کد خبر 239154
۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۰

«حیات» از چالش بین اسرائیل و آمریکا گزارش می‌دهد؛

نتانیاهو وبال گردن بایدن

نتانیاهو وبال گردن بایدن

رئیس‌جمهوری آمریکا در حالی به انتخابات ۲۰۲۴ نزدیک می‌شود که در آخرین نظرسنجی‌ها از رقیب جمهوری‌خواه اش دونالد ترامپ عقب افتاده و بسیاری از ناظران می‌گویند بی‌عملی بایدن در مقابل بحران انسانی در غزه، بسیاری از رای دهنگان جوان دموکرات را از حمایت او بازداشته است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل حیات، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، روز پنجشنبه اعلام کرد که به کاخ سفید گفته است که پس از اتمام جنگ در غزه، تشکیل کشور فلسطینی را نمی پذیرد و کنترل امنیتی هیچ منطقه‌ای در غرب رود اردن را واگذار نمی‌کند. نتانیاهو به کنایه گفت: «نخست وزیر باید بتواند به دوستان ما نه بگوید».

ایالات متحده، سرسخت‌ترین و مهم‌ترین متحد رژیم صهیونیستی، بارها تلاش کرده است تا سناریوهای  بعد از جنگ و راه‌های بالقوه به سوی «راه‌حل دو کشوری» که هم شامل تشکیل کشور مستقل فلسطینی در آینده شود و هم ملاحظات لازم برای امنیت اسرائیل را مدنظر قرار دهد با طرف اسرائیلی هماهنگ کند، اما هربار با دست رد صهیونیست‌ها مواجه شده است.

شرط صریح سعودی‌ها برای شناسایی اسرائیل

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در پنجمین سفرش به سرزمین‌های اشغالی پس از حملات ۷ اکتبر، حامل پیامی قطعی از عربستان سعودی برای نتانیاهو بود؛ «سعودی‌ها تنها در صورتی که صهیونیست‌ها وجود یک کشور مستقل فلسطینی را در کنار خود به رسمیت شناخته و برای حصول آن طرحی اجرایی داشته باشند حاضرند تا اسرائیل را به رسمیت بشناسند.»

اما دولت دست راستی کنونی در اسرائیل با چنین مسیری به شدت مخالف است. همچنین رژیم تضعیف شده محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم که کنترل بخش‌هایی از کرانه باختری را در اختیار دارد نیز در اداره همان مناطق نیز ناتوان است و چشم انداز اداره غزه توسط آنان با توجه به محبوبیت پایین‌شان در میان مردم غزه اصلا به واقعیت نزدیک نیست. البته هنوز مهم‌ترین مانع بر سر راه‌حل آمریکایی این است که حماس حاضر نیست سلاح های خود را بر زمین بگذارد.

این در حالی است که دموکرات‌ها در ایالات متحده کمتر از یک سال تا انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ فاصله دارند و کمپین انتخاباتی بایدن در نظرسنجی‌های هفته‌های گذشته و درنتیجه بی‌عملی‌اش برای دستیابی به آتش‌بس در غزه، ریزش رای قابل توجهی را خصوصا در میان رای دهندگان جوان و تحصیل‌کرده حزب دموکرات تجربه کرده و طراحی مسیری اجرایی به سوی یک صلح بلندمدت، می‌تواند دستاوردی تاریخی برای کاخ سفید و بایدن باشد. سوال این است که بایدن چگونه می تواند به این دستاورد برسد؟

نتانیاهو، وبال گردن همه

به باور بسیاری از دموکرات‌ها در آمریکا، اولین و مهم‌ترین چالش پیش‌رو کاخ سفید برای دستیابی به این دستاورد دولت به شدت افراطی نتانیاهو است و اولین قدم لازم ازنظر آن‌ها این است که اسرائیل از دوران سمی نتانیاهو عبور کند. گام دوم از نظر آن‌ها این است که همه کشورهای عربی -از جمله قطر که حامی حماس است و سعودی‌ها که کلید آینده فلسطین هستند- همراه با ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای تقویت ایده برپایی یک کشور مستقل فلسطینی در کنار اسرائیل تلاش کنند.

درست زمانی که بلینکن سرزمین‌های اشغالی را ترک کرد، یک نظرسنجی هفتگی در آنجا نشان داد که حمایت عمومی از نتانیاهو همچنان در حال کاهش، و حزب وحدت ملی بنیامین گانتز -حزب اپوزیسیون نتانیاهو- در حال پیشی گرفتن از ائتلاف به شدت راستگرای حزب لیکود است.

روندها همچنان حاکی از آن است که در صورت بر طرف شدن وضعیت جنگی و برگزاری انتخابات در سرزمین‌های اشغالی، گانتز نتانیاهو را شکست داده و بتواند دولتی بدون لیکود یا احزاب راستگرای تندرو تشکیل دهد. دموکرات‌ها در این امیدند که آن دولت حداقل ایده توافقنامه‌های صلح منطقه‌ای را جدی بگیرد و کاخ سفید توانایی بیشتری برای تحت تاثیر قرار دادنش داشته باشد.

جو بایدن، محبوب در اسرائیل، منفور در آمریکا

بسیاری از کارشناسان معتقدند که رویکرد نیرومندتر ایالات متحده می‌تواند الهام بخش بسیاری از صهیونیست‌هایی که به دنبال انتخابات جدید هستند باشد. چراکه جو بایدن یکی از محبوب ترین روسای جمهور ایالات متحده در سرزمین‌های اشغالی از زمان اعلام نوجودیت صهیونیست‌ها تاکنون است.

دلسوزی او از زمان حمله ۷ اکتبربرای مردم اسرائیل در قالب  تحویل تسلیحات و سایر حمایت‌های مالی، ممکن است به جایگاه او در میان برخی از مترقیان آمریکایی لطمه زده باشد، اما او را بیش از هر رهبر جهانی در اسرائیل محبوب کرده است؛ حتی محبوب تر از بسیاری از رهبران اسرائیلی، از جمله نتانیاهو.

بسیاری از نیروهای مترقی در حزب دموکرات این روزها از بایدن می‌خواهند که موضع شفاف‌تری نسبت به اهداف ضروری سیایت‌خارجی ایالات متحده از جمله  توقف جنگ، توافق بین حماس و اسرائیل برای بازگرداندن همه گروگان‌ها و دستیابی به چشم‌اندازی قابل اجرا برای اداره غزه توسط یک دولت مستقل فلسطینی پس از اتمام جنگ نشان دهد. آن‌ها از بایدن می‌خواهند که به نتانیاهو نشان دهد که اسرائیل از طرف آمریکا چراغ سبزی برای جنگ نامحدود بدون پذیرش قطعنامه‌های سازمان ملل ندارد.

جو آن مورتف، ستون نویس گاردین، هفته گذشته درهمین راستا نوشت: «زمان آن فرا رسیده است که بایدن مستقیماً از طریق رسانه های اسرائیلی با مردم اسرائیل صحبت کند، تا روشن کند که باید یک مسیر سیاسی بین اسرائیل و فلسطینی‌ها باز شود. او می‌تواند چشم‌انداز ایالات متحده برای آینده‌شان را به مردم اسرائیل ارائه دهد. اوباید در تلویزیون اسرائیل حضور یابد و حقیقت را با مردمی که از دروغ‌ها و فرافکنی‌های  نتانیاهو خسته شده‌اند بازگو کند.»

مورتف ادامه داد: «افکارعمومی اسرائیل که پس از حملات ۷ اکتبر به‌شدت دچار ترس شده، توسط رسانه‌های اسرائیلی  به شدت توسط سانسور گسترده رسانه‌های اسرائیلی ایزوله شده و از ابعاد کامل واقعیت درباره مرگ غیرنظامیان درغزه و فاجعه انسانی بزرگی که در آنجا جریان دارد مطلع نیستند. از این‌رو بایدن باید در مورد ارسال کمک های بشردوستانه اضطراری به غزه محکم بایستد.»

این درحالی است که طی روزهای گذشته مقامات رژیم صهیونیستی با ارائه طرح‌های مبهمی که بر اساس آن‌ها بزرگان قومی درغزه برخی امور را در دست خواهند گرفت، همچنان خواستار اشغال مجدد غزه شدند. اما مقامات دولت بایدن به دنبال اصلاح تشکیلات خودگردان و آماده‌سازی آن برای حکومت در غزه پس از جنگ هستند.

با این وجود اما تقریبا همه می‌دانند که تا زمانی که نتانیاهو و متحدانش در رژیم صهیونیستی قدرت را در دست دارند دستیابی به هیچ‌یک از این دستاوردها آسان نیست. از این‌سو نیزبایدن درمدت کوتاه باقی مانده از دور اول ریاست جمهوری‌اش با کنگره‌ای به شدت ازهم گسیخته و رقیبی سرسخت به نام دونالد ترامپ مواجه است که کار او را برای مواجه شدن با این چالش ها به شدت دشوار می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha