کد خبر 239322
۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۰

«حیات» در گزارشی بررسی کرد؛

راه ناهموار ازدواج برای جوانان/ سن ازدواج چقدر افزایش پیدا کرده است؟

راه ناهموار ازدواج برای جوانان/ سن ازدواج چقدر افزایش پیدا کرده است؟

سخت‌گیری خانواده‌ها، عوامل اقتصادی و فرهنگی، دلایلی است که موجب افزایش سن ازدواج شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، این روزها یکی از مهم‌ترین مسائلی که خانواده‌ها درگیر آن هستند، ازداوج جوانان‌شان است. آمار نشان می‌دهد که سن ازدواج نسبت به دهه‌های گذشته افزایش پیدا کرده است.

در این زمینه محسن ذاکریان، رئیس قرارگاه نفس در کشور گفت: میانه سنی کشور در ۷۰ سال اخیر دو برابر شده، سن ازدواج در دختران به حدود ۲۵ سال و مردان ۲۹.۵ سال رسیده است، آمار ناباروری بسیار بالاست و با میانگین جهانی فاصله محسوسی دارد.

وی با اشاره به کاهش فرزندآوری در سال‌های اخیر، عنوان کرد: از اواخر دهه ۶۰ با سقوط نرخ باروری در کشور روبه‌رو هستیم و پائین‌ترین نرخ باروری را در بین کشورهای اسلامی کسب کرده‌ایم و نرخ رشد جمعیت از ۳.۹ درصد در سال ۱۳۶۵ به کمتر از یک درصد در سال ۱۳۹۸ رسیده و موالید از سال ۹۴ تا ۹۹ از یک میلیون ۶۰۰ هزار نفر به حدود یک میلیون رسیده است و عملا به سمت سالمندی در حال حرکت هستیم این در حالیست که جمعیت ایران در سال ۲۱۰۰ به ۳۲ میلیون نفر می‌رسد.

به گزارش حیات، یکی از مهم‌ترین عواملی که جوانان به سمت ازدواج نمی‌روند، عوامل اقتصادی است و با افزایش نرخ تورم و گرانی‌ها در کشور، اکثر جوانان نیز از ترس مشکلات مالی، دیگر تمایلی به ازدواج ندارند. به عنوان مثال تامین مسکن و خودرو یکی از پایه‌ترین موضوعاتی است که در مراسم‌های خواستگاری مطرح می‌شود، اما سوال اینجاست، جوانی که حداقل حقوق وزارت کاری را دریافت می‌کند، آیا می‌تواند با پس انداز حقوقش، اقلام مذکور را خریداری کند.

البته باید گفته شود که موارد ذکر شده در همه مراسم‌ها و خانواده‌ها در نظر گرفته نمی‌شود و برخی خانواده‌ها با درک اوضاع، شرایط را بر فرزندانشان آسان‌تر می‌گیرند و پایه‌های یک زندگی جدید را مستحکم‌تر می‌کنند.

بحث دیگری که مطرح است، سخت‌گیری خانواده‌ها برای به اجرا گذاشتن رسوم‌های قدیمی و مراسم‌های خواستگاری و ازدواج است.

کمیل حسینی، جامعه‌شناس در این خصوص و با اشاره به معضلات اقصادی جوانان، بیان کرد: باید موضوعات اقتصادی حل شود. متاسفانه یکی از خلأهای جدی در جوانی جمعیت مسئله ازدواج است و دولت به فکر افزایش ازدواج برای افزایش جمعیت نیست و بر فرزند دوم و سوم تمرکز دارد. جوانان می‌خواهند ازدواج کنند اما شغل و مسکن ندارند، وقتی جوان بیچاره نمی‌تواند ازدواج کند، نمی‌تواند بچه‌دار هم شود. پس به جای تشویق برای فرزند دوم و سوم، باید بر ازدواج جوانان کار کنند.

وی مشکلات را تنها در عوامل اقتصادی نمی‌بیند و مسائل فرهنگی مثل نقش صدا و سیما در این مساله‌ را مهم می‌داند.

حسینی همچنین گفت: ازدواج‌های موفق در فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی و سینمایی به تصویر کشیده نشده‌اند و همین موضوع هم به مرور باعث شده که تصور عمومی از ازدواج خدشه‌دار شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha