کد خبر 230167
۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹

«حیات» گزارش می دهد؛

قصه تکراری آلودگی هوا و تذکرات بی نتیجه مسئولان حوزه شهری

قصه تکراری آلودگی هوا و تذکرات بی نتیجه مسئولان حوزه شهری

سال هاست کشورهای توسعه یافته دنیا برای حذف آلایندگی خودروها قوانینی را وضع کرده و این مشکل را برطرف کرده اند اما در ایران همچنان خودروهای فرسوده و دودزا در حال جولان دادن هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، سال هاست که قصه آلودگی هوای تهران به یک ابر بحران تبدیل شده است و تمام ارگان های مرتبط با این قصه از مسئولیت خود شانه خالی می کنند.

6 سال پیش با هدف رفع بحران آلودگی هوا قانون هوای پاک به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید اما هم اکنون هیچ کدام از بندهای این قانون به مرحله اجرا یا کارآمدی نرسیده است.

سال هاست کشورهای توسعه یافته دنیا برای حذف آلایندگی خودروها قوانینی را وضع کرده و این مشکل را برطرف کرده اند و اجازه تردد خودروهای فرسوده را نمی دهند اما در ایران همچنان خودروهای فرسوده در حال جولان دادن هستند.

متهمان اصلی آلودگی هوا

در حقیقت فارغ از فعالیت کارخانه های آلاینده و سوخت های غیراستاندارد، خودروها و موتورسیکلت های فرسوده متهم اصلی آلودگی هوا در کلان شهرها هستند اما تاکنون هیچ تصمیم قطعی برای توقف این وسایل نقلیه دودزا گرفته نشده است.

سال 97 بود که معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با ابلاغ بخشنامه‌ای اعلام کرد: تردد تمامی اتوبوس‌های دودزا و فاقد معاینه فنی معتبر در پایتخت از اول مهرماه امسال ممنوع است.

در واقع این معاونت در این بخشنامه با اشاره به نقش اتوبوس‌های شرکت واحد در تولید ذرات معلق، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی را موظف کرد تمامی اتوبوس‌های عمومی و خصوصی وابسته به این شرکت به صورت ضربتی مورد بازدید و معاینه فنی قرارگیرند و از ابتدای مهرماه 1397 از تردد همه اتوبوس‌های فاقد معاینه فنی معتبر جلوگیری شود.

حتی پس از ابلاغ این بخشنامه، پوسترهایی با همین محتوا در ایستگاه های اتوبوس سطح شهر تهران نصب شد.

قصه تکراری آلودگی هوا و تذکرات بی نتیجه مسئولان حوزه شهری

البته که این قانون تنها در حد شعار باقی ماند و اکنون شهروندان تهرانی شاهد تردد و جولان اتوبوس های فرسوده و دودزا در معابر شهر تهران هستند.

یکی دیگر از راهکارهای بی نتیجه برای مقابله با آلودگی هوا همان طرح ترافیک آلودگی هوا است.

طرح‌های ترافیک و کنترل آلودگی هوا در حالی اجرا می‌شود که فروش طرح ترافیک به افراد متمکن و جریمه شدن رانندگان در طرح کاهش آلودگی هوا باعث ورود دوباره خودروها به طرح‌ها و ایجاد ترافیک شده و در عمل طرح‌های مذکور با شکست مواجه شده است به همین دلیل باید راهکارهای اساسی برای برون رفت از این معضل در نظر گرفته شود که علاوه بر احترام به حقوق شهروندی، اثرگذار باشد. 

تذکرات اعضای شورای درخصوص آلودگی هوای تهران

امروز نیز ماجرای آلودگی هوا در یکصد و نود و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران باز شد و تعدادی از اعضا نسبت به وضعیت موجود انتقاد کردند.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوالی در خصوص موضوع آلودگی هوای تهران اظهار کرد: تصور می‌کنم صحبت‌ کردن در این مورد شاید بی‌جا باشد نگرانم تکرار صحبت در این خصوص موجب عادی شدن آن شود اما این‌که در این حوزه هشدار داده شود قطعا موثر خواهد بود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در جلسه گذشته رئیس کمیسیون محیط زیست شورا تذکری در مورد سوخت نیروگاه‌ها و استفاده از مازوت ارائه کردند؛ اما پس از آن دستگاه‌های مرتبط اعلام کردند که مازوت سوزانده نمی‌شود اما در استان‌های دیگر به جز تهران در هنگام کمبود سوخت مازوت می‌سوزانند.

مازوت سوزی در استان البرز

چمران در ادامه گفت: امیدواریم امسال طوری برنامه ‌ریزی شود که در استان البرز هم مازوت سوزانده نشود چرا که با توجه به نزدیکی البرز با تهران این اقدام بر روی آلایندگی هوای تهران تاثیر می‌گذارد. این تاثیر حتی اگر کم هم باشد برای ما مهم است. در همین راستا با مسئول پالایشگاه‌ها صحبت داشتیم و با وزیر هم در این خصوص صحبت می‌کنیم. از سوی دیگر تلاش می‌کنیم دعوتی از وزیر نفت برای حضور در شورا داشته باشیم تا در مورد مسائل مختلف صحبت کنیم.

همچنین نرجس سلیمانی رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران سبت به وظایف مدیران در موضوع آلودگی هوا گلایه کرد و گفت: موضوع آلودگی هوا از تذکر گذشته است.

همچنین مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در ادامه یکصد و نود و هشتمین جلسه این شورا با اشاره به تذکر خود در خصوص آلودگی هوا بر اساس گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، اظهار کرد: برخی به این دلیل که منافعشان به خطر افتاده به هیاهو و جنجال افتاده اند؛ برخی وظیفه داشتند موارد را پیگیری کنند و چون این کار را انجام نداده اند فرافکنی می کنند.

پیرهادی با تأکید بر اینکه به جای فرافکنی باید این افراد به پاسخگویی بپردازند، یادآور شد: بنده از قوه قضاییه درخواست دارم که موضوع را پیگیری کند.

وی با بیان اینکه نیروگاه شهید رجایی و منتظر القائم و در مجموع ۱۴ نیروگاه در کل کشور در هنگام ناترازی مازوت سوزی انجام می دهند، یادآور شد: ما برای شهرداری تهران بودجه در نظر گرفتیم که در سال ۱۴۰۳ سیاهه انتشار تهیه کند و این در حالیست که باید دیگر دستگاه ها این اقدام را انجام دهند.

ظاهرا تنها راهکار مسئولان در زمان آلودگی هوا تعطیل کردن مدارس یا به اصطلاح آموزش از راه دور دانش آموزان و دعا برای وزش باد و بارش باران است.

بیشتر بخوانید:

مدارس به دلیل آلودگی هوا تعطیل نمی‌شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha