کد خبر 252735
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۳

اسماعیلی با حضور در «حیات» مطرح کرد؛

واگذاری زمین به خانواده‌های ایثارگر استان قزوین در سال‌جاری انجام می‌شود/ نبودن پدر برای ما «فقدان» بود نه «فرصت» 

واگذاری زمین به خانواده‌های ایثارگر استان قزوین در سال‌جاری انجام می‌شود/ نبودن پدر برای ما «فقدان» بود نه «فرصت» 

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین گفت: تامین زمین جزء اولویت‌ها قرار گرفته و با نگاه ویژه و حمایت‌های رئیس بنیادشهید و امور ایثارگران، مقرر شد که از زمین های بنیاد هم در این قضیه کمک بگیریم و در سال جاری واگذاری زمین اتفاق می افتد.

به گزارش خبرنگار استانی حیات؛ سمیه اسماعیلی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین، با حضور در پایگاه خبری «حیات» ضمن تبریک ایام دهه کرامت و گرامیداشت ولادت حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) اعلام کرد که بنیاد شهید قزوین با یک مجموعه ۴۴ هزار نفری از جامعه ایثارگری است که قریب به ۳۰۰۰ شهید و ۷۵۰۰ جانباز تحت پوشش بنیاد دارد و با جامعه آماری ۶ شهرستان در این استان، در حال خدمت‌رسانی به خانواده شهدا است.

حیات:  ابتدا در خصوص برنامه‌هایی که بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین، در زمینه خدمت‌رسانی به جامعه ایثار و شهادت دارد، توضیح می‌دهید؟

- از مهمترین وظایف بنیاد شهید استان، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است و مورد بعدی خدمت‌رسانی به خانواده‌های شهدا در زمینه‌های مختلف بوده که بنیاد شهید قزوین هم با تمام توان در عمل کردن به این وظایف کوشا بوده است.

یکی دیگر از موارد مهمی که جزء وظایف بنیاد شهید محسوب می‌شود، رسیدگی به وضعیت گلزار شهدا است؛ که معمولا اعتبارات کمی برای آن در نظر گرفته می‌شود. البته ساماندهی اولیه وظیفه بنیاد شهید است ولی بازساماندهی توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها انجام می‌شود.

حیات: چه اقداماتی را در این راستا انجام داده‌اید؟

- قریب به ۱۰۸۰ شهید در گلزار مرکزی قزوین داریم که به‌دلیل مجاورت با امامزاده حسین (ع) یک موقعیت خاص و ویژه‌ای را  ایجاد کرده است لذا باید نگاه آرامستانی به گلزار شهدا نداشته باشیم بلکه این مکان را ثقل فرهنگی بدانیم و نگاه فرهنگی به آن داشته باشیم چرا که خیلی از برنامه‌ها به گلزار شهدا ختم می‌شود. در این راستا، این مکان مقدس، نیاز به بازساماندهی دارد و ما از یکسال و نیم گذشته برای بازسازی گلزار مرکزی شهر قزوین اقدام کردیم.

ما شهدای شاخص زیادی در استان داریم؛ به‌طور مثال «شهید رجائی» رئیس جمهور شهیدمان و یا «شهید بابایی»، «شهید لشگری» و «شهید ابوترابی» که هیچ المانی برای شناسایی قبور این شهدا نداریم و اگر زائری در گلزار شهدای قزوین حاضر شود، شاید نتواند شهدای شاخص را تشخیص دهد و نیاز به توضیح دارد.

در این طرح جامعی که در یکسال و نیم گذشته آغاز شده  همه مسائل فرهنگی، نیازهای خدماتی و رفاهی و حسینیه سربسته و روباز در این طرح دیده شده و در جلسات کارگروه گلزار همراهی ویژه استاندار و معاون عمرانی استاندار و شهرداری قزوین پای این کار هستند که ان‌شاءالله بتوانیم درخواست به حق خانواده‌های شهدا در این زمینه را  که کمترین درخواست هست، را جامه عمل بپوشانیم.

حیات: در خصوص مباحث فرهنگی چه فعالیت‌هایی صورت گرفته است؟

- مباحث فرهنگی مورد مهمی است که بنیاد شهید قزوین از طریق تعاملات با سایر دستگاه‌ها توانسته بیش از پیش در این زمینه فعالیت کند، در این زمینه در مناسبت‌های مختلف مذهبی، یا برگزاری یادبود شهدا به‌ویژه شهدای شاخص، بر اساس این تعاملات، اقدامات خوبی صورت گرفته است.

سازمان مدیریت و دیوان محاسبات از طریق بند «و» تبصره ۹ قانون برنامه و بودجه سال ۱۴۰۲ خیلی از ما حمایت کردند تا برای تامین هزینه‌ها و به تحقق نشستن طرح‌ها و برنامه‌های فرهنگی مانند طرح‌های سپاس، راهیان نور و برنامه‌های مختلف فرهنگی مسیری باز شود تا بتوانیم برنامه‌ریزی‌های درستی داشته باشیم. اگر به‌طور تفکیکی نگاه کنیم، در طول سال برنامه‌های مختلفی برای شهدای نیروی انتظامی جدا، شهدای ارتش جدا، شهدای بسیج جدا به همت استاندار و سازمان مدیریت برگزار می‌شود. 

حیات: برای خدمت‌رسانی به خانواده شهدا و ایثاگران، چه اقداماتی در استان قزوین انجام شده است؟

- در بحث خدمت‌رسانی یکی از مطالبات به حق بحث واگذاری زمین بوده و استان قزوین هم با کمبود شدید زمین مواجه است؛ اما در دولت سیزدهم، با حمایت‌ها و پیگیری‌های انجام شده این مساله در حال حل شدن است.

تامین زمین جزء اولویت‌های‌مان قرار داشته که با نگاه ویژه و حمایت‌های دکتر قاضی‌زاده هاشمی، رئیس بنیادشهید و امور ایثارگران، مقرر شد که از زمین‌های بنیاد هم در این قضیه کمک بگیریم که کارهای اولیه صورت گرفته و در سال‌جاری واگذاری زمین اتفاق می‌افتد. 

حیات: برنامه‌های‌تان در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت چه بوده است؟ 

-با نگاه ویژه دکتر قاضی‌زاده هاشمی، به مشارکت مردم در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و حمایت ویژه از تشکل‌های شاهد و ایثارگر و تشکل‌هایی که در حوزه ایثار و شهادت فعالیت می‌کنند، نگاه ویژه به شورای ترویج، نظم خاصی ایجاد شد که از موازی کاری جلوگیری می‌کند. البته برنامه‌ریزی‌های درست در برنامه‌های ترویجی، منجر به مشارکت خود خانواده‌های شهدا با این دست تشکل‌ها شده است.

ما در استان ارتباط خوبی با تشکل‌ها داریم و به‌زودی کنگره استانی شهدای غریب در اسارت را برگزار می‌کنیم. کنگره ملی شهدای غریب در اسارت در کل کشور در حال پیگیری است و بنیاد شهید هم در کنار این عزیزان امورات مربوط به برگزاری کنگره شهدای غریب را انجام می‌دهد که ان‌شاء‌الله در سالروز شهادت شهید ابوترابی که خردادماه است، این مراسم برگزار می‌شود.  

حیات: در بنیاد شهید قزوین چه خدمات دیگری به خانواده‌های ایثارگران ارائه می‌شود؟ 

- از دیگر برنامه‌های خدمت‌رسانی به جامعه ایثارگری، دیدار با خانواده‌های شهداست و در قالب طرح سپاس اتفاق می‌افتد که این قالب درست طرح سپاس در دولت سیزدهم شکل گرفت.

 اجرای مناسب این طرح برای کل مجموعه ایثارگری استان، بازهم به مشارکت سایر دستگاه‌ها نیاز دارد. هدف از این طرح تکریم و تجلیل خانواده‌های ایثار و شهادت بوده و در نهایت رسیدگی به دغدغه‌های این عزیزان است.

البته مدیران و مسئولان ما بدانند که مدیون چه کسانی هستند و چه خانواده‌هایی با چه سختی‌ها و مشکلاتی روبرو شدند تا آنها امروز بتوانند در امنیت باشند. 

حیات: بحث درمانی جامعه هدف، در چه شرایطی قرار دارد؟

- در سال گذشته و به‌دلیل تاخیر در پرداخت‌ها، شرایط بیمه درمانی مناسب نبود اما با پرداخت‌هایی که برای بیمه تکمیلی انجام و به‌روز رسانی لازم انجام شد تا وضعیت مطلوب‌تر شود.

این مسائل باعث شد درمان از لحاظ بیمه‌ای وضعیت بهتری داشته باشد. البته به‌دلیل همین شرایط، قرارداد بستن در سال گذشته سخت بود و تمامی بیمارستان‌های خصوصی قرارداد را لغو کردند اما در حال حاضر و با مذاکراتی که داشتیم، پرداخت بهتری از سوی بیمه تکمیلی انجام می‌شود.

این نکته حائز اهمیت است که در شورای ترویج، ما فقط کار فرهنگی انجام نمی‌دهیم وظایف سازمان‌ها برای خدمت‌رسانی به خانواده‌ها را در این شورا ترویج پیگیری می‌کنیم. همچنین بحث مطالبه‌گری و هر سوالی که خانواده‌ها داشته باشند و دستگاه‌ها باید به آنها پاسخگو باشند، در این شورا پیگیری می‌شود.

بحث درمانی، مشکل با بیمه‌ها و بیمارستان‌ها هم در شورای ترویج پیگیری می‌شود و از طریق اقداماتی که در این شورا صورت گرفت، به نتیجه مطلوب رسیدیم و توانستیم دوباره با بیمارستان‌ها قرارداد ببندیم. 

حیات: میزان تبدیل وضعیت فرزندان شهدا و جانبازان در استان قزوین به چه صورتی است؟ 

- ایثارگرانی که در دستگاه اجرایی و به‌طور مستقیم مشغول به کار بودند تقریبا به‌طور ۱۰۰ درصد تبدیل وضعیت شدند. البته تعداد محدودی به‌صورت واسطه‌ای با شرکت‌های پیمانکاری قرارداد دارند که هنوز تبدیل وضعیت نشدند که با تسهیل‌گری‌هایی که انجام شده، ان‌شاءالله به‌زودی شرایط لازم در این زمینه فراهم می‌شود. 

حیات: در مورد آزمون استخدامی در استان چه اقداماتی صورت گرفته است؟ 

- مرحله دوم آزمون استخدامی برای فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد، از سمت مرکز در حال پیگیری است و اطلاع‌رسانی‌های متعددی از طریق پیامک، تلفن و حضوری و اینکه چه شرایطی برای آنها فراهم می‌شود، صورت گرفته است که باعث شده تعداد خوبی در این آزمون ثبت‌نام کنند. 

حیات: به عنوان فرزند شهید چه صحبتی با جامعه دارید؟

- خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران در جایگاه عمومی جامعه، بسیار مظلوم هستند و این نگاه وجود دارد که خدمات زیادی به آنها ارائه می‌شود ولی مسائل و مصائب آنها دیده نمی‌شود. 

ما در قانون اساسی گروه‌های زیادی داریم که خدمات ویژه دریافت می‌کنند و اقشار مختلف جامعه به‌راحتی از کنار آنها عبور می‌کنند  اما اگر خدمتی مانند همین واگذاری خودرو یا زمین برای خانواده‌های شهدا در نظر گرفته شود، در جامعه ایجاد حساسیت می‌کند. 

شاید این باور وجود دارد که فرزند شهید، بزرگ شد و دیگر تمام. اما واقعیت این است که درد فقدان پدر، هر روز بزرگتر می‌شود و نبودن پدر برای ما فقدان بود نه فرصت.

شاید این جمله شعاری و یا تکراری باشد اما آیا حاضرید همه این خدمات را دریافت کنید و یک ساعت پدرتان را از دست بدهید؟ باید جای فرزندان شهدا باشید تا بتوانید این مساله را درک کنید. حس نبودن پدر حس کمبود در سن پایین نیست بلکه هر چقدر بزرگتر می‌شوید، حس کمبود و فقدان پدر نیز در شما بزرگتر می‌شود.

روزی که پدرم را در گلزار شهدا دیدم با خنده و شوخی می‌چرخیدم دور تابوت پدر و اصلا متوجه نبودم که چه اتفاقی افتاده زیرا چهل روز قبل عمویم را آورده بودند. یکسال قبل دایی‌ام را آورده بودند و در آن بچگی گردیدن به دور تابوت برایم عادی و مانند یک بازی شده بود.

شاید اولین و تلخ‌ترین نبودن‌ها با اولین ها برایم اتفاق افتاد؛ اولین روز مدرسه و جای خالی پدر، اولین روز دانشگاه و جای خالی پدر، اولین روز ازدواج و جای خالی پدر، اولین روز مادر شدن و جای خالی پدر و ... و به خوبی یادم هست اولین‌هایی که برایم تلخ و خیلی تلخ بود.

حیات: و صحبت پایانی؟

- فقط بنیاد شهید نیست که باید به جامعه هدف خدمت‌رسانی کند و همه باید این مساله را با جان و دل، وظیفه خودشان بدانند؛ یک وظیفه دلی نه یک وظیفه قانونی، آن‌وقت اتفاقات بهتری رخ خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha