کد خبر 240783
۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲

در جشنواره امتداد مطرح شد؛

پروژه بزرگ کالابرگ الکترونیکی باید برای مردم تبیین شود

پروژه بزرگ کالابرگ الکترونیکی باید برای مردم تبیین شود

رئیس روابط عمومی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: اکنون دولت یک پروژه بزرگ تحت عنوان کالابرگ الکترونیکی دارد که باید برای مردم تبیین شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ صبح امروز، شنبه ۲۸ بهمن‌ ماه ۱۴۰۲ اختتامیه نخستین جشنواره روابط عمومی‌های برتر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (امتداد) با حضور «سپهر خلجی» رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت و روسای سازمان‌های مختلف این وزارتخانه برگزار شد.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت خطاب به روابط عمومی های وزارت کار گفت: اعتبار خود را با اخبار کم اهمیت تنزل ندهید. 

سپهر خلجی گفت: در تولید خبر باید تلاش کرد که به جایگاه خود اعتبار داد و باید حوزه خبر را با این دید نگریست. هر خبری که منتشر می‌شود پای اعتبار روابط عمومی در میان است و باید به این شیوه کار کرد. اعتبار خود را با اخبار کم اهمیت تنزل ندهید. حوزه کاری روابط عمومی کاملاً تخصصی است و اگر آن را دست کم بگیرید و چارچوب‌های استاندارد را رعایت نکنید به اعتبار خود ضربه خواهید زد.

وی تاکید کرد: زمان تولید خبر، روابط عمومی در حال تصویرسازی است و باید تلاش کرد که این تصویر مخدوش نشود. هر کجا که ضعیف عمل کنید به عنوان لکه سیاه دیده می‌شود. در حوزه خبر تلاش کنید همواره ۲ قدم جلوتر از خبر را ببینید و تاثیر آن را بسنجید. شان و جایگاه روابط عمومی به عنوان طراح عملیات رسانه‌ای دستگاه بشناسید و آن را به انجام کارهای اجرایی تقلیل ندهید.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در ادامه در مورد نکاتی که باید روابط عمومی‌ها به آن توجه کنند، اشاره و بیان کرد: برای معاندین خوراک درست نکنید. خبر را به موقع منتشر کنید. بخشی از کاری که روابط عمومی انجام می‌دهد مربوط به نظام رصد است تا واکنش درست به مسائل نشان داد. تلاش کنید مجموعه‌ای از دستاوردهای حوزه خود را با پیوست ارتباطی همراه کنید. اگر رویدادی در سازمان شما انجام می‌شود، پیوست رسانه‌ای ارتباطی باید چطور طراحی شود؟

خلجی گفت: شبکه توزیع و انتشار خبر را جدی بگیرد. طراحی شبکه‌ای از همفکران و همراهان برای دستگاه گام دیگری است که روابط عمومی‌ها باید برای آن گام بردارند. نکته دیگر این است که اصل را بر پاسخگویی بگذارید و هیچ شبهه‌ای را متوجه دستگاه خود نکنید. اگر پاسخ دارد، پاسخ دهید، اما اگر ایراد وارد است که باید آن را اصلاح کنید. روایت درست را ارائه دهید و اگر این کار را انجام ندهید، دیگران این روایت را انجام می‌دهند و شما را منفعل می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: مردم و مخاطبین را با اخبار منفی، ناامید نکنید. برخی دستگاه‌ها در تولید اخبار منفی از یکدیگر سبقت می‌گیرند. اگر ما ایرادی در مجموعه خدمات سازمان خود می‌بینیم، باید آن را برطرف کنیم و با تولید اخبار منفی این مشکلات رفع نمی‌شوند.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت تاکید کرد: افکار عمومی را جدی بگیرید و اگر روابط عمومی خودش دچار اختلال باشد، نمی‌تواند اختلالی که در افکار عمومی ایجاد می‌شود را درست اصلاح کند. باید افکار عمومی را در برابر اخبار منفی صیانت کنیم.

خلجی گفت: نکته آخر این است که مهارت‌های خود را ارتقا دهید. یک زمانی شان مدیریت و راهبری داریم که این مساله وجود دارد، اما باید بتوانیم در جایی که نیاز است به عنوان نیروی عمل‌کننده میدانی حائز توانمندی برای انجام کار رسانه‌ای باشیم.

حفظ سرمایه اجتماعی اصلی ترین وظیفه حوزه ارتباطات است

رئیس روابط عمومی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و دبیر این جشنواره نیز در این مراسم گفت: ایجاد و به دست آوردن سرمایه اجتماعی اصلی ترین وظیفه حوزه ارتباطات است.

مهدی رضوی‌کیا با بیان اینکه امروز برنامه‌های روابط عمومی ارتقا یافته و دیگر مانند گذشته به چند محور ساده ختم نمی‌شود، ادامه داد: این کار بزرگ و ایجاد ارتباط سازنده و دوسویه با ذی‌نفعان نیاز به تخصص‌های ویژه دارد. روابط عمومی کار سختی است و هر کسی زیر بار این مأموریت نمی‌رود. در این جشنواره ابعاد مختلفی از حوزه روابط عمومی‌های وزارتخانه را رصد کردیم و نقاط قوت و ضعف خود را یافتیم.

رضوی‌کیا تأکید کرد: برای یافتن نقاط ضعف و قوت نیاز به هزینه و زمان زیادی بود، اما با برگزاری جشنواره توانستیم با سرعت این کار را پیش ببریم و به نکات مهمی دست پیدا کنیم. برای این جشنواره یک دبیرخانه دائمی ایجاد کردیم تا روند نظارت بر کار ادامه‌دار باشد.

رئیس مرکز روابط‌عمومی وزارت تعاون افزود: حوزه ارتباطی یک حوزه تخصصی مانند دیگر حوزه‌هاست، اما متفاوت با دیگر حوزه‌ها با آن برخورد می‌شود. یک کار تخصصی و حرفه‌ای نیاز به تخصیص بودجه دارد، اما هیچ بندی برای آن در نظر گرفته نشده است. بودجه روابط عمومی‌ها باید از بخش‌های دیگر تامین شود؛ مگر می‌شود یک وزارتخانه بزرگ که ذی‌نفعان آن را بخش بزرگی از جامعه تشکیل می‌دهند بودجه‌ای نداشته باشد؟

وی خاطرنشان کرد: در دولت قبل می‌گفتند اگر ۱۰ درصد کار کنیم ۹۰ درصد کار رسانه‌ای انجام می‌دهیم. واقعیت این است که باید با نگاه ویژه به حوزه ارتباطی این جایگاه را تقویت کرد. شبکه‌ای که اکنون دور هم جمع شدیم شبکه‌ای متمایز از دیگر وزارتخانه‌ها است، چرا که جمعیت زیادی را شامل می‌شود. این جمعیت می‌تواند کارهای بزرگی انجام دهند.

رضوی‌کیا گفت: اکنون دولت یک پروژه بزرگ تحت عنوان کالابرگ الکترونیکی دارد که باید برای مردم تبیین شود. از همکاران می‌خواهیم که تمام توان شخصی خود در شبکه‌های ارتباطی را نیز بکار بگیرند تا این مسائل در جامعه تبیین شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha