کد خبر 142451
۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹

گزارش ویدویی حیات از نحوه مرمت آثار مکتوب شهدا

گزارش ویدویی حیات از نحوه مرمت آثار مکتوب شهدا

حیات: اسناد فرهنگی مربوط به شهدا و ایثارگران از جنس کاغذهای کاهی دهه شصت است. اکثر این کاغذ ها عمری بیش از 30 سال دارند و محیط هایی مانند چمدان، کتابخانه و ... برای نگهداری از این اسناد مناسب نیست و روند تخریب را سرعت می بخشند. در نتیجه بهترین مکان برای نگهداری از این آثارارزشمند، آرشیو بنیاد خواهد بود که دارای شرایط استاندارد نگهداری اسناد است که در صورت نیاز نسخه ای از آثار به خانواده های شهدا تقویم می شود.

صالح ایمانی مسئول پروژه مرمت آثار فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفت و گو با حیات اظهار کرد: برخی از اسناد موجود در آرشیو مرکز اسناد بنیاد شهید به علت عوامل آسیب رسانی مثل رطوبت بالا, قارچ و باکتری, موریانه, اسیدیته بالا, لکه خون, آثار تیر و ترکش و غیره دچار تخریبهای فیزیکی و شیمیایی شده اند و نیازمند مرمت و حفاظت هستند.
وی با اشاره به این که شیوه مرمت ما مرمت خشک نام
دارد، افزود: طبق مبانی بین المللی مرمت هر اثر هنری, فرهنگی و تاریخی که دچار یا در معرض تخریب هستند باید با جدیدترین روش ها و بالاترین حد استاندارد, با کمترین دخالت و عمل تخریبی و با استفاده از مواد برگشت پذیر, عملیات مرمت آنها اجرا شود تا این آثار دست به دست به نسل آینده منتقل شود.
ایمانی ادامه داد: در کارگاه مرمت اسناد بنیاد شهید و امور ایثارگران, با این نگرش و با استفاده از افراد متخصص و هنرمند , چندین سال است که مرمت اسناد اجرا می شود . اقدامات اجرایی در این کارگاه شامل پاکسازی فیزیکی و شمیایی, ضد عفونی, اسیدزدایی و لکه برداری, صاف کردن خطوط تاخوردگی, تثبیت و استحکام بخشی با استفاده از چسب های مرمتی و کاغذهای تی شو است.
 
وی گفت: مرمت این آثار هزینه بالایی دارد زیرا مواد مصرفی در این کار، وارداتی است با این حال ارزش اسناد ان قدر زیاد است که این هزینه ها تامین می شود زیرا مرمت باعث افزایش طول عمر آثار و حفاظت در برابر آسیب های بعدی می شود
.
گزارش ویدیویی حیات از چگونگی مرمت آثار فرهنگی شهدا 
را می توانید اینجا مشاهده کنید.

برچسب‌ها