کد خبر 203161
۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۱

۹۷ درصد تعمیرات نیروگاهی تکمیل شد

۹۷ درصد تعمیرات نیروگاهی تکمیل شد

معاون راهبری شرکت برق حرارتی گفت: ۹۷ درصد تعمیرات نیروگاهی انجام شده و ۳ درصد باقی مانده نیز طی روزهای آتی تکمیل خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ اسکندری معاون راهبری شرکت برق حرارتی گفت: آماده سازی نیروگاه از جهت اینکه سرمایه ملی بوده برای ما مهم است. همه فعالیت‌های جامعه از جمله اقتصادی به برق وابسته است. اگر در گذشته در تأمین برق کوچکترین خللی اتفاق می‌افتاد نگران نبودیم، اما در حال حاضر یک ثانیه قطعی را هم نمی‌پذیریم.

او ادامه داد: با تلاش‌های خوبی که درصنعت برق رخ داده، سال گذشته اوج مصرف را با موفقیت پشت سر گذاشتیم. ۹۴ هزار مگاوات فعالیت تعمیرات نیروگاهی داشتیم که همه نوع نیروگاه را شامل می‌شد و امسال پیش بینی بالای ۱۰۰ هزار مگاوات تعمیرات را داریم. بیش از ۷۳۰ مورد تعمیراتی در نیروگاه‌ها داشتیم که شامل تعمیرات اساسی و بازدیدها و تعمیرات دوره‌ای بود. شهریور تا خرداد فرصت تعمیراتی ما است.

این مقام مسئول در خصوص محدودیت‌های پیش رو گفت: چند محدودیت در کشور داریم که یک مورد محدودیت سوخت است و باید نگاه کنیم که چه زمانی امکان خروج واحد نیروگاهی را داریم. خوشبختانه در حال حاضر بالای ۹۷ درصد تعمیرات خاتمه پیدا کرده و نیروگاه‌ها را در مدار هستند. ۳ درصد باقیمانده هم در روزهای آینده به نتیجه خواهد رسید. آمادگی مرسوم نیروگاهی ۹۵ درصد است، اما نیروگاه‌های ما سال گذشته ۹۸ درصد آمادگی داشتند. امسال نیز این اتفاق تکرار خواهد شد. بخشی از نیروگاه‌ها در اختیار بخش خصوصی است که بالغ بر ۶۹ درصد است و ۳۱ درصد دولتی است. اما تعمیرات و راهبری صد درصدی بر عهده برق حرارتی است.

او تاکید کرد: مرکزی راه اندازی شده که پارامترهای حیاتی نیروگاه ها را به صورت برخط داشته باشیم.

اسکندری در خصوص سوخت نیروگاهی گفت: نیروگاه‌های کشور بر مبنای گاز طراحی شده و مناسب‌ترین بهره برداری را در زمانی خواهند داشت که با گاز بهره برداری می‌شوند، اما سوخت دومی هم برای همه نیروگاه‌ها تعریف شده. نیروگاه‌های که بخاری هستند، در این نیروگاه‌ها امکان مصرف مازوت وجود دارد که ۱۴ نیروگاه به این شکل هستند. مابقی نیروگاه‌ها سوخت دوم آن‌ها گازوییل است؛ بنابراین در صورت محدودیت گاز این سوخت استفاده می‌شود. در صورت استفاده از سوخت دوم تعمیرات ما بالاتر می‌رود و باعث آسیب به نیروگاه می‌شود. مصرف مازوت پیوسته نیست و اگر از آن استفاده کنیم هزینه ما ۵۰ درصد افزایش پیدا میکند. برای نیروگاه‌های دولتی ۸ هزار میلیارد تومان برای تعمیرات هزینه کردیم.

معاون راهبری برق حرارتی با اشاره به اهداف افزایش راندمان گفت: در مواقعی از سال ظرفیت تولید ما بیشتر از تقاضای کشور است و به همین دلیل در آن زمان از نیروگاه‌های با راندمان بالا استفاده می کنیم. نیروگاه‌های کلاس F با راندمان بالا هستند که سوخت کمتری برای تولید برق مصرف کنیم. با توجه به جهت گیری دولت برای نصب نیروگاه‌ها با راندمان بالا، ۳۹.۱ راندمان فعلی است و امید است تا پایان سال یک دهم درصد افزایش داشته باشد.

او ادامه داد: سعی ما بر این است مصرف آب را هم در نیروگاه‌ها بهینه کنیم که اقدامات مناسبی انجام شده است. ۱۳۰ میلیون مترمکعب آب در نیروگاه‌ها استفاده شد و تلاش میکنیم این میزان مصرف را در نیروگاه‌ها مدیریت کنیم تا آب در فضاهای مناسب‌تر استفاده شود.

او با ذکر آمار و ارقام در خصوص تاثیر نیروگاه‌ها در میزان آلودگی گفت: تاثیر نیروگاه‌های ما در آلودگی ۱.۹ درصد است. اصلی‌ترین آلودگی مربوط به ذرات معلق است که عمدتا مربوط به حمل و نقل است.

اسکندری می‌گوید: لازم است نیروگاه‌های قدیمی را با نیروگاه‌های جدید جایگزین کنیم. وزارت نیرو برنامه جدی خود را روی نیروگاه راندمان بالا گذاشته و در مورد نیروگاه بعثت، کسب مجوز محیط زیست را دنبال می کنیم. نیروگاه بعثت با یک نیروگاه راندمان بالا جایگزین خواهد شد و یقینا این مجوز در آینده نزدیک اتفاق خواهد افتاد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha