کد خبر 239170
۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۰

گزارش «حیات» از تور خاورمیانه‌ای جدید بلینکن؛

وزیرخارجه آمریکا در عربستان و مصر چه می‌کند؟/ آخرین تحولات مذاکرات آتش‌بس غزه

وزیرخارجه آمریکا در عربستان و مصر چه می‌کند؟/ آخرین تحولات مذاکرات آتش‌بس غزه

آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه ایالات متحده برای ششمین بار از زمان وقوع عملیات طوفان‌الاقصی و نتجاوز رژیم صهیونیستی به منطقه سفرکرده است. سفرهایی که ظاهرا قرار نیست جز تکرار مذاکرات بی‌فایده دستاوردی برای صلح و ثبات منطقه‌ای داشته باشد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل حیات، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در حالی که جنگ در غزه ادامه دارد، در پنجمین سفر منطقه‌ای خود از اکتبر سال گذشته روز سه‌شنبه وارد مصر شد. سفری که هدف آن هموار کردن راه برای توافق بین رژیم صهیونیستی و نیروهای مقاومت حماس عنوان شده است. مقامات آمریکایی گفته‌اند که او برای دیدار با میانجی‌های مصری، که همراه با دیگر همتایان عرب‌شان برای پایان دادن به جنگ تلاش کرده‌اند به مصر رفته است.

مصر، میانجی‌ها و سرسختی صهیونیست‌ها

درحالی که بیش از۸۰ درصد جمعیت ۲.۳ میلیون نفری غزه تحت محاصره و بمباران بی‌امان صهیونیست‌ها آواره شده  و با کمبود شدید غذا، آب، دارو و سرپناه مواجه هستند ایالات متحده، مصر و قطر بر روی توافقی کار می کنند که جنگ را متوقف کند و امکان تبادل گروگان‌های اسرائیلی را با فلسطینی‌هایی که سال‌هاست در زندان های اسرائیل نگهداری می شود، فراهم کند.

درحالی که گزارش‌ها حاکی از آن است که صهیونیست‌ها و مقامات حماس با چنین توافقی فاصله زیادی دارند، مقامات آمریکایی گفته‌اند که بلینکن امیدواراست امروز در قاهره - و سپس در دوحه – آخرین واکنش‌های مقامات حماس درباره توافق پیشنهادی را دریافت کند. او سپس به اسرائیل سفر خواهد کرد تا روز در چهارشنبه بنیامین نتانیاهو را در جریان آخرین واکنش‌ها بگذارد.

با این حال، به باور بسیاری این تور دیپلماتیک بلینکن در منطقه خاورمیانه چیزی جز بازتاب تور مشابهی که فقط یک ماه پیش انجام شد و نتایج ملموسی را هم درپی نداشت نیست. چرا که این سفرها همزمان با اظهارات مقامات اسرائیلی مبنی بر قصد آن‌ها برای  برای گسترش حملات زمینی خود به غزه صورت می گیرد.

صهیونیست‌ها با اصرار بر اینکه از فشار نظامی خود دست نخواهد کشید، اظهار داشته‌اند که قصد دارند به سمت رفح در جنوب غزه حرکت کنند. این در حالی است که ناظران بشردوستانه سازمان ملل متحد هشدار داده اند که دستورتخلیه ارتش رژیم صهیونیستی که خطاب به شهروندان بی‌پناه غزه صادر شده است، اکنون دو سوم خاک غزه را در بر می‌گیرد و هر روز هزاران نفر دیگر را به سمت مناطق مرزی سوق می دهد.

مصر هشدار داده است که استقرار اسرائیل در امتداد مرز این کشور با غزه، معاهده صلحی را که دو کشور بیش از چهار دهه پیش امضا کردند، تهدید می‌کند. مصر نگران است که گسترش نبرد به منطقه رفح، غیرنظامیان وحشت زده فلسطینی را به آن سوی مرزها سوق دهد، سناریویی که مصر اعلام کرده مصمم به جلوگیری از آن است.

مذاکرات صلح و  نقش دیگر طرفین

ورود وزیرخارجه آمریکا به قاهره یک روز پس از دیدار وی با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در ریاض صورت می‎‌گیرد.عربستان سعودی اعلام کرده است که همچنان به عادی سازی روابط با اسرائیل علاقه‌مند است، اما این تنها در صورتی است که نقشه راه معتبری برای ایجاد یک کشور فلسطینی وجود داشته باشد.

وزارت امور خارجه عربستان دیرور اعلام کرد که بلینکن و بن‌سلمان در مورد «هماهنگی منطقه‌ای برای دستیابی به راه‌حلی پایدار برای اتمام بحران در غزه» گفتگو کرده‌اند. بلینکن و بن‌سلمان همچنین درباره «لزوم ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه»  و «حملات حوثی ها به کشتی های مرتبط با اسرائیل و کشتی های جنگی آمریکا و بریتانیا» به بحث و گفتگو پرداخته‌اند.

بلینکن همچنین قرار بود امروز برای گفتگو با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر نیز درباره حصول توافق آتش‌بس به قطرسفر کند که تا این لحظه خبری از دیدار این دو منتشر نشده است.

این دیدارها اندکی پس از آن انجام می شود که ایالات متحده ده ها حمله مرگبار را به عراق و سوریه برای انتقام گرفتن از سه سرباز آمریکایی کشته شده در حمله هواپیماهای بدون سرنشین به پایگاه آمریکایی «برج۲۲» درشمال اردن انجام داد. حملاتی که آتش تنش و درگیری در منطقه را گسترده و شرایط را غیرقابل پیش‌بینی تر می‌کنند. چین، روسیه و ایران در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل در روز دوشنبه، واشنگتن را به دلیل این حملات محکوم کردند.

بلینکن و چالش مواجهه با نتانیاهو

همان‌طور که در ابتدای گزارش ذکر گردید، بلینکن روز چهارشنبه برای دیدار با نتانیاهو و دیگر مقامات ارشد اسرائیلی پیش از عزیمت به سرزمین‌های فلسطینی اشغالی در کرانه باختری، در قدس اشغالی به دیدار نتانیاهو خواهد رفت. این سفر در حالی انجام می‌شود که رسانه‌های آمریکایی گزارش‌های بسیاری مبنی بر خشم جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از نخست‌وزیر اسرائیل به خاطر اختلاف وی با واشنگتن در مورد مسائل کلیدی مربوط به جنگ و آینده منطقهمنتشر کرده‌اند.

این در حالی است که وزارت امور خارجه و مهاجران فلسطینی امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که رژیم صهیونیستی با تشدید جنایات خود علیه غیرنظامیان فلسطینی و محروم کردن آن‌ها از حقوق اولیه انسانی شان، از بلینکن استقبال می‌کند.

همچنین بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفته است که همچنان خواهان پیروزی کامل بر حماس است و راه حل تشکیل دو کشور را مورد تایید نمی‌داند، این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که دیگر مقامات ارشد رژیم صهیونیستی نیز از طرح هایی برای تسلط بر نوار غزه و ساخت شهرک های غیرقانونی در آن خبر می دهند.

متحدان راست افراطی نتانیاهو همچون ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل و رهبر رهبر حزب  راست افراطی اوتزما یهودیت به او درباره عواقب سیاسی بدی که امضای یک توافق ضعیف با حماس می‌تواند برای وی داشته باشد هشدار داده‌اند. بن‌گویر هفته گذشته در حساب خود درشبکه اجتماعی ایکس نوشت: یک توافق ضعیف با حماس می‌تواند منجر به فروپاشی دولت ائتلافی نتانیاهو شود.

بحران انسانی رو به وخامت در غزه

براساس گزارش‌های سازمان ملل متحد، رژیم صهیونیستی  به طور قابل توجهی جریان کمک‌ها به منطقه محاصره شده غزه را که اکثر جمعیت ۲.۳ میلیون نفری آن با قحطی و آوارگی روبرو هستند و به شدت به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند، با مشکل مواجه کرده است.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA) روز سه شنبه اعلام کرد که «دستور تخلیه» ای که ارتش رژیم صهیونیستی اخیرا خطاب به شهروندان غزه صادر کرده، اکنون دو سوم نوارغزه را در بر می گیرد و منطقه ای را تحت تاثیر قرار می دهد که ۷۷ درصد از جمعیت غزه را در خود جای داده است. امری که قطعا بحران انسانی جاری در اردوگاه آوراگان رفح در مرز مصرو غزه را که به گفته ژولیت توما، مدیر ارتباطات آژانس سازمان ملل در امور فلسطینن «آنروا»، جمعیت آن دراین روزها به «حداقل ۱.۴ میلیون نفر» افزایش یافته است وخیم‌تر از وضع فعلی خواهد کرد.

بر اساس گزارش‌های نهادهای ناظر حقوق‌بشری، فلسطینیان در منطقه محصور غزه علاوه بر تحمل بمباران‌های بی‌امان ارتش رژیم صهیونیستی، با کمبود شدید آب، غذا و دارو و گسترش سریع بیماری‌های عفونی کشنده در اثر فقدان تجهیزات و مراقبت‌های پزشکی نیز مواجه هستند.

بر اساس آخرین گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA)، افراد آواره در اردوگاه‌های آوارگان در به تنها به ۱.۵ تا ۲ لیتر آب در روز برای نوشیدن، پختن و شست‌وشو دسترسی دارند. امری که بی‌شک تاثیر به سزایی در افزایش قابل‌توجه بیماری‌های عفونی میان کودکان دارد. فلسطینی‌های نوار غزه امیدوارند که سفر بلینکن به منطقه بتواند تنها توقفی کوتاه در جنگ ایجاد کند، چراکه در شرایط فعلی حتی اردوگاه‌های آوارگان نیز با خطر حمله قریب‌الوقوع نظامیان صهیونیست روبرو هستند. امیدی که البته بسیاری از آن‌ها می‌دانند که واهی و نابه‌جا است؛ چرا که تاکنون هرآنچه از جانب یانکی‌ها و متحدانشان نصیب مردم غزه شده جز بمب و آتش نبوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha