کد خبر 242208
۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴

خاندوزی پاسخ داد؛

مرحله دوم سود سهام عدالت ۱۴۰۲ کی واریز می شود؟

مرحله دوم سود سهام عدالت ۱۴۰۲ کی واریز می شود؟

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: سود مرحله دوم سهام عدالت طبق برنامه‌ریزی سازمان بورس تا ۲۵ اسفند ماه به حساب همه دارندگان سهام عدالت پرداخت شود.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ سید احسان خاندوزی افزود: سود مرحله دوم سهام عدالت طبق برنامه ریزی سازمان بورس تا ۲۵ اسفند ماه به حساب همه دارندگان سهام عدالت پرداخت شود.

خاندوزی به میزان سرمایه گذاری در بخش ساختمان اشاره کرد و گفت: میزان سرمایه گذاری در بخش ساختمان کاملا رشد داشته و در بخش ماشین آلات‌ رشد ۶.۲ درصدی سرمایه گذاری را شاهد بودیم. طبق آمارهای مرکز آمار تورم نقطه به نقطه در پایان بهمن با ۲.۷ واحد درصد کاهش به ۳۵.۸ درصد رسیده است.

تداوم حرکت اقتصاد کشور در مسیر اصلاحی 

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: یکی از معضلات اقتصاد کشور قبل از دولت سیزدهم، رشدهای اقتصادی منفی و ناپایدار در کنار وضعیت نگران کننده و بحرانی متغیرهای اسمی مانند رشد نقدینگی، رشد بدهی‌های دولت و... بود.

او گفت: در واقع اقتصاد ایران در یک چرخه فرسایش و کلنگی شدن قرار گرفته بود؛ رشد سرمایه گذاری‌ها منفی بود؛ ناترازی بودجه کشور موجب شده بود دولت وقت از هر ابزاری مانند نظام بانکی، بورس و... بودجه خود را تامین کند.

وی اظهار کرد: از طرفی بانک‌های خصوصی به محلی برای تامین مالی سهام داران خود تبدیل شده بودند و با خلق نقدینگی، از جیب مردم برداشته شده  و به جیب سهامداران اصلی واریز می شد.

وی توضیح داد: در چنان شرایطی دولت سیزدهم وقتی کارش را آغاز کرد و باید تدابیر مهمی در ۳ زمینه رفع ناترازی‌های بودجه و نظام بانکی و نجات اقتصاد از رشدهای اقتصادی منفی و ناپایدار و همچنین مهار متغیرهای اسمی مانند رشد نقدینگی و تورم را رقم می‌زد؛ که تازه‌ترین آمار مراجع رسمی بیانگر تداوم حرکت اقتصاد کشور در مسیر اصلاحی است.

وی به دخل و خرج دولت اشاره کرد و گفت: در پایان بهمن ماه امسال یک هزار و ۵۷۰ هزار میلیارد تومان درآمدها محقق شده که ۸۲ درصد عدد مصوب قانون بودجه است. نسبت به ۱۱ ماهه پارسال هم ۳۷ درصد رشد نشان می‌داد.

خاندوزی ادامه داد: همچنین یک هزار و ۵۸۰ هزار میلیارد تومان هم مصارف دولت بوده است. در بخش مصارف و بودجه عمرانی رقم ۱۸۶ هزار میلیارد تومان محقق شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۷۹ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وزیر اقتصاد گفت: استفاده دولت از تنخواه گردان بودجه مشابه دو سال قبل صفر است و شاهد این هستیم که از جهت ناترازی بودجه عمومی دولت عاملی که موجب بهم خوردن تورم در اقتصاد ایران شود، وجود نداشته است.  

جزئیات حدود ۱۹۴۰ شرکت تحت کنترل دولت

سخنگوی‌ اقتصادی دولت در پاسخ به سوالی درباره درختواره شرکت‌های تحت کنترل دولت گفت: تعداد کل شرکت‌های تحت کنترل دولت با توجه به صورت‌های مالی حسابرسی شده سال ۱۴۰۱ حدود ۱۹۴۰ شرکت است که از این تعداد ۳۴۰ شرکت دولتی هستند.

او گفت: مطلع هستید  که انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی از ابتدای فعالیت دولت در دستور کار وزارت اقتصاد بوده است؛ علاوه بر انتشار صورتهاب مالی در سال گذشته، از ابتدای امسال تاکنون یکهزار صورت مالی مربوط به شرکت‌های دولتی منتشر شده و در دسترس عموم مردم قرار گرفته است.

وی افزود: تا پایان اسفندماه  نیز یک‌هزار فقره صورت مالی دیگر هم منتشر خواهد شد؛ این صورت‌های مالی نسبت به درختواره دارای جزییات و اعداد قابل بررسی است.

او گفت: براساس درختواره، از ۱۹۴۰ شرکتی که تحت مدیریت دولت یا نهادهای عمومی مرتبط با دولت هستند و صورت‌های مالی آن‌ها برای ۱۴۰۱ شفاف احصا شده است، ۳۴۰ شرکت کاملا دولتی هستند و مابقی بر اساس قانون محاسبات دولتی نیستند، اما دولت در ان‌ها سهمی دارد که نتایج مدیریتی در آن دارد از این ۱۹۴۰ شرکت، ۲۴۰ شرکت در نفت ۱۷۵ شرکت در نیرو، ۲۸۴ شرکت زیرمجموعه صمت هستند و ۲۱ شرکت زیرمجموعه راه و شهرسازی، ۱۵ شرکت وزارت بهداشت، ۵۰ شرکت زیرمجموعه وزارت آموزش پرورش، ۱۹ شرکت جهاد کشاورزی،۱۶۷ شرکت وزارت دفاع، ۱۵۷ شرکت تابعه وزارت تعاون، ۱۷ شرکت تابعه ارشاد، ۵۸ شرکت تابعه میراث، ۶۲ شرکت ورزش و جوانان، ۱۴ شرکت تابعه اقتصاد، ۴۲۶ شرکت تابعه بانک‌های دولتی و ۲۸ شرکت تابعه سازمان‌های منطقه آزاد هستند برای اولین بار است که این اطلاع رسانی با جزییات می‌شود و تا پایان اسفند صورت مالی آن‌ها در سامانه کدال قرار می‌گیرد.  

 استفاده دولت از تنخواه گردان بودجه؛ همچنان صفر 

وی افزود: استفاده دولت از تنخواه گردان بودجه در پایان بهمن ماه امسال نیز مشابه ۲ سال گذشته صفر بوده است و خوشبختانه شاهد هستیم که دولت هیچگونه ناترازی از جانب بودجه را به سیاست‌های پولی وارد نکرده است.

او گفت:این موضوع نوید دهنده حرکت جدی دولت برای اصلاح ناترازی‌ها و کسری‌های بودجه ادوار گذشته است.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha