به گزارش حیات، سردار سرتیپ پاسدار محمدرضا رحمانی، ظهر امروز، در آغاز عملیات اجرایی قطعه اول آزادراه اراک ـ خرمآباد گفت: پس از پایان جنگ تحمیلی، مجموعهای بهنام قرارگاه خاتمالانبیا با هدف کمک به دولت در توسعه زیرساختهای کشور تشکیل شد.
او افزود: قرارگاه خاتمالانبیا با گذشت بیش از سه دهه، باتکیهبر جوانان متخصص و دانش بومی، در حوزههای راه، حملونقل و شهرسازی مشغول اجرای پروژههای ملی است.
مدیرعامل قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا با اشاره به استمرار فعالیتهای قرارگاه در ایام جنگ 12روزه اخیر بیان کرد: در این دوره، تمام کارگاههای قرارگاه با ظرفیت صددرصدی فعال بودند.
رحمانی با اشاره به فعالیتهای قرارگاه خاتمالانبیا توضیح داد: در حوزه حملونقل ریلی، بیش از 4800 کیلومتر پروژه با مشارکت قرارگاه خاتم اجرا شدهاست.
او اشاره کرد: در بخش احداث بزرگراهها نیز بیش از 4000 کیلومتر و در حوزه آزادراهی از 3000 کیلومتر پروژه در کشور بیش از 1000 کیلومتر آن توسط قرارگاه خاتم انجام شدهاست.
مدیرعامل قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا توضیح داد: پروژه آزادراه اراک، خرمآباد یکی از پروژههای کلیدی کشور است که فازهای 2، 3 و 4 آن در گذشته به بهرهبرداری رسیدهاند و اکنون با آغاز عملیات اجرایی قطعه جدید، امیدواریم این مسیر راهبردی به زودی آماده بهرهبرداری شود.
رحمانی با اشاره به برخی موانع پیش روی توسعه آزادراهها تأکید کرد: در حوزه آزادراهی، بهرغم نیاز مبرم کشور به توسعه این شبکه حیاتی، میزان پیشرفت ما در قیاس با بخش ریلی بسیار پایینتر است.
او یادآور شد: بیش از 70 درصد از برنامههای توسعه ریلی کشور را محقق کردهایم و در حوزه آزادراهی نیز به 35 درصد رسیدهایم، درحالیکه بیشترین بار ترانزیت کشور بر دوش آزادراههاست.
مدیرعامل قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا متذّکر شد: نبود حمایت کافی، هزینههای بالای اجرایی، خلأهای جدی در قوانین مشارکتی و عدم جذابیت سرمایهگذاری در این بخش، موجب طولانیشدن زمان اجرای پروژههای آزادراهی شدهاست.
رحمانی تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب بر ضرورت جذابکردن حوزه سرمایهگذاری تأکید داشتهاند و اگر قرار است در برنامه هفتم توسعه به اهداف مدنظر برسیم، باید حمایت از پروژههای آزادراهی و مشارکت بخش خصوصی جدیتر گرفته شود.
منبع؛ تسنیم
نظر شما