کد خبر 239759
۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۳

به بهانه تقابل دور از انتظار قطر - اردن؛

تمام فینال‌های عجیب فوتبال دنیا

تمام فینال‌های عجیب فوتبال دنیا

فینال دور از انتظار اردن و قطر فوتبال‌دوستان را یاد فینال‌های عجیب فوتبال اروپا می‌اندازد، خصوصا فینال‌هایی که با قهرمانی‌های معجزه‌وار تیم‌های دانمارک (یورو ۱۹۹۲) و یونان (یورو ۲۰۰۴) همراه شد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ جام ملت‌های ۲۰۲۳ در حالی با فینال کاملا غیرمنتظره و باورنکردنی اردن و قطر و تکرار قهرمانی قطر به پایان رسید که این دو تیم هرگز در پیش‌بینی‌های اولیه در میان مدعیان تورنمنت قرار نداشتند و سلسله اتفاقات و البته شایستگی‌های فنی و درخشش بازیکنان تهاجمی، جایگاه آنها را برای بازی بزرگ آسیا در روز شنبه در ورزشگاه لوسیل رزرو کرد.

هم اردن و هم قطر بخت بسیار کمتری به نسبت دو تیم ایران و کره‌جنوبی برای صعود به فینال داشتند، به‌خصوص اینکه هم شاگردان قلعه‌نویی و هم بچه‌های کلینزمن از دو بازی بزرگ و دو نتیجه فوق‌العاده به نیمه نهایی رسیده و روحیه فوق‌العاده‌ای برای موفقیت در این مسابقه داشتند.

آنها در رده‌بندی فیفا بین ۵۰ تیم برتر جام هم نبودند اما این رتبه‌بندی در جام ملت‌های آسیا فقط یک عدد بود. ایران که رتبه‌بندی بیست و یکم فیفا قرار دارد، در نیمه نهایی ۳-۲ مغلوب قطر شد و کنار رفت. یک روز قبل‌تر کره، تیم سوم رنگینک فیفا (۲۳) با شکست ناباورانه دو بر صفر مقابل اردن از دور رقابت‌ها حذف شد.

ایران خود تیم اول رنکینگ اول آسیا، ژاپن (هفدهم) را حذف کرده و کره‌جنوبی نیز تیم چهارم رنکینگ (استرالیا) را در مرحله یک‌چهارم از دور رقابت‌ها خارج کرده بود. کره یک کار بزرگ دیگر هم در این تورنمنت انجام داد و آن حذف عربستان، دیگر مدعی این رقابت‌ها، در مرحله یک‌هشتم نهایی بود. عربستانی که با توجه به شرایط و آشنایی با شرایط قطر و حضور پرتعداد هوادارانش و همچنین استخدام سرمربی گران‌قیمتی مثل مانچینی از مدعیان این رقابت‌ها به شمار می‌آمد. آنها در دوره بعدی مسابقات نیز میزبان هستند و تمام تلاش‌شان را برای قهرمانی در دوره بعدی به کار خواهند بست.

تمام فینال‌های عجیب فوتبال دنیا

به این بهانه سراغ دو نمونه مشابه دیگر رفتیم که فینال‌های غیر منتظره فوتبال دنیا بودند.

یورو ۱۹۹۲؛ دانمارک ۲ - آلمان صفر

فینال جام ملت‌های اروپا ۱۹۹۲، مابین تیم‌های ملی فوتبال دانمارک و تیم ملی فوتبال آلمان در ورزشگاه اولوی، گوتنبورگ برگزار شد. این مسابقه که در تاریخ ۲۶ ژوئن ۱۹۹۲ انجام شده‌است با نتیجه ۲ بر ۰ به سود تیم ملی فوتبال دانمارک به پایان رسید. جان جنسن (۱۸) و کیم ویلفرت (۷۸) گل‌های دانمارک را در آن بازی خاطره انگیزه به ثمر رساندند.

دانمارک درحالی قهرمان جام شد که در مرحله مقدماتی آن رقابتها با در گروه D (چهارم) با ۱۳ امتیاز، بعد از یوگوسلاوی ۱۴ امتیازی در رده دوم قرار گرفت و عملا از حضور در جام محروم شد اما به خاطر جنگی که یوگوسلاوی با آن درگیر شد و حذف از رقابتها با تصمیم یوفا، توانست به عنوان مهمان ناخوانده در مرحله نهایی یورو ۱۹۹۲ حضور یابد.

شاگردان «ریچارد مولر نیلسن» در مرحله گروهی، با تیم‌های فرانسه، انگلیس و سوئد (میزبان) همگروه بود که در بازی نخست برابر انگلستان به تساوی بدون گل رسید، در بازی دوم با نتیجه یک بر صفر مغلوب سوئد شد و در بازی سوم با برتری ۲ بر یک برابر فرانسه به‌عنوان تیم دوم گروه به مرحله نیمه نهایی صعود کرد. دانمارک در این مرحله برابر هلند صف‌آرایی کرد که بازی در وقت‌های قانونی و اضافه با تساوی ۲ بر ۲ به پایان رسید اما در ضربات پنالتی تیم دانمارک هر ۵ ضربه خود را به گل تبدیل کرد اما ضربه دوم هلند توسط مارکو فان‌باستن مشهور از دست رفت تا مدافع عنوان قهرمانی با نتیجه ۵ بر ۴ در ضربات پنالتی و ۷ بر ۶ در مجموع بازی شکست خورده و وداع تخلفی با جام داشته باشد.

همانطور که اشاره شد، در فینال مسابقات، دانمارک با دو گل توانست از سد آلمان عبور کند. پیتر اشمایکل جوان در آن مسابقات درخشش فوق العاده‌ای داشت و این تورنمنت به نوعی اوج فوتبال او بود و با این قهرمانی خودش را به فوتبال دنیا معرفی کرد.

تمام فینال‌های عجیب فوتبال دنیا

یورو ۱۹۹۶؛ جمهوری چک ۱ - آلمان ۲

فینال جام ملت‌های اروپا ۱۹۹۶، مابین تیم ملی فوتبال آلمان و تیم ملی فوتبال جمهوری چک در ورزشگاه ومبلی لندن برگزار شده‌ است. آن مسابقه که در تاریخ ۳۰ ژوئن ۱۹۹۶ انجام شد، در وقت اضافه با نتیجه ۲ بر ۱ به سود تیم ملی فوتبال آلمان به پایان رسید. گل اول آن بازی جذاب را پاتریک برگر (۵۹- پنالتی) برای جمهوری چک به ثمر رساند اما دقیقه ۷۳ اولیور بیرهوف وارد دروازه چک کرد. بازی در وقت قانونی با تساوی به پایان رسید ولی در دقیقه ۹۵ (دقیقه ۵ وقت اضافه نخست) اولیور بیرهوف گل دوم آلمان را به ثمر رساند که اولین گل طلایی تاریخ رقابتهای بین‌المللی بود و باعث قهرمانی آلمان در آن مسابقات شد.

جمهوی چک جزو تیم‌های مطرح قاره در آن دوره محسوب نمی‌شد ولی توانست راهی فینال شود و به نوعی پدیده آن مسابقات بود. این تیم در مسابقه نخست جام با ۲ گل مغلوب آلمان شد، سپس با نتیجه ۲ بر یک ایتالیا را شکست داد و در بازی سوم با گل دقیقه ۸۸ اسمیچر برابر روسیه به تساوی ۳ بر ۳ رضایت داد تا با ۴ امتیاز و تفاضل گل بهتر از ایتالیا، صعودی معجزه‌وار به مرحله بعدی جام را داشته باشد. در مرحله یک‌چهارم نهایی، چک با یک گل پرتغال را شکست داد و در نیمه نهایی برابر فرانسه قرار گرفت؛ مسابقه‌ای که در پایان وقت‌های قانونی و اضافه با تساوی بدون گل همراه شد و در ضربات پنالتی دو تیم ۵ ضربه نخست خود را به گل تبدیل کردند اما پنالتی ششم فرانسه توسط رینالد پتروس از دست رفت اما میروسلاو کادلچ ضربه خود را به گل تبدیل کرد تا جمهوری چک صعودی تاریخی به فینال یورو داشته باشد.

یورو ۲۰۰۴؛ یونان یک - پرتغال صفر

سال ۲۰۰۴ در چنین روزی و در چارچوب دیدار فینال رقابت های جام ملت های اروپا ۲۰۰۴ دو تیم ملی پرتغال و یونان در حضور ۶۲ هزار تماشاگر ورزشگاه دالوژ شهر لیسبون با قضاوت مارکوس مرک آلمانی به مصاف هم رفتند. در حالی که دیدار دو تیم در افتتاحیه مسابقات با برتری ۲-۱ یونان خاتمه یافته بود، این مسابقه نیز با تک گل آنجلوس چاریستیاس، ‌ ۱-۰ به سود یونان به پایان رسید تا این تیم در خاک پرتغال به نخستین قهرمانی خود در جام ملت های اروپا دست یابد.

اتفاقاتی که در لیسبون در سال‌ ۲۰۰۴ افتاد، یادآور قهرمانی دانمارک در ۱۲ سال پیش بود. پرتغال در خانه خود با به همراه داشتن بازیکنان برتری همچون لویس فیگو، روی کاشتا،  دکو، ویلیام کاروالیو و کریستیانو رونالدو از شانس‌ قهرمانی برخوردار بود. از طرفی یونان به تیمی تبدیل شده بود که به‌راحتی دروازه‌اش مقابل حریفان نمی‌شد. در دیدار افتتاحیه نیز یونان موفق شده بود پرتغال را با مربیگری لوییس  فلیپه اسکولاری، با تک گل آنجلوس کاریستیاس شکست دهد. این اتفاق در دیدار فینال نیز تکرار شد تا یونان جام را بالای سر ببرد.  

این فینال در شرایطی اتفاق افتاد که پرتغال جزو تیم‌های مدعی جام محسوب نمی‌شد و به واسطه امتیاز میزبانی برایش اندک شانسی قائل بودند و از طرف دیگر یونانی به فینال راه پیدا کرد که حضورش در این مرحله در مخیله هیچکس نمی‌گنجید. هنوز هم فوتبالدوستان یونان ۲۰۰۴ را به عنوان تیمی که با بردهای اقتصادی به عنوان قهرمانی رسیده مثال می‌زنند و آن را نمونه یک تیم با بازی دفاعی موفق می‌دانند.

یونان پس از برد ۲ بر یک برابر پرتغال در بازی افتتاحیه جام، در بازی دوم شکست را با تساوی یک بر یک مقابل اسپانیا عوض کرد و در بازی آخر با نتیجه ۲ بر یک مقابل روسیه تن به شکست داد. گل یونان پس از دو گل روسیه در دقیقه ۴۳ و توسط زیسیس وریزاس به ثمر رسید، گلی که باعث شد یونان با ۴ امتیاز و بالاتر از دو تیم ۴ امتیازی دیگر گروه یعنی اسپانیا و روسیه و تنها به خاطر گل زده بهتر نسبت به اسپانیا، بعد از پرتغال راهی مرحله حذف شود. یونان در این مرحله ابتدا با گل دقیقه ۶۵ آنجلوس چاریستیس از سد فرانسه گذشت و در مرحله نیمه نهایی برابر جمهوری چک صف آرایی کرد. آن بازی در پایان وقت قانونی به تساوی بدون گل رسید اما ترایانوس دلاس در دقیقه ۵ وقت اضافه نخست، با به ثمر رساندن گل طلایی، زمینه پیروزی و صعود تیم یونان به دیدار نهایی را فراهم کرد.

تمام فینال‌های عجیب فوتبال دنیا

لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۰۴؛ پورتو ۳ - موناکو صفر

در سال ۲۰۰۴ در چنین روزی و در چارچوب دیدار نهایی رقابتهای لیگ قهرمانان اروپا فصل ۲۰۰۳/۰۴، ‌ دو تیم پورتو و موناکو در ورزشگاه فلتینس آرنا به مصاف هم رفتند. جدال شاگردان دیدیه دشان و ژوزه مورینیو سرانجام با سه گل کارلوس آلبرتو، دکو و دیمیتری آلنیچف در دقایق ۳۹، ۷۱ و ۷۵ با نتیجه ۳-۰ به سود پورتو به پایان رسید تا این تیم پرتغالی برای دومین بار فاتح این رقابت ها شود.

پورتو آن زمان مورینیوی جوان و جویای نام را روی نیمکت خودش دیده بود که با هم رکوردها را جابجا کرده بودند و در لیگ پرتغال ۲ قهرمانی پیاپی کسب کرده و فصل قبل از قهرمانی در چمپیونز لیگ، در لیگ یوفا قهرمان شده بود و با این افتخار کارنامه خودش را در گمنامی تکمیل کرد.

بعد از آن شاهد تولد آقای خاص در فوتبال دنیا بودیم که با پیوستن به چلسی خودش را به عنوان یکی از برترین سرمربیان تاریخ فوتبال دنیا جا انداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha