کد خبر 221946
۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴

همایون دارابی در گفتگو با «حیات» پاسخ داد؛

ریزش های بورس ادامه دارد؟

ریزش های بورس ادامه دارد؟

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه مهم ترین دلیل عدم رشد شاخص کل بورس نبود نقدینگی است، گفت: سطح ۲ میلیون واحدی در حال حاضر اصلی‌ترین مقاومت شاخص کل بورس تهران است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ شاخص کل بورس تهران در حالی در کف کانال ۲ میلیون واحدی حبس شده که امروز یکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ با رشد ۲۸۴ واحدی در تقلا برای حفظ کانال فعلی است. همچنین شاخص کل هم وزن با کاهش هزار و ۲۰۰ واحدی قرمزپوش شد. در این شرایط یکی از سوالات اصلی این است که ریزش بورس به زیر کانال ۲ میلیون واحدی نزدیک است؟

مثلث تهدیدآفرین بورس

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار فاقد نقدینگی کافی است، به «حیات» گفت: با توجه به افزایش زیاد نرخ بهره بین بانکی، فروش گسترده اوراق ها و سیاست انقباضی بانکی عملا بازار سهام فاقد نقدینگی کافی است.

وی ادامه داد: در نبود خریداران شرایط به گونه ای است که در بورس عملا پول کافی در بازار وجود ندارد و شاهد ریزش قیمت انواع سهام هستیم.

تبعات رسوب پول در بانک ها بر بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به افزایش نرخ بهره بین بانکی و تاثیر آن بر بورس تهران گفت: نرخ بهره بین بانکی که در در پایان سال ۱۳۹۹ (ابتدای سال ۱۴۰۰) معادل ۲۰ درصد بود در حال حاضر به ۲۳.۷ درصد رسیده است. این در حالی است که بهره ای که بانک ها به پول های بزرگ می دهند به مراتب بسیار بیشتر از این رقم است و در این شرایط عملا ما پولی در بورس نداریم که بتواند ارزش دارایی ها را حفظ کند.

به گفته دارابی، نبود نقدینگی تنها مختص بازار سرمایه نیست، بلکه بقیه بازارها هم فاقد نقدینگی هستند. سپرده های کوتاه مدت و بلندمدت در بانک ها با نرخ بسیار زیادی در حال افزایش است  که این نرخ عملا نشان دهنده رسوب پول در نظام بانکی است.

تمام مقصران در ریزش اخیر بورس

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عوامل پنهانی که مانع رشد بورس در ماه های اخیر شده است، به «حیات» گفت: نگرانی های سیاسی و اقتصادی، اخبار جدید در مورد مذاکرات ایران با سایر کشورها، قیمت گذاری دستوری، نرخ ارز و تحولات سیاسی و به ویژه درگیری در خاورمیانه عواملی هستند که در کنار نرخ بهره موجب ریزش بورس در روزهای اخیر شده اند.

دارابی افزود: زمانی که نرخ ارز بازار آزاد جابه جا می شود ولی نرخ ارز شرکت های بورسی میخکوب شده قطعا خبر خوبی برای بازار نیست. تنش های سیاسی نیز باعث می شود بورس بازان دست نگه دارند و در نبود همان خریداران جزئی، بازار با معضل عرضه مواجه می شود.

جریان نقدینگی به کدام سمت می رود؟

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه پول هایی که در بازار هستند سه منشأ دارند، به «حیات» گفت: نخست پول های افراد حقیقی، دوم اعتبارات بانکی و سوم پول های حقوقی منشأ پول در بازار سرمایه هستند.

دارابی اضافه کرد: پول های حقوقی ها معمولا در بازار وجود دارد و در شرایطی وارد صندوق های درآمد ثابت می شود یا صرف ابزارهای درآمد ثابت می شود. زمانی که پول های اعتبارات کارگزاران توسط حقیقی ها استفاده نشود در شبکه کارگزاری می ماند؛ یعنی عملا اگر کسی استفاده هم کرده باشد سهم را می فروشد و پول کارگزاری را پس می دهد. به همین دلیل این پول ها به صورت استندبای می مانند. پول های حقیقی ها نیز معمولا چند سرنوشت پیدا می کند؛ یا راهیِ صندوق های درآمد ثابت می شود، بخشی راهی بازارهای دیگر مثل طلا و ارز می شود و مقداری هم به صورت نقدینگی در کارگزاری ها می ماند. بنابراین برای اطلاع از میزان اعتبار باید میزان نقدینگی داخل اکانت های کارگزاری و موارد دیگر را داشته باشیم تا بدانیم جریان نقدینگی در حال جابه جایی است.

قیمت سهام در ارزنده ترین وضعیت برای سرمایه گذاری

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوال «حیات» مبنی بر اینکه آیا شاهد سقوط آزاد بازار خواهیم بود، گفت: خیر، قیمت ها به گونه ای است که اگر سهامداران بورسی، سهم را نگه دارند و در سررسید و پایان سال مالی سود شرکت را دریافت کنند، این ارزندگی وجود دارد. بنابراین به میزانی ارزنده است که سهامداران برای دریافت سود نقدی سهم شرکت را نگه دارند.

دارابی در پایان خاطرنشان کرد: تنها راه حل برای خروج از شرایط کنونیِ بورس ورود نقدینگی به بازار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha