کد خبر 242542
۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۰

«حیات» گزارش می دهد؛

واریزی های دولت در اسفند ماه

واریزی های دولت در اسفند ماه

واریزی های دولت در اسفند ماه می تواند چند گزینه باشد که مشمولان هر یک از آنها، شرایط خاصی دارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ یارانه نقدی، کالابرگ فجرانه، سود مرحله دوم سهام عدالت و عیدی کارگران، گزینه هایی است که اقشار کم بضاعت جامعه در اسفند ماه منتظر واریز آنها هستند. 

جزئیات یارانه نقدی اسفند ماه

هرچند واریز یارانه ویژه عید و یارانه ویژه ماه رمضان در حال حاضر در حد شایعه است؛ اما یارانه نقدی اسفند ماه در هفته پایانی این ماه به حساب یارانه بگیران واریز خواهد شد.

دهک های یک تا ۳ طبق اعلام قبلی می توانند ۲۵ اسفند ماه و دهک های ۴ تا ۹ در پایان اسفند ماه منتظر واریز یارانه ۴۰۰ و ۳۰۰ هزار تومانی خود باشند. 

کالابرگ فجرانه ۲ هم در راه است!

مرحله اول کالابرگ فجرانه که از روز ۱۷ بهمن ماه به حساب دهک های اول تا هفتم واریز شد تنها تا ۱۷ اسفند ماه اعتبار دارد و مشمولان آن تا ۱۷ اسفند می توانند کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کنند. 

بنابراین مرحله دوم شارژ کالابرگ فجرانه یا به اصطلاح فجرانه ۲ پس از پایان مرحله اول به حساب مشمولان کالابرگ اختصاص داده می شود.

واریز مرحله دوم سود سهام عدالت 

دولت وعده داده مرحله دوم سود سهام عدالت تا پایان ۲۵ اسفند به حساب دارندگان سهام عدالت واریز شود.

به گفته وزیر اقتصاد، سودی که در مرحله دوم به حساب دارندگان سهام واریز می‌شود ۳۰ درصد کمتر از رقمی است که پاییز امسال برای سهامداران واریز شد. ۲۳ آذر امسال در مرحله نخست واریز سود سهام عدالت، دارندگان سبد سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی مبلغ ۶۸۱ هزار تومان، ۵۳۲ هزار تومانی مبلغ ۷۳۶ هزار تومان و سبد سهام یک میلیون تومانی یک میلیون و ۳۸۵ هزار تومان سود دریافت کردند.

مقدار سود سهام عدالت مرحله دوم هنوز به‌شکل رسمی مشخص نشده و فعلا برای این عدد دو سناریو وجود دارد. سناریو اول این است که مقدار سود سهام عدالت چیزی در حدواندازه همان مرحله اول باشد. یعنی دارندگان سبد سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی، مبلغ ۶۸۱ هزار تومان، دارندگان سبد ۵۳۲ هزار تومانی، مبلغ ۷۳۶ هزار تومان و دارندگان سبد سهام یک میلیون تومانی، یک میلیون و ۳۸۵ هزار تومان سود دریافت می‌کنند.

سود سهام عدالت مرحله دوم در قالب سناریو بعدی، مثل سال گذشته نسبت به مرحله اول مقداری افزایش پیدا می‌کند و لابه لای شایعاتی که وجود دارد، بحث افزایش ۱۷ درصدی مقدار سود سهام عدالت مرحله دوم مطرح است.

سود سهام عدالت در سال جاری، برای اولین مرتبه روز ۲۳ آذر به حساب دارندگان سبد سهام عدالت واریز شد و حالا آنطور که وزیر امور اقتصاد و دارایی می‌گوید، باید تا قبل از پایان سال منتظر واریز سود سهام عدالت مرحله دوم باشیم.

عیدی کارگران در سال ۱۴۰۲

عیدی کارگران برخلاف کارمندان تاریخ دقیقی برای واریز ندارد و همه‌چیز به توافق بین کارگر و کارفرما مربوط می‌شود. عیدی بخش قابل توجهی از کارمندان و بازنشسته‌های دولت همان هفته اول اسفند امسال به حسابشان واریز شده و قاعدتا باید در روزهای باقی‌مانده سال منتظر واریز عیدی کارگران نیز باشیم.

عیدی کارگران امسال متناسب با افزایش حقوق‌ها بالا رفته است. یعنی همزمان با رشد ۲۷ درصدی دستمزد کارگری در سال ۱۴۰۲، به‌همین اندازه مبلغ عیدی کارگران ارتقا پیدا می‌کند. عیدی کارگران سال گذشته حداقل هشت میلیون و ۳۵۹ هزار تومان بود که حالا این عدد با رشد ۲۷ درصدی درمقایسه با سال گذشته به دست‌کم ۱۰ میلیون و ۶۱۶ هزار تومان رسیده است.

عیدی کارگران البته با فرمول خاصی محاسبه می‌شود و در صورتی حداقل ۱۰ میلیون و ۶۱۶ هزار تومان است که کارگر تمام ۱۲ ماه سال را در محیط کارگاه مشغول باشد وگرنه مبلغ عیدی کارگری برای کسی که فقط یک ماه فعالیت داشته، ۸۸۴ هزار و ۷۱۴ تومان خواهد بود.

عیدی کارگران امسال طبق توافق کارگر و کارفرما می‌تواند بیشتر از این حرف‌ها باشد و با سقف دستمزد ۹۰ روزه حساب شود. یعنی چیزی نزدیک ۱۶ میلیون تومان.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha