کد خبر 247285
۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۱

ساماندهی بافت اطراف حرم شاهچراغ (ع) با حمایت رئیس جمهور

ساماندهی بافت اطراف حرم شاهچراغ (ع) با حمایت رئیس جمهور

استاندار فارس از قول مساعد ۳۰۰ میلیارد تومانی رئیس جمهور برای ساماندهی خانه‌های اطراف حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برای رفع معضلات فرهنگی خبر داد و گفت: دسترسی مردم به حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) باید تسهیل شود.

به گزارش گروه استان‌های حیات، محمدهادی ایمانیه در نشست مقدماتی گفتمان سومین حرم اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه شهرداری و شورای اسلامی شهر برای اتصال راه‌های اتصال مردم به حرم مطهر شاهچراغ(ع)از طریق مترو باید برنامه زمان‌بندی اساسی در نظر بگیرند، بیان کرد: دسترسی مردم به حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) باید تسهیل شود.

وی بر ضرورت ساماندهی خانه‌های اطراف حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم(ع) تاکید کرد و گفت: خانه‌های اطراف حرم باید ساماندهی شود تا از وجود معضلات فرهنگی اطراف حرم از این طریق جلوگیری شود. رئیس جمهوری نیز تا 300 میلیارد تومان قول همکاری و مساعدت داده‌اند.

نماینده عالی دولت در فارس تاکید کرد: کتابخانه حرم مطهر به یک تحول نیاز دارد و باید در تنوع کتاب‌ها تحول شکل گیرد و به موزه قرآنی حرم نیز به‌صورت ویژه توجه شود.

ایمانیه از لزوم ایجاد تقویمی برای مشخص شدن برنامه‌های خاص حرم مطهر سخن گفت و افزود: باید تقویمی نوشته و برنامه‌هایی برای روزهای مختلف تعیین و مشخص شود که هر سازمان‌ و هیئت‌ مذهبی چه تعهدی در این خصوص دارد.

وی در پایان تصریح کرد: منابع مالی پایدار حرم مورد توجه قرار گیرد تا پایان سال دغدغه‌ای برای اجرای بسیاری از برنامه‌ها نداشته باشیم.

تلاش برای رساندن شیراز به جایگاه سومین حرم ایران

حجت الاسلام ابراهیم کلانتری؛ تولیت آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام نیز گفت: خدا را شاکریم که در این مقطع زمانی، دوستان دست به کار شدند و با یک تلاش مضاعف، گام‌های اولیه برای تدوین سند راهبردی سومین حرم اهل بیت علیهم السلام در ایران اسلامی برداشته شد و امروز متن اولیه، در اختیار دوستان است و به مرور زمان، هم این سند تکمیل و هم گام‌های تکمیلی برداشته می‌شود. همانگونه که مستحضرید، این سند، نقشه حرکت است. برای این‌که یک حرکت بزرگ انجام گیرد، نقشه راه باید مشخص باشد و گام‌ها تعریف شود، زمان، امکانات و عناصر اجرایی مشخص باشد و همه ابعاد این قضیه باید به درستی تبیین شود.

وی تصریح کرد: هدف اصلی از نوشتن سند راهبردی سومین حرم اهل‌بیت این است که ما می‌خواهیم این کار بزرگ را انجام دهیم و بر اساس این نقشه به مقصد برسیم؛ لذا برای نیل به این هدف و رسیدن شیراز و حرم مطهر حضرت احمدبن موسی (ع) به جایگاه رفیع سومین حرم، لازم است یک سند دقیق، روشن و متقن وجود داشته باشد. این، اصل و ضرورت کار بوده است که با همت دوستان بزرگوار شروع شده و به این مرحله رسیده است. 

کلانتری گفت: نکته مهمی در فرمایشات مقام معظم رهبری است، که ما از سخن دقیق ایشان، قدری غفلت کرده‌ایم و در گذشته نیز غفلت شده است. ایشان 18 اردیبهشت 1387 در دیدار مسئولان استان فارس فرمودند: «به نظر من یکی از چیزهای بسیار مهمی که در شیراز باید مورد توجه قرار بگیرد، مرکزیت و محوریت این حرم مطهری است که کمتر شهری از شهرهای کشور ما یک چنین امتیاز و برجستگی‌ای دارد». چنین نیست که در هر شهر یک حرم و مرکزیتی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: حرم، به مثابه یک تکیه‌گاه مستحکم است. مشهد دارای این مرکزیت است و پایتخت کل ایران محسوب می‌شود. پس از آن قم دارای این مرکزیت بوده و شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) پس از آن دو قرار دارد.

تولیت حرم مطهر خاطرنشان کرد: باید توجه داشت، امتیاز سومین حرم، از قبل برای استان فارس وجود داشت، اما به تدریج از آن غافل شده بودیم که حضرت آقا این امر را متذکر شدند. در یک دیداری که خدمت مقام معظم رهبری رسیده بودیم، نقل به مضمون ایشان فرمودند: «به شیراز که آمدم، اعلام کردم حرم حضرت احمدبن موسی (ع) به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران است. شما تمام تلاشتان را برای رسیدن به این جایگاه معطوف کنید.»

کلانتری یادآور شد: همچنین در دیدار دیگری که قبل از ماه مبارک رمضان محضر ایشان بودیم، با نقل به مضمون فرمودند: «سلام مرا خدمت حضرت احمدبن موسی (ع) برسانید، البته من هر روز صبح خدمت ایشان سلامی ابلاغ می‌کنم.» فرموده ایشان، برای همه شگفت‌آور بود، که ایشان روزانه در کنار سلام به ائمه اطهار (ع) به حضرت احمدبن موسی (ع) نیز سلام ابلاغ می‌دارند. این امر نشان از اهمیت جایگاه متعالی این امامزاده جلیل‌القدر است. این جایگاهِ منحصر به فرد، برای شهر شیراز و جنوب کشور است و از جهتی یک رتبه معنوی بزرگ برای استان فارس در سطح کشور محسوب می‌شود. این‌که ایشان می‌فرمایند تمام تلاش خود را به‌کار گیرید که به این جایگاه والا برسید، بیانگر این است که هنوز به این جایگاه نرسیده‌ایم.

وی ادامه داد: در مقاطعی از زمان، افراد و مدیرانی هستند که ممکن است مغرضانه اجازه ندهند که شیراز به این جایگاه برسد، یا به عنوان مثال معتقدند تخت جمشید محور باشد؛ اما به لحاظ فکری، اعتقادی و یک باور انقلابی، تمام کسانی که امروز مسئولیتی در استان فارس به عهده دارند، معتقدند حرم مطهر حضرت احمدبن موسی (ع) باید به عنوان مرکز و محور همه مسائل فکری، فرهنگی، اقتصادی و گردشگری مطرح باشد. یعنی معتقد به رهنمود مقام معظم رهبری هستند. هم نماینده مقام معظم رهبری، هم استانداری، هم شهرداری و شورای شهر و تمام مدیرانی که امروز مسؤولیتی بر عهده دارند، در نگارش این سند، به لحاظ کمک‌های فکری و پشتیبانی، سنگ تمام گذاشتند و همت کردند.

کلانتری ضمن تأکید در تسریع در برنامه ریزی‎‌ها و انجام اقدامات عملی برای نیل به جایگاهی در شأن سومین حرم اهل‌بیت (ع) گفت: باید گام‌ها را سریع‌تر برداشت؛ زمان را مغتنم شمارید؛ فرصت‌ها زودگذرند.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی در پایان خاطرنشان کرد: گفتمان‌سازی در این سند، یک گام است که همه مدیران، دستگاه‌ها و مجموعه‌ها به لحاظ گفتمانی بر این مسأله متمرکز شوند. طرح موضوع و جا انداختن این موضوع در ذهن شهروندان شیراز و مردم استان و کشور باید انجام گیرد و گام‌های بعدی در جای خود برداشته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha