کد خبر 242101
۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۰

در گفتگو با «حیات» مطرح شد؛

آیا با دادن کالابرگ یارانه نقدی قطع می‌شود؟ + فیلم

آیا با دادن کالابرگ یارانه نقدی قطع می‌شود؟ + فیلم

طرح جدید کالابرگ تحت عنوان کالابرگ فجرانه هیچ ربطی به یارانه نقدی ندارد. این مطلب را مشاور معاون وزیر کار اعلام کرد.

سیدرضا یحیوی مشاور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتگو با حیات در مورد اینکه آیا با استفاده از کالابرگ یارانه قطع خواهد شد؟ گفت: این طرح هیچ ربطی به یارانه نقدی ندارد.

وی ادامه داد: کالابرگ و یارانه کاملا از هم تفکیک شده است. مردم می توانند یارانه نقدی را جدا دریافت کنند و کالابرگ را جدا.

کالابرگ فجرانه و سبد آن

مشاور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد کالابرگ فجرانه خاطرنشان کرد: این طرح سه ماهه و منبع آن سه ماهه دیده شده است.

به گفته یحیوی، این طرح یک سبد ۱۱ قلمی برای تأمین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم‌مرغ و حبوبات با قیمت‌های مبنای سال ۱۴۰۱ انتخاب شده که منطبق با نظر انستیتو تغذیه ایران است.

کالابرگ فجرانه و مبلغ آن

مشاور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد مزیت های کالابرگ فجرانه و مزیت های آن نسبت به طرح کالابرگ سابق گفت: این طرح نسبت به طرح قبلی کالابرگ چند مزیت دارد. نخست اینکه، اعتبار مضاعف از ۱۲۰ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

یحیوی افزود: این سبد یک مبنای محاسباتی دارد. در سال ۱۴۰۱ هر کسی می خواست این سبد را خرید کند باید ۵۲۳ هزار تومان پرداخت می کرد. این سبد با حجم و وزن مشخص و کالای مشخصی بود. در سال ۱۴۰۲ هر کس بخواهد این سبد را بخرد باید ۷۴۳ هزار تومان پرداخت کند. بنابراین کالابرگ فجرانه یک مابه التفاوت ۲۲۰ هزار تومانی است که دولت این مابه اتفاوت را در این طرح پوشش داده است.

حذف پیش شرط استفاده از کالابرگ

مشاور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد مزیت دوم کالابرگ فجرانه نسبت به طرح سابق گفت: مزیت دوم این است که مردم در طرح سابق برای آنکه بتوانند ۱۲۰ هزار تومان اعتبار مضاعف را جذب کنند پیش شرطی را باید انجام می دادند. آنها با پرداخت قیمت مبنایی و ۲۰۰ هزار تومان از یارانه خودشان از ۱۲۰ هزار تومان کالابرگ بهره مند می شدند؛ اما در طرح جدید این پیش شرط حذف شده است.

به گفته یحیوی، استقبال از این طرح بی نظیر بوده و بیش از ۳۷ میلیون نفر مشارکت داشتند.

کالابرگ و یارانه تفکیک شده اند

مشاور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گقت: بیش از ۸ هزار میلیارد تومان منابع دولتی و ۲۴ هزار میلیارد تومان آورده مردم در کالابرگ فجرانه بوده که جمعا ۳۲ هزار میلیارد تومان به سمت سفره مردم و تولید داخل هدایت شده است.

یحیوی خاطرنشان کرد: یکی از سوالات اصلی مردم این است که «اگر ما از کالابرگ استفاده کنیم آیا یارانه قطع می شود یا خیر؟». پاسخ این سوال منفی است زیرا در این مرحله در طرح فجرانه کالابرگ و یارانه کاملا تفکیک شده است. مردم می توانند یارانه نقدی را جدا دریافت کنند و کالابرگ را جدا.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha