کد خبر 239330
۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۸

«حیات» گزارش می‌دهد؛

چرا آلودگی هوا دست از سر تهران بر نمی‌دارد؟ / ماوزت سوزی سهیم در تنگی نفس شهروندان

چرا آلودگی هوا دست از سر تهران بر نمی‌دارد؟ / ماوزت سوزی سهیم در تنگی نفس شهروندان

باتوجه به بارش باران در ساعات اخیر، باز هوای تهران آلوده بود اما آیا این معضل همیشگی پایتخت قابل حل نیست؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، با وجود بارش باران، باز هوای تهران آلوده است و با شاخص ۱۰۹، خبر از ناسالم بودن برای گروه‌های حساس می‌دهد. اما سوال اصلی اینجاست که چرا با وجود بارش باران، آلودگی هوا برای مدتی دست از سر تهران بر نمی‌دارد؟

طبق آمار رسمی منتشر شده، آلودگی هوا  در سال ۱۴۰۰ در تهران جان بیش از ۶ هزار نفر را گرفته است. همچنین سالانه ۵.۱ میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر آلودگی هوا، جان خود را از دست می‌دهند.

این آمار نگران کننده باعث نشده که هوای تهران پذیرای تنفسی پاک به صورت پایدار برای شهروندان خود باشد. عواملی مثل مازوت سوزی و حمل و نقل وسایل فرسوده از مهم ترین عوامل این لکه سیاه و آلوده در تهران است.

بر اساس پژوهش‌های مجلس که در آذر ماه منتشر شده است، بیش از ۴۰ درصد وانت‌ها، ۹۰ درصد مینی‌بوس‌ها، ۳۰ درصد کامیون‌ها، ۱۵ درصد سواری‌ها، ۶۰ درصد تاکسی‌ها و ۸۰ درصد اتوبوس‌ها فرسوده هستند.

محمد درویش، فعال محیط زیست و برنده جایزه ترویج علم در گفتگو با خبرنگار حیات، درباره چرایی اینکه با بارش باران، باز هم شاهد آلودگی هوا هستیم، گفت: یکی از مهمترین دلایل این موضوع، کیفیت سوخت است، بنزین در مناطق مختلف ایران از کیفیت لازم برخوردار نیست.

مازوت یا نفت کثیف چرا خطرناک است؟

مازوت نوعی نفت کوره به شمار می‌آید که کیفیت پائین و گران روی بالایی دارد. مازوت که به طور عمده توسط روسیه، قزاقستان، آذربایجان، ترکمنستان و ایران تولید می‌شود، برای گرم کردن و تولید بخار استفاده می‌شود، بدلیل اینکه مازوت گرمای سوختن بسیار بالایی دارد. باتوجه به این که مازوت حاوی گوگرد است، برای تنفس انسان بسیار ضرر دارد.

اثر دوم سوزاندن مازوت و سایر سوخت‌های گوگردی، ‌ تشکیل سولفات‌ها و نیترات‌ها به شکل ذرات بسیار ریز هوا است که «ذرات معلق»  موجود در هوا را سبب می‌شوند. این ذرات معلق با تشدید آلودگی هوا خطر آسم و حملات قلبی و تنفسی را افزایش می‌دهند.

شرکت‌های گاز استان مرکزی و توزیع برق حرارتی شازند در اطلاعیه‌ای ضمن عذرخواهی از مردم، از آغاز مازوت سوزی موقت در نیروگاه شازند به دلیل سرما و افزایش مصرف گاز خبر دادند.

وسایل نقلیه برقی؛ شاید اوضاع کمی بهتر شود

پرویز سروری، رئیس شورای عالی استان‌ها و نائب رئیس شورای شهر تهران در گفتگویی با اشاره به دو معضل همیشگی آلودگی هوا و ترافیک، عنوان کرد: کمیته اضطرار در مواقع بحرانی تشکیل می‌شود و مدارس کشور را تعطیل می‌کند. این اقدام دستاوردی ندارد؛ بلکه تبعات منفی هم دارد.

وی ادامه داد: اگر برقی‌سازی صورت گیرد پیامدهای خوبی برای شهر خواهد داشت. در این زمینه قرارداد ۲ هزار دستگاه اتوبوس برقی امضا شده و قرار است اولین سری این محموله به زودی وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی شود البته برای تاکسی های برقی هم برنامه داریم. ۲۵ هزار دستگاه تاکسی قرار است به تهران بیایند.

گفتنی است که تهران از ابتدای سال ۹ روز هوای پاک، ۲۰۰ روز هوای قابل قبول، ۸۷ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه و ۱۲ روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha