کد خبر 251960
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۵

با اعلام مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد:

آرامگاه کوروش برای پنجمین بار مرمت می‌شود

آرامگاه کوروش برای پنجمین بار مرمت می‌شود

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد با بیان اینکه فاز مطالعاتی پروژه «پاکسازی، استحکام‌بخشی و مرمت جداره بیرونی آرامگاه کوروش» رو به اتمام است، از آغاز فاز اجرایی آن طی دو هفته آینده خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های حیات؛ محمد نصیری حقیقت مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد با اشاره به اینکه فاز مطالعاتی پروژه «پاکسازی، استحکام‌بخشی و مرمت جداره بیرونی آرامگاه کوروش» رو به اتمام است و از دو هفته آینده فاز اجرایی آغاز می‌شود، افزود: طی آسیب‌شناسی صورت گرفته جداره بیرونی آرامگاه به دلیل شرایط اقلیمی، فعالیت زیستی گلسنگ‌ها و گیاهان، از دست دادن مواد، شرایط جوی از جمله یخ‌زدگی، رطوبت و بارندگی، حفره‌های حاصل از فعالیت سیانو باکترها که موجب زیست گلسنگ‌ها می‌شوند همچنین تغییر رنگ و رسوب روی سنگ‌ها متحمل آسیب شده است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون مرحله آسیب‌نگاری توسط متخصصان در حال انجام است، ادامه داد: نقشه‌ها به‌منظور مشخص کردن فراوانی و ارائه راهکار و مواد مورد نیاز برای هر یک از آسیب‌ها تهیه شده است و تا دو هفته آینده جمع‌بندی نهایی برای ورود به فاز اجرا و آغاز پاکسازی و استحکام‌بخشی انجام می‌شود.

به گفته مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد زدودن خاک و گل و لای موجود در شکاف‌ها، حذف گلسنگ‌ها به صورت فیزیکی و در صورت نیاز شیمیایی، استحکام‌بخشی و چسباندن قطعات ریزسنگ‌های در خطر افتادن با چسب‌های اکریلیک (پایه آبی) و پر کردن فضاهایی که امکان نفوذ رطوبت دارند با مواد پایه آهکی از جمله کارهایی هستند که در فاز نخست انجام خواهد شد.

نصیری تکمیل این پروژه را دو ساله و بودجه تخمینی آن را ده میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: فاز نخست روی نقاط حساس آرامگاه که خطر فرسایش دارند انجام می‌شود و سه تا چهار ماه به طول خواهد انجامید. همچنین با توجه به اینکه مواد پایه آهکی و چسب‌های اکریلیک برای فاز نخست موجود است و به واردات نیازی نیست، حدود ۵۰۰ میلیون تومان برای این فاز برآورد شده است.

وی با اشاره به اینکه آرامگاه کوروش تا کنون چهار بار در سال‌های مختلف بازسازی و مرمت شده است، ادامه داد: اولین بار بین سال‌های ۲۸ تا ۳۵ علی سامی عملیات مرمت را روی سقف و پس از آن نیز مؤسسه ایتالیایی ایزمئو مرمت اتاقک و پلکان را انجام داد. پس از انقلاب نیز در دو مرحله مرمت انجام گرفته است، نخستین بار سال ۱۳۸۴ مرمت روی سقف اتاقک توسط تیم حفاظت و مرمت پاسارگاد به سرپرستی حسن راه‌ساز و سال ۱۳۹۴ استحکام‌بخشی و پاکسازی داخل اتاقک از سوی گروه مؤسسه عالی حفاظت و مرمت رم انجام شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha