کد خبر 240699
۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۶

«حیات» بررسی می‌کند؛

کالابرگ فجرانه از یارانه کسر می‌شود؟

کالابرگ فجرانه از یارانه کسر می‌شود؟

کالابرگ فجرانه عنوان یارانه مضاعفی است که از ۲۰ بهمن‌ماه در حساب یارانه بگیران دهک اول تا هفتم شارژ می‌شود؛ اما آیا کالابرگ فجرانه از یارانه نقدی کسر می‌شود؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ کالابرگ فجرانه عنوان طرحی است که پیش از این به عنوان «کالابرگ» در حساب یارانه بگیران قرار می‌گرفت؛ با این تفاوت که یک شرط آن داشت و مبلغ آن ۱۲۰ هزار تومان بود؛ اما در حال حاضر به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته است. 

اما سوال مردم این است که کالابرگ فجرانه از یارانه کسر می‌شود؟

کالابرگ فجرانه و یک نکته مهم

کالابرگ فجرانه مانند کالابرگ پیشین است با این تفاوت که مبلغ آن زیاد شده و شرط خرید از یارانه اصلی هم برداشته شده است. مزیت بزرگ طرح فجرانه حذف شرط خرید ۲۰۰ هزار تومان است. با این طرح جدید کالابرگ می توان نتیجه گرفت که تا پایان طرح می توان طوری خرید کرد که فقط از اعتبار کم شود و از یارانه اصلی کم نشود.

به اندازه سبد اعلام شده بخرید!

سبد غذایی خاصی برای حمایت از خانوارهای مستحق این یارانه‌ها تهیه می‌شود. این سبد به ازای هر یارانه بگیر دهک اول تا هفتم، شامل ۳ لیتر شیر، یک بسته ۴۰۰ گرمی پنیر UF، یک دبه ۲.۵ کیلویی ماست کم‌چرب، یک کیلو تخم مرغ، یک کیلو گوشت مرغ، یک بسته ۸۱۰ گرمی روغن مایع، یک بسته ۷۰۰ گرمی ماکارونی، ۲ کیلو برنج، نیم کیلو قند و شکر، یک کیلو و ۲۰۰ گرم حبوبات و نیم کیلو گوشت منجمد (یا گرم) گوساله است.

برای اعمال این اصلاحات، شرط ۲۰۰ هزار تومان خرید از یارانه حذف شده و اعتبار تشویقی از ۱۲۰ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته است. این اعتبارها برای تأمین هزینه‌های خرید سبد غذایی معین شده است.

قیمت روز سبد مشتمل بر ۱۱ قلم کالا که حجم و وزن معینی دارد، ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان است. خانوارهای مستحق در صورت خرید این سبد، مبلغ ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان را به عنوان قیمت سبد درآمدی سال ۱۴۰۱ می‌پردازند و تفاوت مابین این قیمت و قیمت روز (به مبلغ ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان) از محل اعتبار جدید دولت تأمین می‌شود.

با این تغییرات، هر یک از اقلام موجود در سبد غذایی اعتبار تشویقی مشخصی دارند، که در صورت خرید تنها اعتبار تشویقی آن قلم به فرد تعلق می‌گیرد.

چه کسانی کالابرگ فجرانه دریافت می‌کنند؟

دهک‌های یک تا هفت درآمدی، مشمول اعتبار جدید بوده و یارانه‌بگیران این دهک‌ها می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های عضو طرح ملّی کالابرگ الکترونیک نسبت به خرید اقلام اساسی و بهره‌مندی از این حمایت تشویقی اقدام کنند.

کالابرگ دهه فجر از کجا بگیریم؟

متقاضیان استفاده از کالابرگ الکترونیکی می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های طرف قرارداد شبکه ملّی اعتبار (۲۱۰ هزار فروشگاه خُرد و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های اینترنتی) نسبت به خرید اقلام اساسی اقدام کنند.

یارانه تشویقی طبق آخرین برآوردها در ۲۱۰ هزار فروشگاه سراسر کشور قابل استفاده است. ۱۰ فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ در این طرح مشارکت می‌کنند و متقاضیان استفاده از کالابرگ الکترونیکی می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های طرف قرارداد شبکه ملی اعتبار؛ از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق‌کوروش، جانبو، هفت، دیلی‌مارکت، گندم، هایپرفامیلی، وال‌مارکت، محسن، مینومارت، ترقی و فروشگاه‌های اینترنتی اسنپ‌مارکت و دیجی‌کالا خرید کنند. هموطنان عزیز برای شناسایی این فروشگاه‌ها می‌توانند به نرم‌افزار کاربردی شما مراجعه و فروشگاه‌های اطراف خود را مشاهده نمایند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha