کد خبر 240424
۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۷

«حیات» گزارش می‌دهد؛

فاجعه‌ای که در انتظار رفح است!

فاجعه‌ای که در انتظار رفح است!

بر اساس گزارش‌ها وضعیت آوارگان فلسطینی در اردوگاه کوچک رفح در جنوب غزه به بیش از 1.5 میلیون نفر رسیده و بحران انسانی در بدترین وضع خود است؛ این درحالی بوده که ارتش رژیم صهیونیستی در حال تدارک حمله‌ای گستره به این منطقه است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل حیات، بیش از چهارماه از آغاز حملات گسترده رژیم صهیونیستی به غزه که تا کنون منجر به کشته شدن بیش از 28 هزار شهروند غیرنظامی فلسطینی شده است، می‌گذرد و برخلاف فشارهای لفظی که طی هفته‌های گذشته از سوی مقامات دولت بایدن به نتانیاهو وارد شده، هیچ نشانه‌ای در اسرائیل که نشان دهنده قصد رژیم صهیونیستی برای توقف حملات باشد مشاهده نمی‌شود.

همه چشم‌ها به رفح دوخته شده

براساس گزارش‌های ناظران بین المللی از غزه، پس از 4 ماه حملات بی امان صهیونیست‌ها به شمال و جنوب غزه، هم‌اکنون اردوگاه رفح در جنوب غزه، جایی است که انتظار بروز یک فاجعه انسانی وخیم‌تر از چیزی که تاکنون اتفاق افتاده در آن می‌رود.

رفح جایی است که این روزها بر اساس خوشبینانه ترین گزارش‌ها، حداقل به 1.5 میلیون نفر از جمعیت 2.3 میلیون نفری غزه پناه می‌دهد و آوارگان در چادرهای شلخته‌ای که در اردوگاه رفح و مناطق اطراف آن برپا شده در وضعیتی به سر می‌برند که دسترسی به ابتدایی ترین‌های نیازهای زندگی روزمره مثل غذا، دارو، آب آشامیدنی و سرویس بهداشتی تبدیل به چالشی دشوار برای ساکنان آن گردیده است.

این درحالی است که خبرها از اسرائیل حاکی از آن است که نیروهای نظامی ارتش رژیم صهیونیستی درحال تدارک انجام حملات هوایی شدیدی به این منطقه و سپس برنامه‌ریزی یک حمله کامل زمینی برای بیرون راندن آوارگان از منطقه هستند.

 فولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، با صدور هشدار درباره حمله زمینی به رفح، وقوع چننین حمله‌ای را  «وحشتناک» توصیف کرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تعداد بسیار زیادی از غیرنظامیان اغلب زن و کودک که در جریان حملات چهارماه گذشته به غزه آواره شده‌اند در رفح پناه گرفته‌اند، در صورت وقوع حملات گسترده به این منطقه احتمالا تعداد تلفات بسیار بیشتر از حد تصورات خواهد بود.

ریک پیپرکورن، نماینده سازمان جهانی بهداشت در غزه و کرانه باختری نیز، می گوید: حمله نظامی کامل رژیمخ صهیونیستی به رفح، فاجعه انسانی را فراتر از تصور گسترش می دهد. پیرکون همچنین تایید کرد که وقوع این حمله می‌تواند سیستم سلامت را در غزه به فروپاشی کامل برساند

وی ادامه داد: توانایی سازمان جهانی بهداشت برای توزیع کمک های پزشکی به غزه به شدت محدود است زیرا بسیاری از درخواست های این سازمان برای تحویل تجهیزات توسط اسرائیل رد شده است. تنها 40 درصد از مأموریت‌های سازمان جهانی بهداشت در شمال غزه از ماه نوامبر مجاز بودند و این رقم از ژانویه به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

پیپرکورن گفت: «حتی زمانی که آتش‌بس وجود ندارد، کریدورهای بشردوستانه باید وجود داشته باشد تا سازمان جهانی بهداشت، سازمان ملل، بتواند کار خود را انجام دهد». این در حالی‌است که در جریان حملات هوایی ارتش رژیم صهیونیستی به رفح روز دوشنبه -دوازدهم فوریه- که به منظور آزادی دو گروگان اسرائیلی صورت می‌گرفت‌، دست کم 67 آواره فلسطینی جان خود را از دست دادند.

آش شوری که صدای اروپا را هم درآورده است

این وضعیت خطرناک در شرایطی به وجود آمده که همه می‌دانند که اگر ایالات متحده به جای لفاظی‌های توخالی واقعا وارد عمل شود، شاید بتوان از تولید وحشت بیشتر در رفح جلوگیری کرد. همه می‌دانند که رژیم صهیونیستی به شدت به حمایت‌های نظامی ایالات متحده وابسته است و بدون ادامه کمک‌های امریکا نمی‌تواند جنگ را برای مدت طولانی ادامه دهد.

اما آش بی‌عملی ایالات متحده نسبت به فاجعه انسانی‌ای که در رفح جریان دارد آنقدر شور شده که حتی صدای اروپایی‌ها را هم درآورده است. رهبران اسپانیا و ایرلند می گویند که آنها «عمیقاً نگران وخامت اوضاع در اسرائیل و غزه» هستند. آن‌ها در نامه مشترکی که روز چهارشنبه -چهاردهم فوریه- توسط دولت اسپانیا منتشر شده است، گفتند: «عملیات نظامی گسترده اسرائیل در منطقه رفح یک تهدید جدی و قریب الوقوع است که جامعه بین المللی باید فوراً با آن مقابله کند. آن‌ها در این نامه، آنها خواستار «آتش‌بسی فوری که ب‌تواند دسترسی فوری به تجهیزات بشردوستانه را تسهیل کند» شده‌اند.

همچنین جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه -دوازدهم فوریه-  از جامعه بین‌المللی به ویژه آمریکا خواست با توجه به تلفات غیرنظامیان در غزه از ارسال تسلیحات به اسرائیل خودداری کند. 

بورل در جریان نشستی با حضور وزرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا خطاب به بایدن گفت: اگرمعتقدید که تعداد زیادی از مردم درحال کشته شدن هستند، شاید باید به فرستادن سلاح کمتر به اسرائیل برای جلوگیری از این کشتار فکر کنید.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین اضافه کرد: این‌روزها همه به تل‌آویو می‌روند و التماس می‌کنند که لطفاً از غیرنظامیان محافظت کنید. لطفا این همه نکشید. اما گوش نتانیاهو به هیچ‌کس بدهکار نیست.

بورل خاطرنشان کرد که آمریکا در سال 2006 در بحبوحه درگیری اسرائیل با لبنان هم تصمیم مشابهی در خصوص ارسال تسلیحات به ارسال اتخاذ کرد «چون اسرائیل نمی‌خواست جنگ را متوقف کند؛ دقیقاً همان اتفاقی که امروز دارد می‌افتد.»

چه کسی جلوی این حمله مرگبار را خواهد گرفت؟

لفاظی‌های سیاسی فوق درحالی بر زبان رانده می‌شوند که فلسطینی‌هایی که در آخرین پناهگاه خود یعنی رفح گیر افتاده‌اند، نگرانی‌های فزاینده‌ای نسبت به تامین ابتدایی ترین نیازهای خود دارند و درعین‌حال هیچ نشانه‌ی امیدوارکننده‌ای از به نتیجه رسیدن مذاکرات آتش‌بس که در قاهره در جریان است نیز دریافت نمی‌کنند.

«خبر ناامیدکننده بود. امیدوار بودیم در قاهره توافقی حاصل شود. ما اکنون در حال شمارش معکوس برای ارسال تانک توسط اسرائیل هستیم. امیدواریم این کار را نکنند، اما چه کسی می‌تواند جلوی آنها را بگیرد؟» این بخشی از اظهارات سعید جابر، یک تاجر اهل غزه است که حالا در نتیجه بیش از 4 ماه بمباران بی‌امان شهر غزه توسط جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی مثل بیش از 80 درصد شهروندان غزه آواره شده و به همراه خانواده اش در رفح پناه گرفته است،

سعید جابر ادامه داد: «ما خانه‌ها، شغل‌هایمان را از دست داده‌ایم. آیا این کافی نیست؟ ما به اندازه کافی از این جنگ خسته شده ایم و برای بازسازی غزه و بازیابی زندگی خود به دهه ها زمان نیاز خواهیم داشت. چه زمانی جهان جلوی کشتار مردم ما توسط اسرائیل را خواهد گرفت؟»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha