کد خبر 239317
۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۵:۲۵

«حیات» از موفقیت کمپین تحریم حامیان اسرائیل گزارش می‌دهد؛

ضرر شرکت‌های حامی اسرائیل در چهار ماه گذشته

ضرر شرکت‌های حامی اسرائیل در چهار ماه گذشته

کمپین بایکوت و تحریم شرکت‌های حامی اسرائیل که از سال‌ها پیش به‌وجود آمده در چهارماه گذشته و در واکنش به تجاوز اسفناک رژیم صهیونیستی به غزه مجددا شدت گرفته‌ است. در این گزارش میزان ضرر مهم‌ترین برندهای حامی اسرائیل در نتیجه این کمپین را بررسی خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل حیات، مک دونالد آخرین برند از چندین برند غربی است که طی چهارماه گذشته پس از آغاز تهاجم بی‌سابقه رژیم صهیونیستی به غزه افت فروش در آسیا و خاورمیانه را گزارش کرده است. این شرکت اعلام کرده که مک دونالد اهداف فروش خود را تا حدی به دلیل تحریم محصولات خود در برخی از نقاط جهان به دلیل حمایت از رژیم صهیونیشستی از دست داده است.

مقامات این شرکت روز دوشنبه (5 فوریه) گفتند که جنگ در غزه بر عملکرد سه ماهه آخر سال 2023 این شرکت در برخی مناطق «تاثیر معناداری» گذاشته است. براساس اظهارات آنان، رشد فروش مک‌دونالد در خاورمیانه، چین و هند در سه ماهه اخیر تنها 0.7 درصد بود. عددی که بسیار کمتر از پیش‌بینی‌های مالکان و سهام‌داران این برند در ابتدای سال است.

این شرکت فست فود بزرگ تنها یکی از چندین برند آمریکایی است که به دلیل حمایتش از جنگ‌افروزی صهیونیست‌ها در غزه با تحریم‌ها و اعتراضاتی از سوی مردم جهان سوم روبرو شده و آسیب دیده است. در سایت‌های رسانه‌های اجتماعی، طی چهارماه گذشته، فهرست‌هایی از برندهایی که متهم به حمایت از اسرائیل هستند، منتشر می‌شود و کاربران براساس آن‌ها در حمایت از مردم مظلوم فلسطین به بایکوت و تحریم این برندها مبادرت می‌ورزند.

اگرچه روابط این شرکت‌ها با اسرائیل اغلب به وضوح توضیح داده نمی‌شوند اما حمایت آن‌ها از اشغال‌گری اسرائیل در فلسطین از مواضع رسمی‌شان قابل تشخیص است. این فشار با وجود اینکه در چهارماه اخیر تشدید شده اما بخشی از یک کمپین بزرگتر بایکوت، واگذاری و تحریم (BDS) است که برندهای دوستدار اسرائیل را از سال 2005 هدف قرار می‌دهد. در این گزارش به طور خلاصه به تشریح اطلاعاتی که این شرکت‌ها از ضررهای‌شان در نتیجه این کمپین ارائه کرده‌اند می‌پردازیم.

مک دونالد

مک دونالد یکی از بزرگ‌ترین غول‌های صنعت فست‌فود جهان خشم منتقدان اسرائیل به ویژه در خاورمیانه را در چند ماه گذشته بیش از پیش یرانگیخته است.  یکی از شعبه‌های اسرائیل مک‌دونالد در ماه اکتبر سال گذشته میلادی، یعنی زمانی که ارتش رژیم صهیونیستی تهاجم بی‌سابقه خود به غزه که تاکنون منجر به کشته شدن بیش از 27هزار شهروند فلسطینی شده را آغاز کرد، هزاران وعده غذایی رایگان بین سربازان اسرائیلی توزیع کرد.

این درحالی است که شرکت‌های فرانچایز و رقبای مک‌دونالد در عربستان سعودی، عمان، کویت، امارات متحده عربی، اردن، بحرین و ترکیه با صدور بیانیه‌ای از کمپین غذای رایگان در اسرائیل برائت جسته و به طور جمعی متعهد شدند که کمکی به ارزش 3 میلیون دلاربه مردم غزه ارائه کنند.

از ماه اکتبر، کمپین‌های تبلیغاتی با شدت بیشتری خواستار تحریم این شرکت در سراسر جهان شده‌اند. این تاثیر در خاورمیانه، یعین جایی که حداقل 5 درصد از امتیازات مک دونالد در آنجا ثبت شده است بیش از دیگر نقاط دنیا بوده است. در حالی که هدفگذاری  رشد فروش این شرکت برای دروره زمانی سه‌ماهه پایانی سال 2023 -اکتبر تا دسامبر- در خاورمیانه، هند و چین 5.5 درصد از تعیین شده بود، این شرکت در پایان سال تنها به رشد 0.7 درصدی دست یافته است.

کریس کمپچینسکی، مدیر اجرایی مک‌دونالد در همین‌باره گفت: «تا زمانی که جنگ ادامه دارد، شرکت انتظار تغییرات قابل توجهی ندارد. این یک تراژدی انسانی است و من فکر می‌کنم طبیعی است که این موضوع بر برندهایی مانند ما تأثیر بگذارد.

استارباکس

هفته گذشته، زنجیره قهوه استارباکس پیش‌بینی فروش سالانه خود را پس از مواجه شدن با رکود در نرخ رشد فروش در سه ماهه اخیر کاهش داد. این شرکت که پیش از این پیش‌بینی خود از رشد فروش تمام سال آینده را - در سطح جهانی و در ایالات متحده – رشد 5 تا 7 درصدی اعلام کرده بود، اکنون انتظار دارد که تنها بتواند  4 تا 6 رشد فروش داشته باشد.

مشکلات استارباکس در این کمپین زمانی بیشتر شد که حساب کاربری «Starbucks Workers United» که درواقع هزاران باریستا مشغول به کار در شعبه‌های آمریکا استارباکس را نمایندگی می‌کند، در شبکه اجتماعی ایکس -توئیتر سابق- یک روز پس از آغاز تهاجم صهیونیست‌ها به غزه در اکتبر سال گذشته از فلسطینی‌ها حمایت کرد. این پست اما تنها کمتر از یک ساعت بعد در نتیجه فشارهای مدیران استارباکس حذف شد.

استارباکس پس از این واقعه از «Starbucks Workers United» که درواقع یک اتحادیه کارگری مستقل از شرکت استارباکس است، به دلیل نقض مقررات مربوط به استفاده از علامت تجاری خود توسط این اتحادیه به دادگاهی در آیووا شکایت کرد. استارباکس در شکایت خود از اتحادیه مستقل کارکنانش خواست تا استفاده از نام خود و لوگوی مشابه نشان تجاری استارباکس را متوقف کند.

وکلای استارباکس همچنین در این دعوی مدعی شدند که این پست منعکس کننده «حمایت از حماس» بوده و به شدت به اعتبار این شرکت لطمه زده است. آن‌ها در دادگاه اعلام کردند که استارباکس به دلیل انتشار این پست توسط اتحادیه بیش از 1000 تماس شکایت دریافت کرده و همچنین برخی از شعبه‌های آن در ایالات متحده نیز تخریب شده‌اند.

لاکسمن نراسیمهان، مدیرعامل استارباکس در همین مورد به خبرنگاران گفت: «استارباکس به دلیل جنگ در غزه تغیرات قابل توجهی را در میزان فروش خود در خاورمیانه تجربه کرده است».وی ادامه داد: «فروش استارباکس حتی در ایالات متحده نیز کاهش یافته است». براساس این اظهارات مدیرعامل استار باکس، کمپین بایکوت و تحریم شرکت‌های حامی اسرائیل نه‌تنها فقط در خاورمیانه، بلکه احتمالا در ایالات متحده هم جواب داده است.

این در حالی است که کاهش فروش استارباکس در نتیجه کمپین تحریم و بایکوت حامیان اسرائیل تنها به ایلات متحده یا خاورمیانه نیز ختم نمی‌شود و بسیاری از مردم اندونزی، پرجمعیت ترین کشور مسلمان جهان، استارباکس و مک‌دونالد را از زمان آغاز جنگ در غزه تحریم کرده‌اند.

کوکاکولا

کوکاکولا که یکی از مشهورترین تولید کنندگان  نوشابه های گازدار درجهان است خیلی قبل‌تر از دیگر شرکت‌ها در درگیری‌های متقابل خاورمیانه دخیل شده است. این شرکت از سال 1967 تا 1991، به دلیل ساخت کارخانه بطری سازی در سرزمین‌های اشغالی رسماً توسط اتحادیه عرب تحریم شد.

اکنون دوباره، لوگوی قرمز این برند در لیست ‌های تحریمی است که رسانه های اجتماعی منتشر می‌شوند. البته به نظر نمی‌رسد که این شرکت در فعالیت‌های اخیر خود حمایت ویژه‌ای از تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه درذ 4 ماه گذشته نشان داده باشد؛ اما به نظر می‌رسد وابستگی‌های گذشته کوکاکولا به اسرائیل و همچنین شهرت این شرکت به عنوان یک شرکت آمریکایی دوستدار اسرائیل برای فعالان کمپین تحریم و بایکوت کافی بوده است.

علاوه براین در ماه نوامبرگذشته ، پارلمان ترکیه به لایحه‌ای رای داد که منجر به حذف این نوشیدنی از مغازه‌ها و رستوران‌ها خواهد شد. در همین‌حال توزیع کننده محصولات این شرکت در ترکیه در پایان سال گذشته میلادی اعلام کرد که این شرکت  در سه ماهه آخر سال 2023 با حداقل 22 درصد کاهش فروش در ترکیه مواجه شده است.

در همین حال، در مصر نیز تحریم کوکاکولا و سایر نوشابه‌های آمریکایی به احیای یک برند 100 ساله محلی نوشابه، به نام «اسپیرو اسپاتیس» منجر شده و این شرکت در سه ماهه گذشته شاهد افزایش چشم‌گیری در فروش بوده که حاکی از جایگزینی محصولات این شرکت محلی به جای نوشابه‌های کوکاکولا است.

دومینو

Domino’s، یک تولیدکننده پیتزا آمریکایی با شعبه‌های متعددی در سراسر جهان است نیز با شکست مواجه شده است. پست‌هایی که دررسانه‌های اجتماعی منتشر شده حاکی از آن است که دومینو نیز مانند مک‌دونالد به سربازان اسرائیلی غذای رایگان داده است. البته مدیران این شرکت مدعی‌اند که هیچ مدرکی برای حمایت از این ادعا وجود ندارد.

یکی از مقامات این شرکت گفت: «میزان فروش این برند در فروشگاه های آسیا در نیمه دوم سال گذشته میلادی 8.9 درصد کاهش یافته است». عمده کارشاناسان فروش این شرکت معتقدند که این کاهش فروش عمدتاً به این دلیل است که مصرف کنندگان محصولات این شرکت در مالزی آن را با ایالات متحده و رژیم صهیونیستی مرتبط دانسته و تحریم کرده‌اند.

طی چهارماه گذشته هزاران مالزیایی برای پایان دادن به جنگ اسرائیل در غزه تظاهرات کردند. در نتیجه این فشارها، دفتر نخست وزیر مالزی، انور ابراهیم دردسامبر سال گذشته اعلام کرد که ورود تمامی کشتی های متعلق به اسرائیل، با پرچم اسرائیل یا به مقصد اسرائیل به بندرهای این کشورممنوع است. لازم به ذکر است که مالزی هیچ رابطه دیپلماتیکی با رژیم صهیونیستی ندارد.

دان میج، مدیر شرکت پیتزای دومینو درباره این آمار افت فروش به تحلیلگران گفت: « اینکه می‌گویند برندهای آمریکایی در آسیا تحت تأثیر تنش‌های جاری در خاورمیانه قرار گرفته‌اند درست است. درباره شرکت ما، این ادعا به طور ویژه‌ای درباره فروش محصولاتمان در مالزی صدق می‌کند».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha