کد خبر 247441
۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۸

با اعلام سازمان هواشناسی سمنان؛

کشاورزان سمنان منتظر کاهش ۱۰ درجه‌ای دما و بارش تگرگ باشند

کشاورزان سمنان منتظر کاهش ۱۰ درجه‌ای دما و بارش تگرگ باشند

هواشناسی استان سمنان با صدور اولین هشدار هواشناسی کشاورزی سطح نارنجی در سال ۱۴۰۳ از کاهش ۱۰ درجه سانتیگرادی دما تا احتمال بارش تگرگ خبر دارد و توصیه‌هایی برای جلوگیری ازخسارت‌ها داشت.

به گزارش گروه استان‌های حیات، مدیرکل هواشناسی استان سمنان به رسانه ها اعلام کرد: ورود و فعالیت سامانه سامانه بارشی در استان باعث ناپایداری جوی از فردا پنجشنبه تا روز شنبه می‌شود.

ایرج مصطفوی افزود: کاهش دمای هوا بین پنج تا ۱۰ درجه سانتیگراد در مناطق سردسیر، کوهستانی و ارتفاعات شمالی دور از انتظار نیست یه طوری که دما حداقل طی اواخر وقت پنجشنبه تا صبح شنبه به صفر و زیر صفر درجه خواهد رسید.

وی بیان کرد: احتمال ریزش تگرگ در برخی نقاط استان، وزش باد شدید در غالب نقاط به ویژه در ساعات بعدازظهر، احتمال بارش پراکنده برف در ارتفاعات، نواحی سردسیر و کوهستانی نیز از دیگر پیش‌بینی‌های هواشناسی سمنان است.

سرمازدگی در بخش کشاورزی، خسارات ناشی از ریزش تگرگ، و خسارات ناشی از باد شدید، از دیگر احتمال‌ها طی روزهای آینده از سوی هواشناسی استان سمنان اعلام شد.

مصطفوی بر آماده سازی و استفاده از روش‌های مقابله با سرمازدگی همچون بخاری‌های مولد مه و چاهک معکوس در مناطق شمالی و سردسیر تاکید و اضافه کرد: آماده سازی سامانه های ضدتگرگ و استفاده از سایبان جهت جلوگیری از خسارت بارش تگرگ، تامین سوخت تنظیم دمای شبانه گلخانه‌ها و مرغداری‌ها و کنترل سطوح پوششی و دریچه سالن‌ها، و خودداری از شخم‌زدن سطح باغ‌ها به عنوان یکی از روش‌های مقابله با سرمازدگی احتمالی، دیگر توصیه‌ها را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: کشاورزان در مورادی مانند خودداری از سمپاشی و محلول‌پاشی در مزارع و باغ‌هات پیش از بارندگی‌ها، استفاده از کود سرک در مزارع غلات، و آماده سازی اراضی کشت بهاره قبل از بارش‌ها، خودداری از چرای دام‌ها در ارتفاعات و مسیر رودخانه های فصلی به دلیل خطرات برق‌زدگی و سیلاب، پاکسازی مسیرها و کانال‌های انتقال آب به مزارع و باغ‌ها برای جلوگیری از آبشویی اراضی، کنترل استحکام سازه‌ها و مهار سامانه‌های آبیاری بارانی و استفاده از قیم برای نهال‌های جوان، دقت لازم را داشته باشند.

سمنان در مسیر استان‌های غربی- شرقی و شمالی- جنوبی کشور و در قلب محور ارتباطی ایران قرار دارد. علاوه بر عبور زائران حرم رضوی، جای جای این استان دارای اقلیم متقاوت و متنوعی است که می‌تواند هدف گردشگران، طبیعت‌دوستان و خانواده‌ها برای تفرح و تفریح باشد. به همین دلیل، توجه به هشدارهای هواشناسی و جدی گرفتن توصیه‌ها می‌تواند سفر و اوقات خوبی را برای شهروندان در نقاط مختلف این استان رقم بزند.

استان سمنان با پایتخت و هفت استان مهم کشور شامل قم، اصفهان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گلستان و مازندران همجوار و دارای بیش از یکهزار و ۸۳۳ اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی شناسایی شده است که اطلاع از وضعیت هواشناسی به مسافران در داشتن سفری ایمن و انتخاب «استان هفت اقلیم سمنان» برای مقصد گردشگری کمک می‌کند.

استان سمنان در نوار شمالی دارای مناطق نمونه گردشگری با آب و هوای کوهستانی و معتدل مانند شهمیزراد در شهرستان مهدیشهر و بسطام در شهرستان شاهرود است و از سوی دیگر نقاط بکر کویری در بخش میانی و جنوبی این استان قرار دارد که بخش‌هایی از شهرستان‌های سمنان، سرخه، آرادان، دامغان و گرمسار را شامل می‌شود که هر کدام از این اقلیم‌ها دارای آثار تاریخی و نقاط گردشگری طبیعی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha