کد خبر 240426
۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۰

رابطه عجیب دولت بایدن و نتانیاهو؛

چرا هشدارهای آمریکا به اسرائیل جواب نمی‌دهند؟

چرا هشدارهای آمریکا به اسرائیل جواب نمی‌دهند؟

رئیس جمهوری آمریکا در حال ساختن تصویری ناتوان از خود است؛ تصویر رئیس‌جمهور ضعیفی که توانایی اقدام جدی علیه نتانیاهو برای توقف نسل‌کشی را ندارد. در این گزارش نگاهی داریم به اینکه چرا چنین مشکلی برای جو بایدن وجود دارد؟

به گزارش خبرنگار بین‌الملل حیات، بیش از چهارماه از آغاز حملات گسترده رژیم صهیونیستی به غزه که تاکنون منجر به کشته شدن بیش از ۲۸ هزار شهروند غیرنظامی فلسطینی شده است، می‌گذرد و برخلاف فشارهای لفظی که طی هفته‌های گذشته از سوی مقامات دولت بایدن به نتانیاهو وارد شده، هیچ نشانه‌ای در اسرائیل که نشان دهنده قصد رژیم صهیونیستی برای توقف حملات باشد، مشاهده نمی‌شود که این نشان‌دهنده رابطه عجیب دولت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی دارد.

باتوجه به شرایط حساس کنونی در گذرگاه مرزی رفح به وجود آمده و مواضع لفظی مقامات آمریکایی درباره لزوم جلوگیری از تلفات بیشتر غیرنظامیان در غزه دو سؤال اساسی برای هر ذهن جویای حقیقتی به وجود می‌آید؛ اول اینکه صهیونیست‌ها به انجام عملیات نظامی که پتانسیل ایجاد تلفات وحشتناک غیرنظامی را دارد اصرار می‌ورزند؟ و چرا جو بایدن به اقدام جدی‌ای در جهت قطع حمایت‌های آمریکا از حملات  صهیونیست‌ها مبادرت نمی‌ورزد؟

چرا اسرائیل از حمله به غیرنظامیان دست نمی‌کشد؟

پاسخ سوال اول نسبتا ساده‌تر است. حمله حماس در ۷ اکتبر جامعه داخلی صهیونیست‌ها را به شدت تکان داد، صهیونیست‌ها پس از شکست ظاهری انتفاضه دوم بین سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۵ واقعاً فکر می‌کردند که کنترل کامل اوضاع امنیتی خود را در دست دارند. اما در ۷ اکتبر، نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF)، پلیس و سازمان‌های اطلاعاتی همگی به شدت غافلگیر شدند و دریافتند که نیروهای مقاومت می‌توانند به سادگی هیمنه نظامی و امنیتی‌شان را فروریزند.

رهبری شبه‌نظامیان حماس این حمله را طی ماه‌ها برنامه‌ریزی کرده بود و انتظار واکنش گسترده اسرائیل را داشت. چیزی که حماس برای به‌دست آوردن آن دست به این اقدام زد این بود که با احیای مجدد مساله فلسطین و مقاومت، به همکاری‌های اسرائیل با پادشاهی‌های حاشیه خلیج فارس که پس از «پیمان صلح ابراهیم» شدت گرفته بود، پایان دهد و حمایت گسترده از آرمان فلسطین در سراسر خاورمیانه و فراتر از آن را مجددا احیا کند.

در همین حال، دولت مستقر در رژیم صهیونیستی با ائتلاف ناپایدار خود که عمدتا به سه حزب بنیادگرای راست افراطی متکی است، در رسانه‌ها و افکار عمومی اسرائیل عنوان جنگ‌ طلب‌ترین دولت ۷۵ سال گذشته را از آن خود کرده است. بدیهی است که چنین دولتی اگر حماس کماکان فعال بماند نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد و احزاب راست افراطی به احتمال زیاد حمایت خود را از دست خواهند داد. بنیامین نتانیاهو برای ادامه حیات سیاسی خود در اسرائیل تنها راه‌حل ادامه جنگ را پیش روی خود دارد.

از طرف دیگر، ارتش اسرائیل نیز علاقه‌مند به ادامه این جنگ است. شکست‌های نظامی این کشور باعث کاهش جایگاه آن در سراسر خاورمیانه شده و فرماندهان (IDF) تصور می‌کنند که می‌‍‌توانند حیثیت از دست رفته خود را  با نوعی پیروزی نظامی ملموس بر بر حماس -که هنوز به دست نیامده- دوباره به دست بیاورند.

این درحالی‌است که وعده نتانیاهو و متحدانش مبنی بر نابوی کامل حماس هنوز محقق نشده و براساس گزارش‌های ناظران، حماس در حال بازسازی واحدهای شبه نظامی خود در شمال غزه است. بنا بر گزارش ها، روز یکشنبه -دوازدهم فوریه-، جبهه مردمی برای آزادی فلسطین (PFLP) مواضع نظامیان صهیونیست در شرق شهر غزه را مورد اصابت  خمپاره قراردادند. همچنین جنبش مجاهدین فلسطینی نیز به سمت یکی از مواضع اسرائیل در جنوب شرقی شهر موشک شلیک کردند.

این حملات ممکن است بسیار کوچکتر از حمله ۷ اکتبر باشند، اما نشان می‌دهند که حماس بسیار انعطاف پذیرتر از حد انتظار است. نظامیان صهیونیست اما هنوز حتی موفق به نقشه‌برداری کامل از شبکه تونل‌های حماس در غزه هم نشده اند، آن‌ها همچنین تاکنون از میان حدود ۱۰۰ گروگان باقی مانده‌شان تنها موفق به آزادسازی سه نفر از آن‌ها شده‌اند.

بی‌اعتنایی بی‌هزینه!

در پاسخ به سوال دومی که در بالا مطرح شد باید گفت؛ آمریکایی‌ها در این جنگ نسبت به جنگ‌های گذشته پیام‌های قوی‌تری به نتانیاهو برای محدود کردن تلفات فلسطینی‌ها ارسال کرده‌اند. اما این پیام‌ها فایده چندانی نداشته است چرا که اسرائیلی‌ها می‌دانند که می‌توانند عصبانیت بایدن را بدون اینکه تغییری در میزان حمایت‌های نظامی آمریکا از آن‌ها صورت گیرد، نادیده بگیرند.

به نظر می‌رسد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا که در فاصله کمتر از ۹ ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ در بسیاری از نظرسنجی‌ها از رقیب جمهوری‌خواه خود دونالد ترامپ عقب‌مانده، این روزها برخلاف رویه غالب در انتخابات‌های ریاست جمهوری آمریکا که معمولا از تصمیمات مربوط به سیاست خارجی تاثیر زیادی نمی‌گیرند، از نتیجه تصمیماتش در منطقه خاورمیانه به شدت آسیب می‌پذیرد.

بسیاری از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که نیمی از رای دهندگان جوان حزب دموکرات که در انتخابات قبل نقش ویژه‌ای در پیروزی بایدن داشتند، به خاطر ناتوانی وی نسبت به توقف جنگ و کشتار غیرنظامیان درغزه امروز نظر مثبتی نسبت به رئیس‌جمهور بایدن ندارند. همچنین بایدن به همین دلیل با کاهش محبوبیتش درجامعه حدود ۳.۵ میلیون نفری اعراب و مسلمانان آمریکایی که به طور سنتی به دموکرات‌ها رای می‌دهند نیز مواجه است. این مسئله می‌تواند در گرفتن رای ایالت‌های مهمی چون میشیگان که ترامپ توانسته بود پس از سال‌ها آن را از دموکرات‌ها بگیرد برای بایدن چالشی جدی ایجاد کند.

یکی از دلایل عمده این بی‌اعتنایی صهیونیست‌ها به بایدن، قدرت زایدالوصف لابی اسرائیل در واشنگتن است. صهیونیست‌ها همچنین ارتباطات بسیار عمیقی با پنتاگون دارند. این ارتباطات به خصوص از زمان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ که امریکایی‌ها کمک‌های بسیاری از صهیونیست‌ها دریافت کردند به شدت تقویت شدند.

در حال حاضر نیروهای نظامی ایالات متحده به طور دائم در اسرائیل مستقر هستند و یک مرکز رادار ایکس باند سی بیسد (XB-۱) را در سرزمین‌های اشغالی اداره می کنند. همچنین جریان صادرات سخت افزارهای نظامی از آمریکا به اسرائیل در حال حاضر بسیار زیاد است و این جریان برای ماشین صنعتی نظامی ایالات متحده به قدری سودآور است که چشم‌پوشی ازاین سود می‌تواند برای حفظ زنجیره ارزش صنایع نظامی در آمریکا به شدت گران تمام شود.

با این اوصاف می‌توان نتیجه گرفت شاید خود بایدن هم بخواهد حتی به خاطر منافع شخصی خودش در انتخابات آینده هم که شده، نتانیاهو را به نحوی متوقف کند اما رژیم صهیونیستی و ایالات متحده امریکا از لحاظ ساختاری آنقدر به هم پیوسته هستند که بایدن اساسا نتواند دست به اقدام جدی‌ای برای به خطر افتادن منافع اسرائیل بزند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha