کد خبر 202080
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱

دستیار امیرعبداللهیان:

روابط کشورهای عربی و دمشق به نفع مردم و امنیت منطقه است

روابط کشورهای عربی و دمشق به نفع مردم و امنیت منطقه است

مشاور ارشد وزیر امور خارجه در دیدار نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه ضمن تأکید بر مبارزه با تروریسم و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه، از تحولات مثبت در روابط کشورهای عربی با این کشور استقبال کرد و آن را به نفع مردم و امنیت منطقه خواند.

به گزارش گروه سیاسی حیات؛ «گیر پدرسون» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه که به تهران سفر کرده، امروز (یکشنبه) ۲۴ اردیبهشت ماه با حضور در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن رایزنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه با علی اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی دیدار و گفت‌وگو کرد.

آخرین تحولات سوریه از جمله نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه در خصوص حل و فصل اختلافات ترکیه و سوریه، روند سیاسی و زمینه‌های همکاری مشترک جمهوری اسلامی ایران و سازمان ملل متحد برای کمک به حل مشکلات و مسائل انساندوستانه در سوریه از جمله موضوعات مورد گفت‌وگو در این دیدار بود.

شهر مسکو روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه میزبان نخستین نشست وزرای خارجه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه به منظور حل و فصل اختلافات ترکیه و سوریه بود و در پایان نیز بیانیه مشترکی از سوی وزرای خارجه حاضر در نشست صادر شد. وزرای خارجه چهار کشور در این بیانیه بر احترام به تمامیت ارضی سوریه، عدم مداخله در امور داخلی این کشور و طراحی نقشه راه برای پیشبرد روابط ترکیه و سوریه تأکید شد. چهار طرف با نظر به قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل و بیانیه‌های رسمی در روند آستانه، شرکت کنندگان بر تعهد خود نسبت به تمامیت ارضی سوریه، عدم دخالت در امور داخلی و مبارزه با تمام اشکال تروریسم، تجزیه طلبی و افراط گرایی در این کشور تأکید کردند. 

مشاور ارشد وزیر امور خارجه ایران در دیدار امروز گیر پدرسون بر ضرورت مبارزه با تروریسم و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تأکید و از تحولات مثبت رخ داده در روابط کشورهای عربی و سوریه استقبال کرد و آن را به نفع مردم و امنیت منطقه خواند.

براساس این گزارش، اخیرا شاهد تحولاتی در مناسبات کشورهای عربی با سوریه بودیم و در همین خصوص رفت و آمدهایی انجام شد. علاوه بر این، سوریه موفق شد جایگاه و کرسی خود نزد اتحادیه عرب را مجددا به دست بیاورد. تحولی که با استقبال جمهوری اسلامی ایران نیز روبرو شد.

* توضیحات درباره طرح گام در مقابل گام

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد که در چارچوب رایزنی‌های منطقه‌ای به تهران سفر کرده، با ارائه گزارشی از برخی اقدامات و تحرکات صورت گرفته درباره سوریه، توضیحاتی در خصوص طرح گام در مقابل گام ارائه کرد.

۱۵ اسفند ماه سال گذشته (۱۴۰۱) علی اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی با گیر پدرسون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه تلفنی گفت‌وگو کرد. در این گفت‌وگو بر لزوم تسهیل ارسال کمک‌ها به مردم سوریه در پی زلزله اخیر و پرهیز از سیاسی کاری در این زمینه تأکید شد. در این گفت‌وگوی تلفنی آخرین تحولات صحنه سیاسی و میدانی سوریه به ویژه پیامدهای دردناک انسانی و خسارات سنگین مادی زلزله اخیر مورد ارزیابی و تبادل نظر قرار گرفت و طرفین بر لزوم تسهیل ارسال کمک‌ها به مردم سوریه و پرهیز از سیاسی کاری در این زمینه، تأکید کردند.  

علی اصغر خاجی پنجم اردیبهشت ماه نیز در تهران با «مارتین گریفیتس» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه دیدار و گفت‌وگو کرد. مشکلات بشردوستانه در سوریه و یمن و همچنین چشم انداز صلح در منطقه از جمله موضوعات مورد گفت‌وگو در این دیدار بود و خاجی با اشاره به استقرار امنیتی و سیاسی موجود در سوریه، مشکلات اقتصادی و وضعیت بحرانی انسانی در سوریه، به خصوص پس از زلزله اخیر را مهمترین معضل این کشور خواند و بر لزوم افزایش و تسریع انتقال کمک‌های بشردوستانه در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha