کد خبر 243044
۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۳

فواید مصرف زینک در زنان باردار چیست؟

فواید مصرف زینک در زنان باردار چیست؟

زنان زمانی که باردارند یا در دوران شیردهی بوده، کمی بیشتر از حد معمول به کپسول زینک نیاز دارید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، زینک پلاس نوعی مکمل غذایی است که به جز عنصر روی شامل ویتامین‌های گروه B، ویتامین C و گاه برخی دیگر از مواد معدنی می‌شود. از مکمل زینک پلاس معمولا به طور اختصاصی برای حفظ سلامت پوست، مو و ناخن استفاده می‌کنند. اما این مکمل بسیاری مزایای دیگر نیز دارد که در این مطلب به هر یک از آنها اشاره‌ای خواهیم داشت. اکنون پرسش اینجاست که از این مکمل پرفایده آیا در دوران بارداری نیز می‌توان استفاده کرد؟ مصرف زینک پلاس در بارداری موضوع مورد بحث در این مقاله است.

کودک شما برای رشد سلولی و تولید و عملکرد DNA - طرح ژنتیکی بدن - به زینک نیاز دارد. نقش زینک در بارداری برای تولید انرژی را هم نباید نادیده گرفت زیرا این انرژی برای رشد مغز ضروری است. دریافت روی در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد زیرا رشد سلولی بسیار سریع است. از فواید زینک در بارداری می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، حفظ حس چشایی و بویایی و التیام زخم‌ها اشاره کرد. 

زنان باردار به چه مقدار روی نیاز دارند

زمانی که باردارید یا در دوران شیردهی هستید، کمی بیشتر از حد معمول به کپسول زینک نیاز دارید. میزان استفاده از زینک در بارداری در سنین مختلف عبارت است از:

  • زنان باردار 18 ساله و کمتر: 12 میلی گرم (میلی گرم) در روز
  • زنان باردار 19 ساله و بالاتر: 11 میلی گرم در روز
  • زنان شیرده 18 ساله و کمتر: 13 میلی گرم در روز
  • زنان شیرده 19 ساله و بالاتر: 12 میلی گرم در روز

با وجود آنکه زنیک ماده‌ی معدنی مفیدی برای بارداری ست اما پزشکان مصرف زینک در سه ماهه اول بارداری را توصیه نمی‌کنند و تنها مکمل توصیه شده در این دوران اسید فولیک است.

منابع زینک در بارداری

عوارض کمبود زینک در بارداری

بعضی مطالعات کمبود ویتامین زینک در بارداری را با وزن کم هنگام تولد و سایر مشکلات در دوران بارداری و زایمان مرتبط می‌دانند. پایین بودن زینک در بارداری در کشور ما نادر است، اما می‌تواند باعث اختلال در حس بویایی یا چشایی، از دست دادن اشتها، عدم رشد (در کودکان) و مقاومت کمتر در برابر عفونت‌ها، از دست دادن جنین، ناهنجاری‌های مادرزادی، تاخیر رشد داخل رحمی، کاهش وزن هنگام تولد، زایمان طولانی مدت و زایمان زودرس یا پس از ترم شود.

بهترین زمان مصرف قرص زینک در بارداری

روی اغلب بخشی از مولتی ویتامین‌ها است اما به تنهایی یا همراه با ویتامین C نیز مصرف می‌شود. جذب آن با معده‌ی خالی بسیار موثر است، اما می‌تواند باعث ناراحتی معده شود. در این صورت باید همراه با غذا مصرف شود و بنابراین بهتر است در اواخر شب مصرف نشود.

خواص قرص زینک پلاس در بارداری

زینک پلاس (zink plus) نوعی مکمل است که به جز زینک حاوی ویتامین‌های دیگر مانند ویتامین‌های گروه B یا ب کمپلکس (b complex)، ویتامین C و بعضی مواد معدنی ست. از این مکمل به طور ویژه برای سلامت پوست و مو و ناخن استفاده می‌شود. شربت زینک پلاس به کلاژن‌سازی و طراوت پوست کمک می‌کند. دوران بارداری دوران حساسی برای پوست و موست و آسیب‌های زیادی می‌بیند. از این رو مصرف قرص یا شربت زینک می‌تواند کمک زیادی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha