کد خبر 239132
۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۳

معاون آموزشی وزارت بهداشت خبر داد:

هزینه پنج همت افزایش ۴۸۰۰ دانشجوی پزشکی و دندان پزشکی/ پذیرش دانشجو مشروط افزایش می‌یابد

هزینه پنج همت افزایش ۴۸۰۰ دانشجوی پزشکی و دندان پزشکی/ پذیرش دانشجو مشروط افزایش می‌یابد

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از هزینه پنج همت افزایش ۴۸۰۰ دانشجوی پزشکی و دندان پزشکی در هر دوره خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، ابوالفضل باقری‌فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در نشست خبری گفت: اکنون بیش از ۸ هزار دانشجوی پزشکی خارجی از بیش از ۵۰ کشور خارجی در ایران مشغول به تحصیل هستند و اکنون بیش از ۷۰ دانشگاه علوم پزشکی و ۴۰۰ رشته مقطع،  ۱۵۰رشته تخصصی و فلوشیپ در کشور داریم.  

وی افزود: در سنوات گذشته ظرفیت در تمام رشته‌ها افزایش پیدا کرده به طوری که ۴۸۰۰ دانشجوی پزشکی و دندان پزشکی پذیرش کرده ایم اما  امکانات و زیرساخت‌های لازم فراهم نشده است و به همین دلیل با شورای عالی انقلاب فرهنگی مکاتبات شده تا این موضوع مورد بازنگری قرار بگیرد. اکنون تمام دانشگاه‌های کشور دو شیفت شده است. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: برای آموزش هر دانشجوی پزشکی در شروع آموزش یک میلیارد تومان هزینه در برخواهد داشت. به ازای هر ۱۰۰ دانشجوی پزشکی باید ۵۶۰ تخت آموزشی وجود داشته باشد که بر اساس استانداردها شاخص تعداد دانشجو به تخت آموزشی باید ۵ بوده که الان حدود ۱/۵ است.

وی در ادامه بیان کرد: هزینه آموزش افزایش پذیرش ۴۸۰۰ دانشجوی پزشکی و دندان پزشکی حدود ۵ هزار میلیارد تومان است که این مبلغ به وزارت بهداشت داه نشده است.اکنون حقوق دستیاران به ۸ تا ۱۱ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. در رشته های بیهوشی، طب اورژانس  و کودکان کمترین پذیرش دانشجو را داریم و آن هم به علت دریافتی و درآمد لازم را ندارد.

باقری‌فرد ادامه داد: در سال قبل تعداد دانشجو  هشت هزار و ۵۳۹ نفر بود که امسال  ۱۱ هزار و ۱۰۱ نفر رسید در حالی که نحوه برخورداری از امکانات رفاهی، تخت های بیمارستان ، حضور اساتید در تربیت درست دانشجویان پزشکی مهم است.

وی در ادامه تاکید کرد: فراخوان جذب هزار و ۹۰۰ نفر به عنوان اعضای هیات علمی داده شده و اکنون دو هزار نفر در این فراخوان شرکت کردند و پیش بینی می شود این میزان به ۶ هزار نفر برسد.

معاون معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین یادآور شد: ساماندهی نخبگان ضرورت دارد و هر کجای دنیا باشد می تواند به برطرف کردن نیازهای سلامت ما کمک کند از طریق ایجاد شبکه ملی نخبگان، این نیازها رصد خواهد شد.

وی اضافه کرد: دستیاری تخصصی سخت است و حقوق کم دریافت می کنند الان حق‌الزحمه آنها هشت تا ۱۱ میلیون است که البته در ۲ سال اخیر افزایش یافته و امید است حقوق و کارانه آنها برای سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کند. 

باقری‌فرد همچنین گفت: اکنون در حال ساماندهی هستیم که افراد به سمت رشته‌های مورد نیاز جذب شوند و باید تمهیداتی اندیشیده شود که صندلی ها را خالی نباشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha