوغان نیز با به دست اوردن ۴۹،۵ درصد آرا نتوانست مانع رفتن انتخابات به دور دوم شود. البته سینان اوغان یکی دیگر از نامزدها در این رقابت ۵،۲ درصد آرا را کسب کرد و اخیرا اعلام کرد که در دور دوم از اردوغان حمایت خواهد کرد. وی یک سیاست‌مدار ملی گرای افراطی است که نامزد یک حزب ضد مهاجر برای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه است.

بلاتکلیفی هزاران ایرانی مقیم ترکیه در این روزها/ قلیچدار اوغلو در دور دوم انتخابات رای بیاورد ایرانیان از ترکیه دیپورت می شوند؟

کمال قلیچدار اوغلو در بین قشری که دو دهه است ساکت شده‌اند طرفداران زیادی دارد. اقلیت‌های دینی و جنسیتی و قومی، صدای خود را پیدا کرده‌اند و از مردی استقبال می‌کنند که ویدئوهایش را در آشپزخانه و اتاق مطالعه‌اش ضبط می‌کند و به زبانی ساده حرف می‌زند

 قلیچدار اوغلو با انتقاد از سیاست‌های مهاجرتی دولت اردوغان و در تلاش برای کسب آراء ملی‌گراها و مخالفان ورود پناهجویان غیرقانونی به ترکیه، هشدار داد اگر اردوغان در دور دوم انتخابات پیروز شود، ۲۰ میلیون مهاجر دیگر را به این کشور وارد می‌کند.

بلاتکلیفی هزاران ایرانی مقیم ترکیه در این روزها/ قلیچدار اوغلو در دور دوم انتخابات رای بیاورد ایرانیان از ترکیه دیپورت می شوند؟

وی وعده داده تا در صورت پیروزی، یک کمیسیون ویژه ظرف دو هفته پس از پیروزی در انتخابات تشکیل شود تا تصویر واقعی از اقتصاد را به همه نشان دهد و برای آینده اقتصادی ترکیه برنامه ریزی کند. وی خطاب به اردوغان گفته بود که «شما (اردوغان) آگاهانه بیش از ۱۰ میلیون پناهنده را به این کشور آورده‌اید. من همینجا اعلام می‌کنم، به محض اینکه به قدرت برسم، همه مهاجران را به خانه‌شان می‌فرستم. تمام».

وی گفته است که همه پناهجویان سوری و افغانستانی در ترکیه را حداکثر ظرف مدت دو سال به کشور خود بازمی‌گرداند. این موضوع می‌تواند قلب بسیاری از شهروندان ترکیه را که مخالف حضور مهاجران هستند و فقر و تورم اخیر را ناشی از حضور آنها می‌دانند، به دست بیاورد

بر اساس این گزارش اتباع خارجی طی ۱۰ سال گذشته ۳۵۷ هزار و ۳۴۳ خانه در ترکیه خریداری کرده اند و همین امر سبب افزایش اجاره بها و قیمت خانه در ترکیه شده است.  با اجرای سیاست جذب سرمایه خارجی ترکیه، هر تبعه خارجی می تواند با خرید مسکن به قیمت ۷۵ هزار دلار مجوز اقامت نامحدود و با خرید خانه به قیمت ۴۰۰ هزار دلار تابعیت و شهروندی ترکیه را اخذ کند.

افزایش تعداد ایرانیان خریدار ملک در بازار املاک ترکیه

در چند سال اخیر شاهد روند صعودی سرمایه‌گذاری افراد خارجی به ویژه ایرانیان در کشور ترکیه بوده‌ایم. ایرانیان بیش از پیش تمایل به خرید ملک از جمله آپارتمان، ویلا، زمین و مغازه در ترکیه پیدا کرده‌اند که علت آن به نرخ ارز مربوط می‌شود. همان‌طور که می‌دانید، ارزش لیر مدتی است که نسبت به دلار کاهش چشمگیری داشته است و همین عامل باعث شده است که شهروندان کشورهای مختلف در سراسر جهان، اقدام به سرمایه‌گذاری در ترکیه کنند.

طبق آخرین آمارهای اعلام شده، از سال ۲۰۱۳ تا اواسط ۲۰۲۲، تعداد املاک خریداری شده توسط خارجی‌ها در کشور ترکیه ۱۱۶ هزار و ۹۱۲ واحد بوده است که از این تعداد واحد، حدود ۷۰ درصد آن سهم ایرانی‌های مقیم ترکیه بوده است.

 علیرغم تعداد بالای مهاجر در ترکیه، قلیچدار اوغلو، نامزد اپوزیسیون با انتشار ویدئو تبلیغاتی تحت عنوان "اجاره" و در تشریح برنامه‌های خود برای حل مشکل مسکن در ترکیه اعلام کرده بود که اگر پیروز انتخابات شود، در دوره مدیریت او، تا زمانی که مشکل مسکن مردم ترکیه حل نشود، حتی یک خارجی هم نخواهند توانست در ترکیه خانه بخرد.

بلاتکلیفی هزاران ایرانی مقیم ترکیه در این روزها/ قلیچدار اوغلو در دور دوم انتخابات رای بیاورد ایرانیان از ترکیه دیپورت می شوند؟

بر اساس این گزارش؛ در حال حاضر، قلیچدار اوغلو سه موضوع مهم را مطرح نموده که هر دو برای ایران بسیار مهم هستند:

بازگرداندن مهاجران غیرقانونی افغان از ترکیه به ایران، عبور کالاهای ترانزیتی صادراتی از چین به مقصد اروپا از مسیر ایران و تشکیل سازمان منطقه ای مشترک برای حل و فصل موضوعات منطقه ای مانند مساله مهاجرت های غیر قانونی، مبارزه با تروریسم و ...

لذا می توان گفت که سیاست های مورد وعده قلیچدار اوغلو در بحث بازگرداندن مهاجرین غیر قانونی به خاک ایران به ضرر تهران تمام شده و بالعکس، عبور ترانزیتی کالاهای صادراتی چین از خاک کشورمان امری است که تهران سال ها به دنبال آن بوده و هنوز موفق به اجرای آن نشده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ ؛ یکی از اصلی ترین دغدغه های این روزهای ایرانیان مقیم ترکیه این است که آیا با آمدن کمال قلیچدار اوغلو شرایط زندگی شان تغییر خواهد کرد؟ آیا احتمال دیپورت یا برگرداندنشان به کشور مبدا یا سایر کشورها وجود دارد؟ به نظر میرسد این سیاست قلیچدار اوغلو برای مهاجران غیرقانونی است و افرادی که به طور قانونی وارد خاک ترکیه شده و اقامت گرفته اند مشمول این طرح نمی شوند. «اکرم امام امام اوغلو»؛ شهردار استانبول که یکی از همراهان و طرفداران قلیچداراوغلو است اخیرا در سخنرانی خود در بین جوانان این سوال را پاسخ داد که به هیچ عنوان چنین چیزی مطرح نیست و فقط افرادی که بدون کنترل و غیرقانونی وارد این کشور شده اند باید نگران باشند وگرنه افرادی که قانونی وارد کشور شده و خانه خریداری کردند که تعدادشان نیز بالاست روی سر ما جا دارند.

حال فرض را بر این بگیریم که کمال قلیچدار اوغلو، رهبر اوپوزیسیون ترکیه در دور دوم در برابر اردوغان به پیروزی برسد. آنگاه باید دید که انتخاب وی به عنوان رئیس جمهوری جدید ترکیه، روابط میان تهران و آنکارا را تا چه سطحی تحت تاثیر قرار خواهد داد؟ آیا باید منتظر چرخشی مثبت در روابط تجاری دو کشور باشیم؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha