کد خبر 243845
۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۲:۴۰

مدیرکل بهبود تغذیه وزارت بهداشت مطرح کرد؛

آیا مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا ضرر دارد؟

آیا مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا ضرر دارد؟

نوشیدنی انرژی‌زا ممکن است توسط نوجوانان یا دانشجویانی که در طول شب برای امتحانات بیدار می‌مانند یا توسط یک ورزشکار جوان قبل از یک بازی مهم استفاده شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، به تازگی مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا در میان نوجوانان و جوانان افزایش بی‌رویه‌ای پیدا کرده است که این موضوع سلامتی افراد را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

نوشیدنی انرژی‌زا ممکن است توسط نوجوانان یا دانشجویانی که در طول شب برای امتحانات بیدار می‌مانند یا توسط یک ورزشکار جوان قبل از یک بازی مهم استفاده شود؛ این در حالی است که این نوشیدنی‌ها در کنار افزایش موقت انرژی اثرات سوئی مانند افزایش استرس، ایجاد رفتارهای تهاجمی مانند دعوا، افزایش فشار خون، افزایش خطر چاقی و دیابت نوع ۲، کیفیت پائین خواب و تحریک معده به همراه دارد.

احمد اسماعیل‌زاده مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این خصوص اظهار کرد: مصرف نوشیدنی‌های حاوی قند بالا می‌تواند منجر به افزایش وزن و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی عروقی و نقرس شود.

وی اضافه کرد: به‌دلیل مقدار شکر و مواد محرک در نوشیدنی‌های انرژی‌زا این نگرانی وجود دارد که این نوشیدنی‌ها ممکن است برای نوجوانان و افرادی که شرایط سلامت خاصی دارند نه تنها مفید نباشد بلکه مضر هم باشد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: نوشیدنی‌های انرژی‌زا آب گازدار، حدود ۴۰ گرم قند (ساکارز و گلوکز)، شیرین‌کنندهای مصنوعی، حدود ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین دارند. میزان کافئین موجود در نوشیدنی‌های انرژی‌زا معادل دو فنجان قهوه دم‌کرده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha