کد خبر 245660
۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۳

در مسیر شماره یک قلب تهران:

با تاریخ معاصر پایتخت از دوره قاجار تا انقلاب مشروطه آشنا شوید

با تاریخ معاصر پایتخت از دوره قاجار تا انقلاب مشروطه آشنا شوید

قرار گرفتن جاذبه های تاریخی ای همچون میدان امام خمینی، موزه استاد علی اکبر صنعتی، سردرقورخانه، موزه سکه بانک سپه، محوطه میدان مشق، سردرباغ ملی و… امکان آشنایی گردشگران را با تاریخ معاصر پایتخت از دوره قاجار تا انقلاب مشروطه ایجاد کرده است.

به گزارش گروه اجتماعی حیات؛ به نقل از روابط عمومی منطقه 12 شهرداری تهران، قرار گرفتن حصار طهماسبی  و حصار ناصری در منطقه 12 این امکان را فراهم کرده تا گردشگران فارغ از روزمرگی ها، سیر در تاریخ معاصر شهر تهران از دوره قاجار تا انقلاب مشروطه را فراهم کرده است.

میدان امام خمینی، میدانی به وسعت تاریخ معاصر پایتخت

اگر در روزهای عادی وارد میدان امام خمینی یا همان توپخانه سابق شوید، جز شلوغی، ترافیک، حجم بالای موتورهایی که از هر فرصتی برای باز کردن راه برای خود استفاده می کنند و البته تاکسی ها و عابران پیاده چیز دیگری نمی بینید. اما در ایام عید می توان رد تاریخ را در این میدان قدیمی و البته تاثیرگذار در تاریخ معاصر شهر تهران و بلکه ایران به خوبی دید. درباره سرگذشت این میدان همینقدر بدانید که این محوطه در سال 1246 شمسی به دستور میرزا تقی خان امیر کبیر در زمینی مستطیلی شکل و در بیابان شمالی میدان توپ خانه قدیم (میدان ارگ کنونی) آغاز شد. از نظر معماری نیز طرح این میدان از تناسبات دوره رنسانس و باروک پیروی می کند. در زمان فتحعلی‌شاه، این بیابان برای جایگیری توپ‌ها و توپ‌چی‌ها اختصاص داشت. معمار میدان محمدابراهیم‌خان آذربایجانی بود. این خیابان در اوایل پهلوی اول به مناسبت ورود ملک فیصل اوّل پادشاه کشور عراق به تهران تمیز و آسفالت گردید.

آسفالتی که از سردر الماسیه (ساختمان دارائی فعلی) یعنی انتهای خیابان باب همایون شروع و به میدان توپ‌خانه و اطراف آن ختم شد. در دوره مشروطه این میدان به دلیل نزدیکی به ارگ سلطنتی و نیز میدان بهارستان بارها محل تجمع مخالفان مشروطه بود و واقعه میدان توپخانه در این میدان رخ داد.

سرگذشت یک  هنرمند از پرورشگاهی در کرمان تا موزه استاد علی اکبر صنعتی

موزه استاد علی اکبر صنعتی سرگذشت جالبی را از یک کودک پرورشگاهی اما هنرمند را از شهر کرمان تا تبدیل شدن به یک چهره هنری در تهران را نشان می دهد.  علی اکبر صنعتی، متولد سال ۱۲۹۵، در کرمان بود که روزگار راه او را به سوی پرورشگاه صنعتی کرمان که یکی از خیرین به نام صنعتی آن را راه اندازی کرده بود؛ باز کرد. یک روز که علی اکبر تمام دیوارهای پرورشگاه را نقاشی کرده بود و البته به خاطر این کار هم از سوی معلم تنبیه شده بود، باعث شد تا آقای صنعتی به هنرش پی ببرد و او را نزد بهتری اساتید جهت آموزش بفرستد. علی اکبر خان به مدرسه کمال الملک تهران فرستاده شد و بعد  از ۱۲ سال موفق به اخذ دانش‌نامه لیسانس شد. علی اکبر صنعتی در طی ۶۲ سال کار خود، نزدیک به ۱۰۰۰ نگاره و ۴۰۰ پیکره (مجسمه) ساخت. صنعتی از نخستین پیکره‌تراشان و نگارگران سبک رئالیسم معاصر و بنیادگذار نخستین موزه آثار هنری معاصر است.

عمارت موزه صنعتی بر جای مانده از عمارتهای دوره قاجار میدان توپخانه (امام خمینی) است. رضا خان در زمان نخست‌وزیری و قبل از رسیدن به شاهی در این خانه زندگی می‌کرده‌است و جلسه ای را در زیرزمین این خانه شب قبل از رای‌گیری برای انحلال سلسله قاجار با برخی نمایندگان برگزار کرده‌است. 

سرگذشت تسلیحات نظامی ایران از دوره قاجار تا پهلوی اول در قورخانه

همینقدر کافی است که بدانید سر در قورخانه تهران بنایی مربوط به دوره قاجار است. قورخانه تهران به ساختمانی بزرگ در محدوده طهران قدیم گفته می‌شد که محل ساختن جنگ‌افزار و مهمات و ساز و برگ نظامی و جنگی بود. این ساختمان بزرگ در خیابان جلیل‌آباد (خیابان خیام امروزی) واقع بود و در عصر قاجار، افزون بر تهیه سلاح و مهمات جنگی، تولید وسایل آتش‌بازی جهت نمایش شب‌های اعیاد و جشن‌های مذهبی و ملی را نیز بر عهده داشت.

مرور تاریخچه ضرب سکه از ایران باستان تا تاریخ معاصر در موزه سکه (بانک سپه)

موزه سکه، یکی از موزه‌های شهر تهران است که در ساختمان مرکزی بانک سپه قرار دارد. بنیانگذار این موزه سپهبد فرج الله آق اولی است که در زمان مدیریت عاملی او بر بانک سپه و با همکاری ملکه ملک زاده بیانی شکل گرفت. در این گنجینه سکه‌های دودمان‌های گوناگون از دوران باستان تا عصر حاضر به نمایش گذاشته شده‌است و یکی از کاملترین مجموعه‌های سکه درسطح منطقه‌است. این موزه در خیابان امام خمینی قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha