کد خبر 166785
۲۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹

ادعایی درباره ایران در اسناد افشاشده آمریکا

ادعایی درباره ایران در اسناد افشاشده آمریکا

نیویورک تایمز به نقل از به‌روزرسانی اطلاعاتی گنجانده شده در مجموعه اسناد افشاشده که به ادعای این روزنامه به نظر می‌رسد بر اساس رهگیری‌های الکترونیکی جمع‌آوری شده توسط سیا باشد، مدعی شده ایران و نیکاراگوئه در ماه فوریه درباره تقویت همکاری نظامی خود به عنوان راهی برای مقابله با نفوذ آمریکا در آمریکای لاتین گفت‌وگو کردند.

به گزارش گروه سیاسی حیات؛ نیویورک تایمز به نقل از به‌روزرسانی اطلاعاتی گنجانده شده در مجموعه اسناد افشاشده که به ادعای این روزنامه به نظر می‌رسد بر اساس رهگیری‌های الکترونیکی جمع‌آوری شده توسط سیا باشد، مدعی شده ایران و نیکاراگوئه در ماه فوریه درباره تقویت همکاری نظامی خود به عنوان راهی برای مقابله با نفوذ آمریکا در آمریکای لاتین گفت‌وگو کردند. 

به نوشته این روزنامه آمریکایی، سفر هیأت ایرانی به نیکاراگوئه در همان ماه مخفی نبود و هم مقامات نیکاراگونه و هم مقامات ایرانی این دیدار را علنی کردند، «گرچه اعلامیه‌های آن‌ها در جزئیات مبهم بود و به طور کلی بر تجارت متمرکز بود و صحبتی از همکاری نظامی مطرح نشد». 

در این گزارش اطلاعاتی به تاریخ 23 فوریه ادعا شده که هیأت ایرانی به ریاست حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران با فرماندهان ارشد ارتش نیکاراگوئه دیدار کرد. طبق این گزارش، فرماندهان نیکاراگوئه‌ای به وزیر خارجه ایران گفتند این کشور مخالف تلاش‌های آمریکا برای افزایش نفوذ در آمریکای لاتین است و تمایل خود برای تعامل با ایران و کشورهای هم فکر دیگر را ابراز کردند. 
 

به نوشته نیویورک تایمز، این به‌روزرسانی اطلاعاتی به طول یک پاراگراف در مجموعه‌ای از تصاویر فاش شده که در سرور Discord پست شده بود، گنجانده شده که در اختیار نیویورک تایمز قرار گرفت. به ادعای این روزنامه، گرچه مقام‌های آمریکایی اسنادی که در مجموعه‌های قبلی اسناد افشاشده در همین سرور منتشر شد را معتبر می‌دانند، اما هشدار داده‌اند برخی تغییر داده شده و برخی دیگر قدیمی یا نادرست است. 

طبق گزارش نیویورک تایمز، این روزنامه مجموعه جدید اسناد را برای چند مقام آمریکایی توصیف کرد که هیچ یک این اطلاعات را رد یا صحت آن را تایید نکردند. 

به نوشته این روزنامه آمریکایی، ایران مدت‌هاست به دنبال تقویت روابط با کشورهای آمریکای لاتین بخصوص آن دست کشورهایی که خارج از حوزه نفوذ آمریکا می‌داند، بوده و در دو دهه گذشته، مجموعه‌ای از توافقات تجاری را با این کشورها به امضا رسانده و قول سرمایه‌گذاری‌های دیگر را به کشورهای این منطقه داده است. 

نیکاراگوئه هم مانند ایران تحت تحریم آمریکا قرار دارد و واشنگتن در سال‌های اخیر تحریم‌هایی را علیه دولت و خانواده دانیل اورتگا رئیس‌جمهور نیکاراگوئه اعمال کرده است.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی و هیأت همراه وی در سفر بهمن ماه به نیکاراگوئه، ونزوئلا و کوبا با مقامات این کشورها درباره راه‌های گسترش مناسبات به ویژه همکاری‌های اقتصادی به رایزنی پرداخت. 

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران 16 بهمن در گزارشی توئیتری از سفرش به نیکاراگوئه، ونزوئلا و کوبا نوشت: در نیکاراگوئه، ونزوئلا و کوبا و دیدار با مقامات عالی، همبستگی کشورهای مستقل در استراتژیک غرب آسیا و آمریکای لاتین مورد تاکید بود.

وی افزود: تروریسم اقتصادی و استفاده ابزاری از حقوق بشر، با هدف ایجاد فشار اجتماعی در بدنه مردم در کشورهای مستقل بی‌اثر شده است. یکجانبه‌گرایی به بن‌بست رسیده است.

اخیراً «میک والاس» قانونگذار ایرلندی پارلمان اروپا تحریم‌های یکجانبه علیه برخی کشورها از جمله ایران را راهزنی بین‌المللی خواند. وی 21 فروردین در توییتی نوشت: ما در اتحادیه اروپا از «حاکمیت قانون» زیاد حرف می‌زنیم اما با نادیده گرفتن آن، وقتی تحریم‌های یکجانبه فراسرزمینی را که بر کل جمعیت کشورهایی مثل سوریه، ایران، ونزوئلا و نیکاراگوئه تاثیر می‌گذارد، اعمال می‌کنیم، مشکلی نداریم. این راهزنی بین‌المللی و آزار و اذیت سیاسی است.

برچسب‌ها