کد خبر 209779
۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶

آقامیری:

خانه تاریخی «مستوفی‌الممالک» به انبار پست تبدیل شد

خانه تاریخی «مستوفی‌الممالک» به انبار پست تبدیل شد

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه محله سنگلج دیگر جذابیتی برای حوزه گردشگری ندارد، یادآور شد: این محله عملاً از حالت مسکونی و جمعیتی خارج شده و وضعیت رفت و آمد این محله کارگاهی و انباری شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، حجت‌الاسلام سید محمد آقامیری در یکصد و شصت و دومین جلسه شورای ششم با بیان اینکه محله سنگلج دیگر جذابیتی برای حوزه گردشگری ندارد، گفت: بار زحمات و تهمت ها روی دوش شهرداری است و می‌گویند شهرداری مجوز نمی‌دهد و باعث نابودی منطقه شده است در صورتیکه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری مقصر است. 

سید محمد آقامیری با اشاره به مشکل محله سنگلج که 1500 پلاک دارد که 750 پلاک آن بیش از دوطبقه روی پیلوت پروانه نمی دهند ، اظهار کرد: این محله عملاً از حالت مسکونی و جمعیتی خارج شده و وضعیت رفت و آمد این محله کارگاهی و انباری شده است. وضعیت نابهنجاری فرهنگی در این محله که بافت فرهنگی اصیلی دارد، ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه خانه های مسکونی این  محله به  خانه های کارگری  اتباع به تعداد پنج تا ۱۵ نفر تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی باید تبعات تصمیم گیری های خود را در جامعه ببیند؛ چند اثر در این محله واقع شده و برای مثال خانه مستوفی الممالک که در اختیار وزارت ارتباطات است و به انباری پست تبدیل شده، اجازه بازدید به شهروندان را نمی دهد و مجموعه معیر الممالک که بازسازی شده و در اختیار اوقاف می باشد اجازه بازدید مردمی نمی دهد. 

آقامیری با بیان اینکه محله دیگر جذابیتی برای حوزه گردشگری ندارد، یادآور شد: بار زحمات و تهمت ها روی دوش شهرداری است و می گویند شهرداری مجوز نمی دهد و باعث نابودی منطقه شده است در صورتیکه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری مقصر است، وقتی نگاه می کنیم تعداد کارگران که کثرا از اتباع خارجی هستند به 50 تا 60 هزار نفر درمحلات منطقه 12 می رسد و امنیت منطقه زیر سوال است.

وی افزود: هرجا که بافت فرسوده قابلیت احیا ندارد می بینیم که  در حریم میراث فرهنگی قرار گرفته و میراث فرهنگی گویا به خشت و گل به جای مانده، بیشتر از جان و زندگی مردم اهمیت می دهد؛ هرچند معتقدیم باید میراث تاریخی و آثار باستانی به نحو احسن  حفظ شود اما نباید حیات و زندگی مردم حاضر را به خطر بیاندازد. 

آقامیری با بیان اینکه ما موضوع را به آقای ضرغامی نیز گفتیم، یادآور شد: متأسفانه آنقدر که حواس وزیر میراث فرهنگی به گردشگران خارجی است تا دل آنها را بدست آورد ، به زندگی مردم شهر و کشور خودش نیست.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران تأکید کرد: با دعوت از معاون مربوطه میراث فرهنگی باید جلسه ای مشترک بین کمیسیون عمران و کمیسیون شهرسازی شورا برگزار و موضوع تعیین تکلیف شود.

وی با بیان اینکه در کنار ساختمان پلاسکو زمینی وجود دارد که نمی توانند با آن کاری کنند، اظهار کرد: بخشی از این زمین به میراث فرهنگی تعلق دارد و ما به معاون مربوطه گفتیم که حاضریم طرحی تهیه کنیم تا مشکل رفع شود؛ گفتند مشکل حریم است در صورتی که به حریم نیاز ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha