کد خبر 201562
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳

«حیات» گزارش می دهد؛

جانبازان چشم انتظار تصویب مصوبه معافیت مالیاتی و گمرکی واردات خودرو

جانبازان چشم انتظار تصویب مصوبه معافیت مالیاتی و گمرکی واردات خودرو

طی یک دوره با معرفی نامه ای که بنیاد شهید و امور ایثارگران به جانبازان ارائه کرد آنان با توجه به شرایط ایثارگری توانستند اقدام به واردات خودرو با برخورداری از معافیت مالیاتی و گمرکی کنند اما در بودجه 1402 این شرایط لحاظ نشد و هم اکنون جانبازان چشم انتظار اصلاح و تصویب مصوبه معافیت مالیاتی و گمرکی واردات خودرو هستند.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ در لایحه بودجه 1402 بر اساس بند (و) تبصره (7)، وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف شد که با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران به جانبازان 50 درصد و بالاتر که در سنوات گذشته از تسهیلات ماده (45) قانون جامع ایثارگران استفاده نکرده اند، مجوز واردات یک دستگاه خودرو متناسب با وضعیت ایثارگر ارائه کند.

با توجه به اینکه در لایحه دولت واردات خودرو فقط به جانبازان 70 درصد ارائه می شد، مجلس شورای اسلامی واردات خودرو را به جانبازان 50 درصد به بالا با معرفی نامه بنیاد شهید، با توجه به شرایط مورد نظر تصویب نمود. براین اساس واردات خودرو برای جانبازان 50 درصد به بالا فقط مختص ایثارگرانی است که تا به امروز خودروی وارداتی دریافت نکرده‌اند.

در این خصوص حسن نوروزی رئیس فراکسیون فرهنگ ایثار مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات، گفت: در حال حاضر قانون واردات خودرو برای جانبازان بالای 50 درصد در لایحه بودجه 1402 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده اما در این لایحه شرایط خاصی برای واردات خودرو برای این قشر در نظر گرفته نشده و عملا واردات خودرو برای جانبازان 50 درصد و بالاتر به مانند سایر اقشار جامعه خواهد بود.

نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: در لایحه دوفوریتی الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو، باید تبصره ای بر مبنای اضافه شدن کلیه حقوق دولتی اعم از حقوق گمرکی، مالیاتی و عوارض، برای خرید خودروهای وارداتی ایثارگران به بنیاد شهید و شرکتها وموسسات وابسته، اعم از خودروهای نو و کارکرده، در راستای قوانین و مقررات مربوط به ایثارگران با نرخ صفر محاسبه گردد.

عضو کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: با توجه به اینکه تصویب واردات خودرو در مجلس شورای اسلامی برای جانبازان با شرایط معافیت مالیاتی و گمرکی در نظر گرفته نشد،اما در حال حاضر اگر واردات خودروی جانبازان و ایثارگران در لایحه لحاظ نشود، واردات خودرو برای این اقشار با سایرین هیچ تفاوتی نخواهد داشت.

گزارش : زینب شیاس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha