کد خبر 241826
۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۱

در گفتگو با «حیات» مطرح شد؛

پاس کاری مسئولان درباره آلودگی هوا/ حال تهران با اتوبوس‌های برقی بهتر می‌شود؟

پاس کاری مسئولان درباره آلودگی هوا/ حال تهران با اتوبوس‌های برقی بهتر می‌شود؟

معضل آلودگی هوا سال‌هاست که کلانشهرهای ایران را درگیر کرده و مدیران مجموعه‌های ذیربط نیز هیچ‌کدام به‌صورت مستقیم مسئولیت این موضوع را به عهده نمی‌گیرند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، معضل آلودگی هوا سالیان سال است که گریبانگیر تهران و کلانشهرهای ایران شده است. اما مشکل چیست؟ مازوت سوزی؟ کیفیت بد سوخت‌ها؟ وسایل متحرک فرسوده یا...

 مسئولان که راهکارهای قبلیشان راه به جایی نبرده است، توپ را در زمین دیگری می‌اندازند و معتقدند نهادهای دیگر به وظیفه خودشان به درستی عمل نکرده‌اند. 

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون محیط‌ زیست شورای شهر تهران به حیات، در نمایشگاه مطبوعات گفت: ۶۰ درصد آلودگی هوا مربوط به وسائل متحرک است، مجموع وسایل ثابت مثل پالایشگاه‌ها نیز در تشدید آلودگی هوا مؤثر است.

وی در ادامه افزود: بودجه‌ای برای شهرداری تهران مشخص شده تا در سال بعد بررسی علل آلودگی هوا آغاز شود.

رئیس کمیسیون محیط‌ زیست شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که برای عملی کردن این اقدام دیر نشده است؟، اظهار کرد: سازمان‌هایی مثل سازمان محیط زیست باید در حوزه آلودگی هوا، بهتر عمل می‌کردند و وقتی ما دیدیم این سازمان‌ها کاری انجام نمی‌دهند، خودمان وارد شدیم.

مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا

باید به این مضوع اشاره کرد که اهمیت حل معضل آلودگی هوا به جایی ختم می‌شود که جان شهروندان به ریزگردهای معلق در هوای کثیف، گره خورده است. مهدی پیرهادی در دی ماه امسال گفته بود: طی گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۰، ۶۳۹۸ نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست دادند.

این آمار نگران کننده باعث نشده که هوای تهران پذیرای تنفسی پاک به‌صورت پایدار برای شهروندان خود باشد. عواملی مثل مازوت سوزی و حمل و نقل وسایل فرسوده از مهم ترین عوامل این لکه سیاه و آلوده در تهران است.

بر اساس پژوهش‌های مجلس که در آذر ماه منتشر شده است، بیش از ۴۰ درصد وانت‌ها، ۹۰ درصد مینی‌بوس‌ها، ۳۰ درصد کامیون‌ها، ۱۵ درصد سواری‌ها، ۶۰ درصد تاکسی‌ها و ۸۰ درصد اتوبوس‌ها فرسوده هستند.

محمد درویش، فعال محیط زیست و برنده جایزه ترویج علم در گفتگو با خبرنگار حیات، درباره چرایی اینکه با بارش باران، باز هم شاهد آلودگی هوا هستیم، گفت: یکی از مهمترین دلایل این موضوع، کیفیت سوخت است، بنزین در مناطق مختلف ایران از کیفیت لازم برخوردار نیست.

وی ادامه داد: همچنین گاز ایران نیز دیگر از کیفیت بالایی برخوردار نیست و منازل در روزهای سرد زمستانی از این سوخت‌های بی‌کیفیت استفاده می‌کنند و همین عامل باعث تشدید آلودگی هوا و افزایش این انباشت می‌شود.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه شاید تنها سرعت باد بتواند کیفیت هوای تهران را بهتر کند، عنوان کرد: در زمانی که میانگین سرعت باد از ۱۰ ثانیه بیشتر باشد، آلودگی تهران به زیر ۱۰۰ می‌رود اما دیگر بارش باران توانایی تمیز کردن هوای تهران را ندارد.

درویش با اشاره به تعداد بالای روزهای آلوده تهران، افزود: تهرانی‌ها بیشتر از ۱۵۰ تا ۱۸۰روز هوای ناسالم تنفس می‌کنند.

گفتنی است شهرداری در تازه ترین اقدام قصد دارد با وارد کردن وسایل جمل و نقل عمومی برقی و حذف تاکسی‌ها و اتوبوس‌های فرسوده، کیفیت هوای تهران را بهتر کند اما پرسشی که مطرح است این است که آیا این اقدام در حل معضل آلودگی هوا کافی است یا خیر؟

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha