کد خبر 224523
۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰

یادداشت/ میناسادات حسینی 

بازگشت تورم به محدوده مجاز 

بازگشت تورم به محدوده مجاز 

گزارش مرکز آمار ایران از تورم مهر ماه ۱۴۰۲ نشان می دهد نرخ تورم ماهانه در محدوده مجاز برای تحقق کاهش حدود ۵ درصدی نرخ تورم سالانه در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ است. 

 حیات؛ نرخ تورم ماهانه در مهر ماه با یک افزایش بسیار جزئی نسبت به شهریور (۰.۳ درصد)، به ۲.۳ درصد رسیده است. 

حالا میانگین نرخ تورم ماهانه در هفت ماهه اول سال ۱۴۰۲ به ۲.۴۵ درصد رسیده و این یعنی نرخ تورم سالانه حدود ۴۱ درصد (یعنی ۵ درصد کمتر از سال ۱۴۰۱) در اسفند ۱۴۰۲ همچنان در دسترس است.

یکی از سوالات مهم این است که در مهرماه شاهد تکانه های ارزی به دلیل جنگ حماس و اسرائیل بوده ایم؛ آیا این تکانه ها، تورم ماهانه مهرماه را افزایشی کرده است؟ پاسخ این سوال، منفی است. 

بررسی نرخ تورم ماهانه مهرماه نشان می دهد تکانه های اندک ارزیِ تحولات فلسطین، تورم ماهانه مهر ۱۴۰۲ را از محدوده مجاز خارج نکرده؛ هرچند تورم ماهانه مهر ۲.۳ درصد ثبت شده که ۰.۳ واحد درصد بیشتر از شهریور بوده است.

اجاره مسکن سردمدار گرانی

گزارش مرکز آمار در حالی از تورم مهم ‌ترین گروه‌ های کالایی «مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها»، «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» و «حمل‌ونقل» پرده برداشته که قیمت مسکن با افزایش ۴.۳ درصدی در مهرماه سردمدار گرانی بوده و مهم‌ ترین عامل رسیدن تورم ماهانه به ۲.۳ درصد بوده است. 

در میان این گروه مهم، افزایش سطح قیمت هزینه‌ های حمل‌ و ‌نقل نیز ۱.۸ درصد بوده که کمتر از تورم ماهانه مهر ماه بوده است. 

تورم خوراکی ها مهار شد

در میان گروه های کالایی، گروه کالایی خوراکی‌ ها و هزینه‌ های حمل‌ و نقل توانسته اند موفقیت نسبی به دست آورند؛ اما تورم مسکن در مهر ماه سر ناسازگاری داشته و باعث به هم خوردن معادله تورم شده است. 

البته برای اینکه گناه افزایش تورم ماهانه را به گردن مسکن بیندازیم، بد نیست به یاد بیاوریم که اولین ماه هر فصل، سررسید بسیاری از قراردادهای اجاره مسکن است. بنابراین مهرماه سررسید اجاره خانوارهای زیادی فرارسیده و قراردادهای جدید همراه با نرخ های جدید متناسب با تورم منعقد شده است. 

نکته دوم و نهایی برای افزایش تورم مسکن در مهرماه، به تخلیه اثر تکانه های ارزی بر قیمت ها برمی گردد. جهش قیمت ارز در سال قبل اگرچه در بسیاری از کالاها به یکباره خود را نشان داد، اما نرخ اجاره چسبندگی زیادی دارد و این اثر تنها در زمان سررسید قرارداد تعدیل می‌ شود بنابراین در مهرماه بخشی از این اثر را در آمار شاهد هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha