کد خبر 248451
۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۳

سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرد؛

یارانه نقدی افزایش خواهد یافت؟/ افزایش نسبت درآمدهای پایدار به ۵۲ درصد

یارانه نقدی افزایش خواهد یافت؟/ افزایش نسبت درآمدهای پایدار به ۵۲ درصد

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: در سه سال گذشته نسبت درآمدهای پایدار که مجموع درآمدهای غیرنفتی و استقراض را شامل می‌شود به ۵۲ درصد در سال ۱۴۰۲ افزایش پیدا کرد و امیدوارم امسال به ۶۰ درصد نزدیک شویم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات، نخستین نشست خبری مشترک سخنگوی اقتصادی دولت با رئیس سازمان برنامه و بودجه آغاز شد که احسان خاندوزی در ابتدای این نشست با بیان اینکه یکی از تغییرات امسال در جلسات نشست سخنگوی اقتصادی، برگزاری نشست‌های مشترک با اعضای ستاد اقتصادی دولت است، اظهار کرد: این نشست‌ها هر ماه با یکی از اعضا برگزار خواهد شد و تلاش ما این است که دسترسی حداکثری رسانه‌ها به اعضای اقتصادی دولت را فراهم کنیم.

وی با اشاره به آخرین تحولات بودجه ۱۴۰۳، یادآور شد: دولت دو رویکرد در حوزه مالیه عمومی را سرلوحه امور قرار داده است که اولین رویکرد معطوف به شفافیت و انضباط‌بخشی به دخل و خرج دولت و شرکت‌های دولتی از مسیر اجرای حساب واحد خزانه و پرداخت به ذی‌نفع نهایی است. رویکرد دیگر هدف‌گذاری دولت برای ارتقای سهم درآمدهای پایدار از بودجه عمومی به یک میزان قابل‌اعتناست.

وزیر اقتصاد ادامه داد: در سه سال گذشته نسبت درآمدهای پایدار که مجموع درآمدهای غیر نفتی و استقراض را شامل می‌شود به ۵۲ درصد در سال ۱۴۰۲ افزایش پیدا کرد و امیدوارم در سال ۱۴۰۳ به نسبت ۶۰ درصد نزدیک شویم.

کاهش نرخ مالیات بر واحدهای تولیدی در بودجه سال ۱۴۰۳

سخنگوی اقتصادی دولت به کاهش نرخ مالیات واحدهای تولیدی اشاره و خاطرنشان کرد: امسال برای سومین سال پیاپی شاهد کاهش نرخ مالیات بر واحدهای تولید هستیم به نحوی که در سال ۱۴۰۰ کاهش ۵ درصدی، در سال ۱۴۰۱ کاهش ۷ درصدی و امسال نیز کاهش ۵ درصدی را شاهد خواهیم بود که این مسئله در تاریخ بودجه ریزی بی سابقه بوده است.

خاندوزی با اشاره به اقدام مهم دولت برای جبران کمبود نقدینگی شرکت‌ها گفت: دولت بنا دارد تا پایان مهرماه امسال برای کاهش فشار به نقدینگی شرکت‌ها و وارد کنندگان کالاهای اساسی، بجای دریافت مالیات و عوارض آن‌ها بصورت نقد، ضمانت‌نامه بانکی، اسناد خزانه و اوراق گام را جایگزین کند.

وی اضافه کرد: امیدواریم کاهش نرخ مالیات و استفاده از ابزارهای جدید برای تسویه شاهد رفع برخی از مشکلات تولیدکنندگان کشور باشیم.

تدابیر دولت برای کنترل اجاره بها در سال ۱۴۰۳

وزیر اقتصاد گفت: در دهه ۱۳۹۰ یکی از نقاط ضعف سیاست گذار این بود که با توجه به اینکه دولت در نقش تنظیم گری مسکن نقشی نداشت، سایر نوسانات نرخ ارز خیلی سریع تر سرریز خود را در بازار مسکن نشان دهد.

خاندوزی ادامه داد: دولت سیزدهم تلاش کرد این رویکرد را تغییر دهد و هم سیاست های ناظر بر مدیریت و تنظیم گری بازار مسکن و اجاره را با تصویب قوانین جدید و تغییر مقررات فعلی ازجمله موضوع مالیات بر دلالی مسکن تقویت کند. شاید مهم ترین اقدام دولت در این زمینه، ارائه لایحه ساماندهی اجاره مسکونی است که در مجلس است و منتظریم شورای نگهبان، مصوبه نهایی لایحه ساماندهی را قبل از فصل نقل و انتقالات به دولت ارسال کنند. 

وی در مورد جزئیات این لایحه گفت: در این لایحه، مشوق ها و مالیات هایی دیده شده برای موجرانی که به ترتیب، اجاره بها را کمتر و یا بیشتر از حدود تعیین شده اعمال می کنند.  به پرداخت مالیات ها محکوم می شوند. با ابلاغ این قانون، وزارت راه ظرفیت جدیدی پیدا خواهد کرد تا نظارت خود را بر بازار مسکن و املاک گسترش دهد. از طرفی، تکمیل پروژه های ساخت مسکن چه در قالب مسکن مهر و هم در طرح های نهضت ملی و عرضه زمین به علاقه مندان ساخت و ساز موضوع انتظارات تورمی در بازار اجاره مسکن را برای سال ۱۴۰۳ قابل مدیریت خواهد کرد. 

منظور: قانون برنامه هفتم توسعه به زودی بصورت رسمی به دولت ابلاغ می‌شود

در ادامه این نشست داود منظور، رییس سازمان برنامه و بودجه نیز با تقدیر از بخش نیروهای مسلح و دفاعی کشور که حماسه مهم را خلق کردند، گفت: این پیام قاطع از سوی نیروهای مسلح به رژیم صهیونیستی داده شد که در مقابل هر گونه تعدی، پاسخ کوبنده ای را دریافت خواهند کرد.

وی ادامه داد: قانون برنامه هفتم در سال گذشته پس از ارایه لایحه از سوی دولت، در مجلس نیز مورد تصویب قرار گرفت و پاره ای از اختلاف نظرها بین شورای نگهبان و مجمع تشخیص، هیات عالی نظارت و مجلس شورای اسلامی باقی بود که بخش عمده ای از آنها تا پایان سال رفع شد.

وی اظهار کرد: فکر می کنم که بخش کوچک باقیمانده نیز در روزهای آینده نهایی شده و ما در ابتدای سال جاری، قانون برنامه ۵ ساله پیشرفت را رسما دریافت و شروع کنیم.

به زودی گزارشی از اقدامات دولت در حوزه مولدسازی ارائه خواهیم کرد

سخنگوی اقتصادی دولت درباره آخرین اقدامات انجام شده در حوزه مولدسازی بیان کرد: در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ در محور مولدسازی دارایی های دولت اعدادی برای فروش سهام و مولدسازی دیده شده و ۶۰ همت تکلیف بودجه سال ۱۴۰۳ برای واگذاری در نظر گرفته شده و ۶۰ همت نیز تکالیف مولدسازی و واگذاری دارایی های مازاد دولت در قانون بودجه مصوب کرده اند که در کنار آن ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از محل انتقال سهام شرکتهای دولتی بابت رد دیون به سازمان تامین اجتماعی اختصاص خواهد یافت.

وی افزود: در بخش رد دیون تامین اجتماعی این اتفاق مثل سنوات قبل رخ خواهد داد و مراحل ابتدایی قانونی خود را طی می کند که باید سهام مدنظر برای انتقال به تامین اجتماعی شناسایی شود؛ ضمن اینکه با توجه به اینکه بخش عمده سهام های قابل واگذاری در سنوات گذشته واگذار شده، تعداد انگشت شماری از سهام شرکتهای دولتی باقی مانده است که قابلیت اینکه تکلیف ۶۰ هزار میلیارد تومانی امسال را انجام دهیم دارند.

خاندوزی گفت: در خصوص مولدسازی ما دو ردیف عملکردی داریم که شامل گردش حساب خزانه به معنای واگذاری نقدی اموال مازاد دولت است که عدد چشمگیری هم نیست؛ ولی ردیف دوم به تهاتر دارایی های مازاد دستگاههای دولتی در استانهای مختلف با پیمانکاران طرح های عمرانی دولت برمی گردد که املاک شناسایی شده و مصوبه مازاد بودن آنها از سوی هیات عالی مولدسازی اخذ شده و این بابت تکمیل پروژه عمرانی به پیمانکاران منتقل می شود.

وی عنوان کرد: ما منتظر هستیم سهم اکثر ۶۰ هزار میلیارد تومان مربوط به واگذاری بودجه از این طریق انجام شود. گزارش جزئی که چه دارایی مربوط به کدام وزارتخانه در کدام استان به چه مبلغی به چه پیمانکاری اختصاص می یابد، اطلاع رسانی خواهیم کرد.

منظور: قانون برنامه هفتم توسعه به زودی بصورت رسمی به دولت ابلاغ می‌شود

در ادامه این نشست داود منظور، رییس سازمان برنامه و بودجه نیز با تقدیر از بخش نیروهای مسلح و دفاعی کشور که حماسه مهم را خلق کردند، گفت: این پیام قاطع از سوی نیروهای مسلح به رژیم صهیونیستی داده شد که در مقابل هر گونه تعدی، پاسخ کوبنده ای را دریافت خواهند کرد.

وی ادامه داد: قانون برنامه هفتم در سال گذشته پس از ارایه لایحه از سوی دولت، در مجلس نیز مورد تصویب قرار گرفت و پاره ای از اختلاف نظرها بین شورای نگهبان و مجمع تشخیص، هیات عالی نظارت و مجلس شورای اسلامی باقی بود که بخش عمده ای از آنها تا پایان سال رفع شد.

وی اظهار کرد: فکر می کنم که بخش کوچک باقیمانده نیز در روزهای آینده نهایی شده و ما در ابتدای سال جاری، قانون برنامه ۵ ساله پیشرفت را رسما دریافت و شروع کنیم.

منظور با اشاره به تغییر رویکردهای رخ داده در قانون برنامه هفتم، گفت: این تغیرها به دلیل پیشرفت ورشد اقتصادی بالا در ۵سال آینده است که بعد از ابلاغ قانون،ظرفیت های جدید وتغییر رویکردها دربرنامه هفتم نسبت به برنامه های گذشته راتبیین خواهیم کرد.

وی بیان کرد: محتوای برنامه هفتم دربودجه سال ۱۴۰۳ لحاظ شده است؛به این معنا که آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تغییر کرده وبودجه دو مرحله ای شده است؛ به نحوی که دولت در زمان بندی لازم هر دو بخش را ارایه کرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: بخش اول درانتهای آبان ماه ارایه شد ولی با توجه به اینکه رسیدگی به بودجه در مجلس، در شورای نگهبان ومجمع تشخیص طولانی شد، ما در روزهای آخر سال یعنی دقیقا در ۲۷اسفندماه،شاهد این بودیم که قسمت اول قانون که احکام، تبصره، جداول کلان وسقف های درآمد و هزینه به دولت ابلاغ شد.

وی گفت: ماده ۱۸۱و ۱۸۲مجلس دولت را مکلف کرده که ۱۰ روز پس از دریافت لایحه بخش دوم را ارایه کند که با توجه به تعطیلات نوروز، دولتمردان مشارکت کردند و در اولین روزی که مجلس شروع به کار کرد یعنی در ۱۹ فروردین، بخش دوم لایحه بودجه را تقدیم و اعلام وصول انجام شد.

مهم‌ترین تغییرات بودجه ۱۴۰۳ از زبان ریاست سازمان برنامه و بودجه

وی اظهار داشت: رسیدگی به بخش دوم با سرعت در مجلس انجام شده و کمیسیون های مجلس این هفته جلسات را برگزار کردند و امروز هم کمیسیون تلفیق بودجه، تشکیل خواهد شد و امروز و فردا در این کمیسیون، رسیدگی نهایی شده و در صحن رسیدگی کامل خواهیم کرد و شامل ابلاغ بخش دوم بودجه خواهیم بود.

با توجه به آنچه در قانون بودجه به دولت تکلیف شده بود و بر اساس مفاد و محتوای قانون بودجه و ضرایب حقوقی و افزایش حقوق، اجرای قانون بودجه از ابتدای سال آغاز شده است و بر اساس جداول سال گذشته پرداخت ها انجام شده و با ابلاغ جداول قانون بودجه در بخش دوم، این ارقام را به صورت قطعی ثبت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: یکی از مطالبات مهم مردم اعتبارات بهتر و بیشتر برای بخش فرهنگ، جوانان و ورزش است که سعی شده در بودجه سال جاری به خوبی مدنظر قرار گیرد که اعتبارات این بخش ۴۵ درصد رشد یافته است؛ در حالیکه رشد بودجه دولت، صرفا ۲۳ درصد بوده است و با توجه به اهمیت این بخش، توجه بیشتری صورت گرفته است و فقط بخش ورزش از ۸ همت به ۱۶ همت رشد کرده است که دو برابر شده است.

در بخش سلامت شاهد تحول قابل توجهی هستیم به نحوی که اعتبارات این بخش با ۳۰ درصد رشد به ۴۰۹ همت افزایش یافته است که به طور مشخص ۲۵ هزار نیروی جدید کادر درمان امسال استخدام خواهند شد و ۱۸۰۰ عضو هیات علمی جدید در دانشگاههای علوم پزشکی جذب و ۴۰۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل کادر درمان و دانشگاهها اعتبار اختصاص یافته است؛ ضمن اینکه ۳۵۰۰ تومان اعتبار برای تغذیه بخش کادر درمان بودجه دیده شده است.

منظور توضیح داد: دستیاران تخصصی در حوزه پزشکی با تنگنا مواجه بوده اند که برای سال جاری ۳ همت منابع اختصاص یافته است که این اولین باری است که ما عملا منابعی را پیش بینی کرده ایم که دانشگاههای علوم پزشکی بتوانند به دستیاران کمک هزینه و منابع پژوهانه اختصاص دهند؛ ضمن اینکن ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای مناطق محروم حق ماندگاری و مقیمی در نظر گرفته ایم که برای پزشکان انگیزه لازم برای ماندگاری در این مناطق ایجاد شود.

منابع بخش پژوهش را از بخش درمان جدا کرده ایم و ۴ همت نیز برای خرید راهبردی بهداشت و درمان از بخش خصوصی اختصاص یافته است و فکر می کنیم امسال در بخش بهداشت و درمان شاهد رویکرد جدیدی در خدمت رسانی بیشتر و جلب رضایت بیشتر در مردم باشیم.

نگاه بودجه سال ۱۴۰۳ به مراکز علمی و پروژه‌های هایتک

منظور گفت: در حوزه دانشگاه ها، اعتبارات آموزش عالی بیش از بودجه عمومی رشد یافته است و دانشگاه های برتر ۴۰ درصد رشد، دانشگاه های متوسط ۳۰ درصد رشد در اعتبارات را خواهند داشت و به طور مشخص تر در حوزه علم و فناوری ما برای مرزهای دانش فناوری به ویژه میکروالکترونیک و هوش مصنوعی یک ردیف اعتباری به مبلغ ۷ همت پیش بینی کرده ایم که با توجه به اینکه هوش مصنوعی و میکروالکترونیک در دنیا به سرعت در حال رشد است و مرزهای علم را جابجا می کند، ما هم با معاونت علمی و وزارت صمت و آموزش عالی هماهنگ کرده ایم که شاهد شکوفایی و فعالیت گسترده در این حوزه باشیم.

وی بیان کرد: در حوزه خوابگاه های متاهلی و تغذیه دانشجویان اعتبارات خوبی در نظر گرفته ایم. در آموزش و پرورش ۷۰ هزار معلم جذب خواهند شد؛ ضمن اینکه در حوزه های زیربنایی نیز شاهد افتتاح طرح های زیادی خواهیم بود که در سالهای گذشته شروع شده و در دو سال گذشته اعتبارات آنها تقویت شده و امسال تا پایان سال بهره برداری خواهیم کرد؛ ضمن اینکه تقویم افتتاح های زیربنایی را در سازمان اعلام کرده ایم.

تعیین نقش ها و مسئولیت ها را برای تک تک دستگاه ها انجام داده و فرآیندهایی که مشارکت مردمی را در اقتصاد بیشتر خواهد کرد را توسعه خواهیم داد، اقتصاد مردم پایه را گسترش داده و همه دستگاهها باید تکالیف خود را در جهش تولید انجام دهند تا این سند که بالغ بر ۴۰ صفحه احکام و جداول و اهداف کمی است فردا ابلاغ می شود.

منظور گفت: در این سند پیوست طرح های خاتمه عمرانی در سال جاری را فردا منتشر خواهیم کرد ضمن اینکه طرح هایی که بخش خصوصی در بخش تولید امسال به بهره برداری می رساند و در حوزه صنعت، معدن و نیروگاهی متمرکز است در پیوست دیگری اطلاع رسانی خواهند شد.

امسال ۶۷۰ همت سرمایه گذاری باید از سوی شرکتهای دولتی انجام گیرد که فهرست این سرمایه گذرای ها به عنوانی یک پیوست دیگر منتشر می شود.

هفت سد با ظرفیت یک میلیارد متر مکحعب در سال و ۳۱ تصفیه خانه فاضلاب افتتاح خواهد شد، ضمن اینکه ۵۵۰ کیلومتر راه آهن نیز افتتاح خواهد شد. ۴۰۰ همت منابعی هست که برای طرح های تملک به ویژه طرح های خاتمه پیش بینی شده و اختصاص می یابد که امیدواریم کارگاه سازندگی که به همت دستگاهای زیربنایی و وزارت راه و نفت و نیرو در کشور راه اندازی شده است بتواند کام مردم را نسبت به طرح هایی که سال ها قبل شروع شده و ناتمام مانده شیرین کند و شاهد بهره برداری از بخش بزرگی از این طرح ها باشیم.

افزایش قیمت بلیت هواپیما به کجا رسید؟ 

سخنگوی اقتصادی دولت در مورد افزایش قیمت بلیت هواپیما گفت: تاکنون رای دیوان عدالت اداری در این زمینه اعلام نشده و مسئولیت نهایی بر عهده ستاد تنظیم بازار است.

خاندوزی ادامه داد: سازمان هواپیمایی کشوری پیشنهادی را رسما به ستاد تنظیم بازار ارسال کرده و منتظریم در جلسات تنظیم بازار مشخص شود مگر اینکه رای دیوان مسیر تصویب بلیت هواپیما را تغییر بدهد. 

۶۰ هزار میلیارد تومان تکلیف بودجه امسال برای واگذاری 

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان آماری از وضعیت مولدسازی دارایی‌های دولت، اظهار کرد: در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ در محور مولدسازی دارایی‌های دولت اعدادی برای فروش سهام و مولدسازی دیده شده و ۶۰ همت تکلیف بودجه امسال برای واگذاری در نظر گرفته شده و ۶۰ همت نیز تکالیف مولدسازی و واگذاری دارایی‌های مازاد دولت در قانون بودجه مصوب شده است. در کنار آن ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از محل انتقال سهام شرکت‌های دولتی بابت رد دیون به سازمان تامین اجتماعی اختصاص خواهد یافت.

وی ادامه داد: در بخش رد دیون تامین اجتماعی این اتفاق مثل سنوات قبل رخ خواهد داد که مراحل ابتدایی قانونی خود را طی می‌کند و باید سهام مدنظر برای انتقال به تامین اجتماعی شناسایی شود. بخش عمده سهام‌های قابل‌واگذاری در سنوات گذشته واگذار شده و تعداد انگشت‌شماری از سهام شرکت‌های دولتی باقی مانده است که قابلیت انجام تکلیف ۶۰ هزار میلیارد تومانی امسال را دارند.

سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: در زمینه مولدسازی دو ردیف عملکردی داریم که شامل گردش حساب خزانه به معنای واگذاری نقدی اموال مازاد دولت است و عدد چشمگیری هم نیست اما ردیف دوم به تهاتر دارایی‌های مازاد دستگاه‌های دولتی در استان‌های مختلف با پیمانکاران طرح های عمرانی دولت بازمی‌گردد که املاک شناسایی شده و مصوبه مازاد بودنشان از سوی هیات عالی مولدسازی اخذ شده است و برای تکمیل پروژه عمرانی به پیمانکاران منتقل می‌شود.

اینکه "دولت به دلیل تامین بودجه خود تن به افزایش قیمت ارز می‌دهد" اشتباه است 

خاندوزی در بخش دیگری از این نشست خبری با تاکید بر اینکه نوسانات نرخ ارز هیچ نفعی برای دولت‌ها ندارد، تصریح کرد: دلیل تاخیر نهایی شدن قانون بودجه ۱۴۰۳ اجرای آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی برای بررسی دو شوری بودجه است اما این تاخیر ارتباطی با نوسانات اخیر بازارها ندارد. متاسفانه این رویکرد که دولت به دلیل تامین بودجه خود تن به افزایش قیمت ارز می‌دهد یک رویکرد اشتباه است.

وی تاکید کرد: دولت نفت خود را با نرخ ارزی تسعیر می‌کند که در بودجه مشخص شده و سایر قیمت‌ها هیچ نفعی برای دولت ندارد. علاوه بر آن ملاحظات سیاسی دولت‌ها و همچنین ملاحظات اجتماعی نیز دولت‌ها را به سمت ثبات بازارها هدایت می‌کند.

رئیس سازمان برنامه: ۲۵ هزار نیروی جدید را برای کادر درمان امسال جذب خواهیم کرد

رئیس سازمان برنامه در ادامه گفت: امسال برای اولین‌بار منابعی را پیش‌بینی کردیم که دانشگاه‌های علوم پزشکی بتوانند به دستیاران تخصصی منابعی را برای کمک‌هزینه پرداخت کنند.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha