کد خبر 248600
۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۳

هشدار صندوق بین‌المللی پول برای تاثیر منفی تنش در خاورمیانه بر قیمت نفت

هشدار صندوق بین‌المللی پول برای تاثیر منفی تنش در خاورمیانه بر قیمت نفت

صندوق بین‌المللی پول در پی افزایش تنش‌ها در خاورمیانه نسبت به رشد بهای نفت و اثرات تورمی آن هشدار داد.

به گزارش گروه بین الملل حیات، صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که تشدید تنش‌ها در خاورمیانه به افزایش بهای نفت، بازگشت دوباره تورم و از بین رفتن خوش‌بینی در بازارهای مالی منجر می‌شود.

این نهاد اقتصادی جهانی مستقر در واشنگتن اعلام کرد که پس از پاسخگویی موشکی ایران به حمله اسرائیل به مرگز دیپلماتیک ایران، رویدادهای منطقه ای را از نزدیک زیر نظر دارد و در عین حال بر امکان افزایش نرخ بهره بانکی ناشی از احتمال وقوع درگیری های بیشتر میان دو طرف تاکید کرد.

همزمان در لندن نیز نگرانی‌ها از افزایش تنش‌ها در خاورمیانه و ترس از عدم کاهش نرخ بهره از سوی بانک‌های مرکزی سبب کاهش سهام بریتانیا شده است.

پیر-اولیویه گورینشس مشاور اقتصادی صندوق بین المللی در همین زمینه تشریح کرد: جنگ های پیشین در خاورمیانه منجر به افزایش شدید بهای نفت شده اند. وی سپس افزود: صندوق بین المللی پول در حال ارزیابی احتمال بروز شوک برای افزایش بهای کالاهای دیگر است.

گورینشس گفت: «افزایش تورم ناشی از ز رشد بهای انرژی سبب واکنش بانک‌های مرکزی می شود و این امر به نوبه خود بر فعالیت های اقتصادی تاثیر می گذارد».

توبیاس آدرین مشاور مالی صندوق بین‌المللی پول نیز گفت: ما نگرانی زیادی در باره تحولات در خاورمیانه داریم. وی سپس اضافه کرد: حتی پیش از پاسخگویی موشکی ایران، قیمت سهام در بریتانیا کاهش یافته بود.

ابراز نگرانی مقامات صندوق جانی پول نسبت به پیامدهای تنش در خاورمیانه در حالی است که در ماه‌های اخیر حس خوش‌بینی بازارهای مالی را فراگرفته است.

اما بیم افزایش تنش ها در خاورمیانه دیروز سه شنبه بازارهای مالی لندن را تحت تاثیر قرار داد و شاخص «۱۰۰ بورس اوراق بهادار "فایننشیال تایمز» ۱.۸ درصد کاهش یافت و به هفت هزار و ۸۲۰ رسید که بزرگترین افت امتیاز از ژوئیه ۲۰۲۳ (تیر ۱۴۰۲) تا به امروز بشمار می رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha