کد خبر 245990
۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۱

«حیات» گزارش می دهد؛

هشدار به خریداران سکه/ تقلب در بازار سکه شدت گرفت

هشدار به خریداران سکه/ تقلب در بازار سکه شدت گرفت

با افزایش قیمت و تقاضای سکه، خرید و فروش سکه های غیربانکی نیز در بازار رواج یافته است که خرید آنها به اسم سکه بانکی، زیان بسیاری را متوجه خریداران سکه می کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات، دو ماهی است با افزایش تقاضا و قیمت سکه به ویژه در قطعات کوچک تر مثل ربع سکه، سکه های غیربانکی به نام سکه بانکی به خریداران قالب می شود.

خرید سکه های غیربانکی سود سرشاری را نصیب فروشنده و زیان بسیاری را متوجه خریدار سکه می کند؛ اما چرا این سکه ها در بازار زیاد شد؟

زیان سنگین در انتظار خریداران سکه

در بازار سکه اینک مهم ترین پدیده، جولان ربع‌ سکه‌های غیربانکی است.

خوب است بدانیم در بازار سه نوع سکه وجود دارد: سکه بهار آزادی، سکه امامی یا طرح جدید و سکه غیربانکی که خرید سکه غیربانکی زیان سنگینی را متوجه خریداران می کند.

فرق سکه غیربانکی و بانکی

فرق سکه‌های غیربانکی و بانکی در میزان عیار، وزن، شکل و بسته‌ بندی است.

هرچند تشخیص سکه بانکی از غیربانکی سخت است ولی برای متخصصان کار راحتی است چون امکان راستی آزمایی وزن، شکل و بسته‌بندی را دارند؛ اما برای مردم که تخصصی در تشخیص سکه ندارند، تشخیص آن ناممکن است.

بسته بندی حرفه ای سکه های غیربانکی

بخش عمده ای از سکه‌های غیربانکی به سکه فروشی‌های رسمی نفوذ کرده و در وکیوم های سکه به همراه هلوگرام عرضه شده و حتی تشخیص آن را از چشم سکه فروشان نیز مخفی کرده است.

سکه فروشان می گویند وقتی سکه غیربانکی می‌تواند خودش را به ما قالب کند یعنی در بسته‌بندی و طراحی حرفه‌ای بوده و این زنگ خطری است برای خریداران سکه.

خریداران ربع سکه به هوش باشند

ربع سکه به دلیل آنکه تقاضای زیادی برای خرید آن وجود دارد بیشتر درگیر سکه های غیربانکی شده و همین عامل موجب شده خریداران زیادی از خرید این گونه سکه ها زیان کنند.

تفاوت قیمت سکه های بانکی و غیربانکی

سکه های غیربانکی هم ‌قیمت با ارزش ذاتی سکه هستند یعنی به قیمت طلای آن خریداری می شوند. به طور مثال، قیمت ربع سکه های غیربانکی در بازار حدود ۴ میلیون تومان کمتر از ربع سکه بانکی است و اگر جای سکه بانکی به فروش برود، سود بالایی برای فروشندگان فراهم می‌کند.

همین سود بالا موجب شده بعضی‌ها در طراحی حرفه‌ای این مدل سکه خلاقیت بیشتری به خرج بدهند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha