کد خبر 241155
۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳

وزیر کشور عنوان کرد:

کارکرد اصلی سامانه‌های احراز هویت افزایش بهره‌وری است/ داده‌ها ثروت اصلی کشور هستند

کارکرد اصلی سامانه‌های احراز هویت افزایش بهره‌وری است/ داده‌ها ثروت اصلی کشور هستند

وزیر کشور با تاکید بر اهمیت روزافزون فناوری‌های جدید گفت: کارکرد اصلی‌سامانه‌های احراز هویت، افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی در هزینه‌هاست.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات، آئین رونمایی و بهره‌برداری از سامانه احراز هویت دیجیتال ایرانیان (هدا)، طرح ثبت ولادت و صدور هوشمند شناسنامه نوزاد و طرح متمرکزسازی چاپ و صدور شناسنامه صبح امروز با حضور احمد وحیدی، وزیر کشور، هاشم کارگر، رئیس سازمان ثبت احوال کشور و محمدامین آقامیری، رئیس مرکزملی فضای مجازی، در سازمان ثبت احوال کشور برگزار شد.

احمد وحیدی، وزیر کشور در ابتدای سخنان خود در این مراسم ضمن عرض تبریک اعیاد شعبانیه و خداقوت به حاضران در جلسه گفت: با توجه به اینکه در حال نزدیک شدن به ایام انتخابات هستیم و سازمان ثبت احوال یکی از ارکان اساسی در همه مراحل برگزاری انتخابات است؛ لازم است که از همکاران عزیزمان به جهت تلاش‌های شان برای برگزاری انتخاباتی با شکوه تشکر کنیم.

وی ادامه داد: موضوع سامانه‌های احراز هویت موضوع مهمی است. زیرا هرچه فناوری‌های جدید پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر می‌شوند، موضوع احراز هویت اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، چراکه این فناوری‌ها ظرفیت‌های جعل و فرار از احراز هویت را فراهم می‌کنند و این مسئله می‌تواند زمینه‌ساز بروز مشکلات بسیاری برای مردم شود.

وزیر کشور افزود: احراز هویت حقیقی مراتب متفاوتی دارد. یک مرتبه آن احراز هویت به وسیله کد ملی است اما این برای جلوگیری از مشکلات فوق کافی نیست. مرتبه دوم تشخیص چهره است که با توجه به مواردی همچون تغییر چهره افراد و جعل تصویر افراد به وسیله هوش مصنوعی این مرتبه هم کافی نیست. علاوه بر این‌ها مواردی همچون تشخیص صدا، قرنیه و ... هم وجود دارد. سازمان ثبت‌احوال کشور باید به همه جوانب این احراز هویت حقیقی با شاخص‌های مختلف توجه کند.

وی اضافه کرد: مسئله بعدی احراز هویت حقوقی است که با توجه به گسترش کاربردهای فضای مجازی و ورود فعالیت‌های حقوقی افراد به فضای مجازی اهمیت روزافزونی پیدا می‌کند و سامانه هدا که امروز به همت همکاران‌مان در سازمان ثبت احوال به بهره‌برداری رسید از این جهت که به احراز هویت حقوقی افراد در فضای مجازی کار بسیار ارزشمندی است که لازم است از این جهت مراتب تقدیر و تشکر را این عزیزان به جا آوریم.

وحیدی همچنین با اشاره به اهمیت تعویض شناسنامه‌های دست‌نویس با شناسنانه‌های الکترونیکی یادآور شد: سامانه احراز هویت هدا که امروز به بهره‌برداری رسید، یکی از مهم‌ترین قدم‌ها برای تعویض حدود ۳۴ میلیون شناسنامه جدید با شناسنامه‌های الکترونیکی است که تا پایان سال ۱۴۰۳ ان‌شالله همه آن‌ها تعویض خواهند شد.

وی در رابطه با طرح ثبت ولادت و صدور هوشمند شناسنامه نوزادان هم تاکید کرد: با توجه به اینکه پیش از این که صدور گواهی ثبت ولادت به طور الکترونیکی نبود؛ مشکلاتی همچون تاخیر چند روزه یا حتی چند ماهه در صدور شناسنامه نوزادان که پیش از این شاهد آن‌ها بودیم مرتفع خواهند شد ان‌شاالله.

وزیر کشور در پایان با تاکید بر اهمیت روزافزون فناوری‌های جدید گفت: امروز داده‌ها ثروت اصلی ما هستند و سامانه‌های این‌چنینی که امروز به بهره‌برداری رسیدند کارکرد اصلی‌شان افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی در هزینه‌هاست. از این بابت باید از همکاران خدوم‌مان در سازمان ثبت‌احوال مراتب ویژه تقدیر و تشکر را به آوریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha