کد خبر 202580
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳

64 محله اهواز بافت فرسوده دارند/ منازل مناطق فرسوده نا امن هستند

64 محله اهواز بافت فرسوده دارند/ منازل مناطق فرسوده نا امن هستند

طبق ابلاغیه معیارهای شهرسازی از مجموع 154 محله اهواز 64 محله دارای بافت فرسوده هستند که با توجه به استانداردهای موجود، منازلی که در بافت‌های فرسوده اهواز قرار دارند ناامن به شمار می‌روند.

به گزارش گروه استان های حیات؛ حاشیه نشینی به تدریج در کلانشهر اهواز در حال افزایش است و گستره بافت فرسوده به وفور در مناطقی همچون حصیر آباد، کوی آل صافی،آسیه آباد، 20 متری شهرداری، کوی کارون، یوسفی، زرگان، زویه یک، زویه کوی ملت، عامری، خروسیه، آخرآسفالت، کوی منبع آب، کوی کارمندان سیلو و... وجود دارد.

با توجه به استانداردهای موجود، منازلی که در بافت‌های فرسوده اهواز قرار دارند ناامن هستند و خطر برای منازل مسکونی به‌ ویژه کوی منبع آب، حصیرآباد، کوی طاهر و علی آباد به علت احتمال وقوع حوادثی مانند ریزش کوه  جان شهروندان در خطر بوده و فرسودگی بافت  بارها حادثه آفریده است.

محله عامری

بعضی از بافت‌های فرسوده  اهواز همچون محله عامری که درست در وسط شهر اهواز و در مجاورت رودخانه کارون قرار دارد، مربوط به میراث فرهنگی است و به نوعی مناطق تاریخی شهر به شمار می‌روند. گذشته از خطرات احتمالی تهدیدکننده خانه‌ها در این محله، نیاز به احیا و ایمن سازی دارند تا ضمن کاهش تهدید آن‌ها به توسعه صنعت گردشگری کمک کنند.

64 محله اهواز بافت فرسوده دارند/ منازل مناطق فرسوده نا امن هستند

محله نادری

منطقه نادری(سلمان فارسی) به عنوان یک منطقه تجاری-مسکونی از دیگر مناطق دارای بافت فرسوده است که در میان شلوغی و سروصدای دستفروشان، کوچه پس کوچه‌ها و خانه‌هایی دارد که بیش از 100 سال قدمت دارند، بعضی از بافت‌های فرسوده در مرکز  شهر از موارد مرغوب به شمار می‌روند چرا که به نوعی نشان از هویت شهری دارند و حتی در برخی مواقع از جاذبه‌های شهری به شمار می‌روند شاید همین موضوع مانع تصمیم گیری درباره تخریب و یا  بازسازی آن‌ها می‌شود اما باید به این موضوع توجه داشت که وجود چنین ساختمان‌هایی با توجه به قدمت بسیار زیادی که دارند هر لحظه امکان بروز حادثه‌ای ناگوار  را برای ساکنان رقم بزنند.

زنگ خطر بافت فرسوده اهواز برای شهروندان

دکتر نوید سیاه‌پلو  استادیار گروه عمران موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان با بیان اینکه مساحت محدوده شهری اهواز تقریبا  21 هزار هکتار است، اظهار کرد: از این مساحت حدود یک هزار و 250 تا 300 هکتار بافت فرسوده داریم که حدود هفت هزار هکتار آن محل سکونت در اهواز تعریف شده است.

وی افزود: درصد قابل توجهی از سکونتگاه‌های قابل استفاده در اهواز در محدوده بافت فرسوده هستند که این مسئله زنگ خطر است زیرا با سوانح طبیعی رو به رو هستیم و قرار گرفتن سوانح طبیعی در کنار بافت فرسوده نگرانی بسیاری ایجاد می‌کند بنابراین شاید این موضوع هشداری باشد.

معاون پژوهش و فناوری موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان گفت: بیشترین تراکم جمعیتی اهواز در بافت فرسوده قرار دارد بنابراین زمانی که صحبت از بافت فرسوده و تاب آوری می‌شود باید مراقب تراکم جمعیت باشیم.

مطالعات کاربردی حلقه مفقوده حوزه اجرایی شهری

هدایت الله زارع زاده معاون شهرسازی و معماری شهرداری اهواز نیز، اظهار کرد:  از 154 محله اهواز تعداد 64 محله با جمعیتی بالغ بر 460 هزار نفر در بافت فرسوده، تاریخی، ناکارآمد و با مخاطرات طبیعی و انسان‌ساخت قرار دارند.

64 محله اهواز بافت فرسوده دارند/ منازل مناطق فرسوده نا امن هستند

وی با بیان اینکه حلقه مفقوده ما عدم استفاده از پژوهش‌ها و مطالعات کاربردی قابل بهره‌برداری در حوزه اجرایی شهر است، افزود: بیشتر پژوهش‌های ما به مطالعات کتابخانه‌ای و پژوهش‌هایی تبدیل شده‌اند که در حافظه سیستم‌های برنامه‌ریزی و پژوهش تمام دستگاه‌های اجرایی وجود دارند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اهواز گفت: دو دهه است که هیچ مطالعه موثری که منجر به تصویب و تدوین به عنوان سند بالادستی برای اقدامات در حوزه بازآفرینی، بافت‌های فرسوده و حاشیه شود، نداشته‌ایم.

64 محله اهواز بافت فرسوده دارند/ منازل مناطق فرسوده نا امن هستند

 بر اساس آخرین ابلاغیه معیارهای شهرسازی، 64 محله از مجموع 154 محله اهواز، با جمعیتی بالغ بر 460  هزار نفر و سه هزارو 300 هکتار مساحت به عنوان بافت فرسوده، تاریخی، ناکارآمد و با مخاطرات طبیعی و انسان‌ساخت عنوان شده که در مرحله تصویب است.

خوزستان جزو سه استان نخست کشور از نظر مساحت و جمعیت ساکن در بافت‌های ناکارآمد است که عمده‌ترین مشکل در این مناطق، ناهماهنگی دستگاه‌های دولتی و مجموعه‌هایی است که قرار است به نوعی در این مناطق ورود کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha